Recenzia: Tu to musí byť - čudák na ceste alebo Penn po európsky

Keď má človek okolo dvadsiatky, je v ňom ešte množstvo zmätkov a ako zápasí s vlastnými strachmi, predstavami, neistotami a zároveň snorí po svete okolo, tak má zväčša potrebu vyrozprávať sa. Najlepšie tak, aby dal ostatným najavo, že stojí za pozornosť. Že nie je tuctový a nudný, ale výnimočný. Ak svoje nahromadené energie "ventiluje" umením, nemusí sa práve blysnúť premyslenou a rafinovane postavenou výpoveďou. Zavše býva dôležitejšie prekvapiť a zaujať. Azda ani nie väčšinu, pretože väčšina "letí" na tuctové veci.

23.03.2012 11:00
Sean Penn ako Cheyenne - niekdajší úspešný... Foto:
Sean Penn ako Cheyenne - niekdajší úspešný muzikant, ktorý sa vydal na celkom inú cestu.

Taliansky režisér Paolo Sorrentino je už štyridsiatnik a k debutantom rozhodne nepatrí. Jeho posledný film Tu to musí byť však vykazuje niektoré známky vyššie spomínaného prípadu, hoci z neho vyprcháva vôňa čerstvej energie a spontánnosti. V centre stojí nevšedná až bizarná postava a stvárňuje ju herecká hviezda, ktorá sa do povedomia publika zapísala celkom inými úlohami. Sorrentino svojho hrdinu vyšle na cestu, aby trochu „ochutnal“ svet, „pričuchol“ si k ľuďom a pozrel sa tak aj na seba. Je to cesta plná atraktívnych obrázkov, pestrých postavičiek a dobrej hudby.

Dve hviezdy
Tou hviezdou je americký herec Sean Penn. Stvárňuje muža v stredných rokoch, pôsobí však ako veľké a nevyspytateľné dieťa na sedatívach. Cheyenne bol kedysi slávny muzikant a hoci sa kariéry dávno vzdal, stále nosí výstredný účes a make-up. Hudba mu zarobila dosť na to, aby sa odrezal od rušného sveta a žil po boku svojej chápavej ženy Jane (hrá ju Frances McDormandová). Jedného dňa však dostane správu, že jeho otec umiera. Pre Cheyenna je to síce ťažké rozhodnutie, ale napokon sa vydá cez Atlantik do Ameriky, aby sa stretol s rodičom, s ktorým desaťročia nekomunikoval. A po jeho smrti sa vyberie naprieč Spojenými štátmi, aby vypátral niekdajšieho nemeckého dozorcu, ktorý jeho otca ponižoval v koncentráku.

Cheyenne je taký čudácky, až by nebolo čudné, keby mali diváci problémy tejto postave uveriť a pripojiť sa k jeho misii. Chvíľami sa javí ako človek, pre ktorého sa môže dlhá cesta na vlastnú päsť rovnať samovražde. A Penn ho stvárňuje tak, že pripomína bábku riadenú niekým iným. Jeho chôdza je akoby odovzdaná, reč pomalá a monotónna, s nahrubo nalíčenou tvárou sa zase spájajú riziká „grimasovosti“. To môže byť rušivé.

Prekvapenia
Tvorcovia však prekvapujú a nechávajú tohto hrdinu absolvovať úspešné pátranie a popritom ešte prehodiť zopár múdrych viet s ľuďmi, ktorých postretáva. Tých si Cheyenne zväčša dokáže bez zásadnejších ťažkostí získať, takže sú až prekvapujúco ústretoví a komunikatívni. Prípadne mu cestu skríži mĺkvy chlap, ktorý sa mu votrie do auta a nechá sa vysadiť uprostred pustatiny. Aby sa tá šperkovnica drobných postavičiek na Cheyennovej obhliadke sveta rozrástla o ďalšieho člena, ktorý so sebou nesie prvok tajomstva a zároveň v publiku vylúdi úsmev.

Rozprávanie Paola Sorrentina má dynamiku, ale jeho film je skôr cestou vystlanou atraktívnymi momentkami ako putovaním, počas ktorého by sa odohrávala na prvý pohľad nenápadná, no významná osobná dráma hrdinu. Titul Tu to musí byť pripomína mozaiku, v ktorej sa síce nachádza viacero zaujímavých dielikov, celok však nie je zvlášť silný a presakuje z neho aj akási umelá póza. O Sorrentinovom filme sa tak možno ešte bude hovoriť, ale najmä v súvislosti s tým, akú nevšednú úlohu v ňom stvárnil Sean Penn.

Tu to musí byť, Taliansko, Francúzsko, Írsko 2011
scenár: Umberto Contarello, Paolo Sorrentino
réžia: P. Sorrentino