Lyrika na plátne často nefunguje

25.03.2012 09:00
John Cusack sa podľa kritikov s postavou Edgara...
John Cusack sa podľa kritikov s postavou Edgara Allana Poea vyrovnal dobre. Napriek tomu snímku Havran nehodnotia najlepšie. Autor:

Básne a filmy. Majú vôbec niečo spoločné? A dajú sa spojiť? Z času na čas sa o to niektorí filmári pokúšajú, i keď väčšina z nich dosiaľ pohorela - napokon, ťažko nájsť náročnejších filmových divákov, než sú milovníci literatúry. Podľa prvých ohlasov zahraničnej kritiky sa veľmi nepodaril ani dlho očakávaný film The Raven (Havran), ktorý na plátno prináša temné básne Edgara Allana Poea.

Z poézie próza
Kým mnohí režiséri spracujú osud známych historických postáv pre jeho samotnú príťažlivosť, iní si prepožičajú len zvučné meno či malý odlesk toho, čím jeho nositeľ bol a zasadia ho do absolútnej fikcie. Čosi podobné podľa všetkého urobil aj režisér James McTeigue s Edgarom Allanom Poeom (McTeigue nakrútil napríklad aj triler V ako Vendetta s Natalie Portmanovou). Havran by rád ponúkol vysvetlenie, čo sa asi mohlo stať s čudáckym básnikom, ktorého v októbri roku 1849 našli nepríčetného v cudzích šatách na ulici, aby následne bez vysvetlenia zomrel. Približuje aj desivé vízie autora, ktorý písal o strachu, smrti či šialenstve – svojskú Poeovu lyriku však film zhmotnil pre mnohých až príliš prozaicky. Vo forme krvavých zločinov, ktoré pácha na motívy jeho básní akýsi fantóm Baltimoru.

Tak trochu Sedem, ešte o kúsok viac Z pekla a našli sa dokonca aj takí, ktorým triler Havran pripomenul nekonečnú sériu sadistických hororov Saw. Len samotný Poe, ktorého stvárnil John Cusack, sa vraj v scenári celkom stratil. ,,Edgar Allan Poe bol autor s brilantnou predstavivosťou, ktorý tvoril neuveriteľne tiesnivé a temné príbehy o inteligencii a hĺbke. Nedostatok všetkých týchto kvalít vo filme je vďaka tomu ešte viditeľnejší," napísal napríklad recenzent webovej stránky The Yorker. Havran mal britskú premiéru 9. marca, do ostatných, a teda aj slovenských, kín by mal doraziť koncom apríla.

Havranov je viac
Poe a film sa nestretli pod rukami Jamesa McTeiguea po prvý raz. Len samotného Havrana už filmári spracovali niekoľkokrát – v roku 1935 s nezabud­nuteľným Bélom Lugosim, v roku 1963 dokonca s mladým Jackom Nicholsonom. Znepokojivá fantázia amerického básnika považovaného za jedného z otcov hororu upútala tiež pozornosť slávneho českého režiséra Jana Švankmajera. Jeho námety spracoval v snímkach Zánik domu Usherů (1980) a Kyvadlo, jáma a nadeje (1983).

Kritika najnovšieho Havrana sa však svojím spôsobom dala predvídať. Napokon, preniesť literatúru na strieborné plátno je problematické aj v prípade oveľa konvenčnejších autorov, než je Poe. Akoby kdesi pod povrchom tohto spojenia prežíval tradičný konflikt medzi médiom knihy a filmu – medzi akýmsi intelektuálnom a masovou zábavou. Rovnako ako hyperkriticky sa vedia fanúšikovia románu postaviť k jeho filmovej adaptácii, vedia divákov či kritikov popudiť aj nedostatky filmovej biografie slávnych autorov. V prípade Havrana ide tak trochu o oboje, keďže k vyriešeniu záhadných vrážd si detektív prizve samotného básnika len niekoľko dní predtým, ako Poe naozaj zomrel.

Dobre v tomto prípade obišiel aspoň John Cusack – kritici sa viac-menej zhodnú, že jeho oduševnené herectvo je tým najlepším, čo film ponúka. Filmový predstaviteľ je pritom často terčom najväčšej kritiky, ako to bolo napríklad v prípade Jamesa Franca, ktorý stvárnil Allena Ginsberga v minuloročnej snímke na motívy básne Vytie. Alebo Daniela ,,Pottera" Radcliffea, ktorý zase Ginsberga zahrá v pripravovanej dráme Kill your darlings. Jeho obsadenie kritizujú už teraz, pred začiatkom nakrúcania.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku