Z poézie próza
Kým mnohí režiséri spracujú osud známych historických postáv pre jeho samotnú príťažlivosť, iní si prepožičajú len zvučné meno či malý odlesk toho, čím jeho nositeľ bol a zasadia ho do absolútnej fikcie. Čosi podobné podľa všetkého urobil aj režisér James McTeigue s Edgarom Allanom Poeom (McTeigue nakrútil napríklad aj triler V ako Vendetta s Natalie Portmanovou). Havran by rád ponúkol vysvetlenie, čo sa asi mohlo stať s čudáckym básnikom, ktorého v októbri roku 1849 našli nepríčetného v cudzích šatách na ulici, aby následne bez vysvetlenia zomrel. Približuje aj desivé vízie autora, ktorý písal o strachu, smrti či šialenstve – svojskú Poeovu lyriku však film zhmotnil pre mnohých až príliš prozaicky. Vo forme krvavých zločinov, ktoré pácha na motívy jeho básní akýsi fantóm Baltimoru.
Tak trochu Sedem, ešte o kúsok viac Z pekla a našli sa dokonca aj takí, ktorým triler Havran pripomenul nekonečnú sériu sadistických hororov Saw. Len samotný Poe, ktorého stvárnil John Cusack, sa vraj v scenári celkom stratil. ,,Edgar Allan Poe bol autor s brilantnou predstavivosťou, ktorý tvoril neuveriteľne tiesnivé a temné príbehy o inteligencii a hĺbke. Nedostatok všetkých týchto kvalít vo filme je vďaka tomu ešte viditeľnejší," napísal napríklad recenzent webovej stránky The Yorker. Havran mal britskú premiéru 9. marca, do ostatných, a teda aj slovenských, kín by mal doraziť koncom apríla.
Havranov je viac
Poe a film sa nestretli pod rukami Jamesa McTeiguea po prvý raz. Len samotného Havrana už filmári spracovali niekoľkokrát – v roku 1935 s nezabudnuteľným Bélom Lugosim, v roku 1963 dokonca s mladým Jackom Nicholsonom. Znepokojivá fantázia amerického básnika považovaného za jedného z otcov hororu upútala tiež pozornosť slávneho českého režiséra Jana Švankmajera. Jeho námety spracoval v snímkach Zánik domu Usherů (1980) a Kyvadlo, jáma a nadeje (1983).
Kritika najnovšieho Havrana sa však svojím spôsobom dala predvídať. Napokon, preniesť literatúru na strieborné plátno je problematické aj v prípade oveľa konvenčnejších autorov, než je Poe. Akoby kdesi pod povrchom tohto spojenia prežíval tradičný konflikt medzi médiom knihy a filmu – medzi akýmsi intelektuálnom a masovou zábavou. Rovnako ako hyperkriticky sa vedia fanúšikovia románu postaviť k jeho filmovej adaptácii, vedia divákov či kritikov popudiť aj nedostatky filmovej biografie slávnych autorov. V prípade Havrana ide tak trochu o oboje, keďže k vyriešeniu záhadných vrážd si detektív prizve samotného básnika len niekoľko dní predtým, ako Poe naozaj zomrel.
Dobre v tomto prípade obišiel aspoň John Cusack – kritici sa viac-menej zhodnú, že jeho oduševnené herectvo je tým najlepším, čo film ponúka. Filmový predstaviteľ je pritom často terčom najväčšej kritiky, ako to bolo napríklad v prípade Jamesa Franca, ktorý stvárnil Allena Ginsberga v minuloročnej snímke na motívy básne Vytie. Alebo Daniela ,,Pottera" Radcliffea, ktorý zase Ginsberga zahrá v pripravovanej dráme Kill your darlings. Jeho obsadenie kritizujú už teraz, pred začiatkom nakrúcania.