Recenzia: Zvieratá, ktoré nerozprávajú a netancujú

Keď sa nič nedarí a na duši ťaží neprekonateľný smútok, treba obrátiť list. Alebo rovno celý svoj svet hore nohami. Niekedy je z toho absolútna katastrofa, inokedy to zaberie a v živote, ktorý sa zdal byť už celkom bez zmyslu, sa naraz otvorí nová kapitola. Rodinná romantika s Mattom Damonom a Scarlett Johanssonovou Kúpili sme zoo je, samozrejme, ten druhý prípad. A dokonca vznikla na základe skutočného životného príbehu súčasného majiteľa milej britskej zoo v Dartmoore.

13.04.2012 12:00
Scarlett Johanssonová a Matt Damon zachraňujú... Foto:
Scarlett Johanssonová a Matt Damon zachraňujú odstavenú zoologickú záhradu a jej exotických obyvateľov.

Sympaťák v ríši zvierat
Matt Damon je sympaťák a na tom do veľkej miery stojí aj celý film Kúpili sme zoo. Je to skrátka tak trochu stratený chlapík s prerasteným účesom a zľahka zanedbanou postavou, ktorému nie vždy funguje vzťah s vlastnými deťmi a nedokáže prekonať smrť svojej milovanej manželky. Diváci mu budú držať palce, aj keby sa práve pokúšal o teroristický útok. On sa však pokúša o čosi oveľa prijateľnejšie, hoci skoro rovnako bláznivé – zachrániť takmer odpísanú zoologickú záhradu a s ňou aj svoju osudom ťažko skúšanú rodinu.

Vymení teda život v meste za vidiecku usadlosť, za ktorou nažívajú desiatky exotických zvierat, a pustí sa spolu s tímom miestnych zamestnancov do ťažkej misie – pripraviť dva roky odstavený park na blížiacu sa sezónu. A bude to stáť oveľa viac ako len peniaze. Okrem problémov so samotnými zvieratami, ich výbehmi a neoblomným inšpektorom musí Benjamin Mee, ako sa hlavný hrdina aj jeho reálna predloha volá, riešiť aj ťažké dospievanie svojho syna Dylana a vlastný smútok na duši.

S humorom sa stráca čaro
Ten, kto sa rád v kine pozerá na zvieratá a nepotrpí si práve na to, aby rozprávali, spievali, tancovali alebo šoférovali, bude mať z filmu Kúpili sme zoo dobrý pocit. Pohoda a príjemný humor sú vlastne základnou ingredienciou najnovšieho počinu režiséra Camerona Crowa (Jerry Maguire, Vanilkové nebo). Nie však jedinou.

Okrem toho je tu aj sentiment, a hoci sa zdá byť v prvej polovici filmu v celkom prijateľnej a opodstatnenej miere, ku koncu sa začína nebezpečne meniť na prvotriednu hollywoodsku glukózu. Zo spomienok Benjamina sa začína vynárať jeho pôvabná zosnulá manželka, a to formou pestrofarebných spomienok, ktoré po tvári Matta Damona rozkotúľajú slzy. Diváka však odrazu hodia do celkom iného filmu, ak nie priamo do ružovej knižnice.

Je to zvláštne, ale hoci je film celkom jednoduchý, predvídateľný a možno aj trošku gýčový, v podstate funguje veľmi dobre. Je to skrátka jeden z tých dobrosrdečných filmov, ktoré rozosmejú už len preto, lebo diváka dostanú do emotívnej nálady. Ku koncu však z tejto dobrej cesty ulieta. Zo sĺz od smiechu sa stáva umelé dojatie a s humorom sa stráca aj čaro.

Kúpili sme zoo, USA 2012
réžia: Cameron Crowe
scenár: Aline Brosh McKenna, Cameron Crowe