Recenzia: Piráti! - keď na zábavu netreba Deppa

Na plagáte k filmu Piráti! je napísané "od tvorcov Slepačieho úletu a Wallaca a Gromita". Tituly medzi úvodzovkami patria (bez úvodzoviek) k tomu najzábavnejšiemu z oblasti animovanej tvorby, tak prečo sa tým nepochváliť. Vznikli v britskom štúdiu Aardman, ktoré sa pričinilo aj o zrod Pirátov. Ich režisér Peter Lord stál pri založení spoločnosti, spolu s Nickom Parkom režíroval Slepačí úlet a podieľal sa aj na vzniku niektorých filmov o Wallacovi a Gromitovi.

04.05.2012 09:00
Pirátsky kapitán je hrdinom novej animovanej... Foto:
Pirátsky kapitán je hrdinom novej animovanej komédie Piráti!

Súdiac podľa Pirátov, ešte stále netrpí nedostatkom nápadov, energie na ich realizáciu ani chuti zabávať na úrovni, za ktorú sa netreba hanbiť. Hoci sa tým titulom medzi úvodzovkami ťažko vyrovnáva.

Chce to poklad
Hrdinom príbehu je pirátsky kapitán, ktorý sa volá prosto Pirátsky kapitán. V jeho partii sú oddaní chlapi (a nielen chlapi), ktorých to brázdenie morí a prepadávanie lodí baví. Aj keď lup býva mizerný. A práve to kapitána „žerie“, pretože by rád získal cenu Pirát roka. Konkurencia je silná, tak kde vziať poklad, ktorým by zatienil všetkých ostatných. Iskru nádeje vykresá náhodné stretnutie s Charlesom Darwinom, ktorý v pirátskom maskotovi – papagájovi menom Polly, objaví dávno vyhynutý druh vtáka. Lenže to kapitánovi vynesie akurát tak vedeckú cenu v Londýne a stretnutie s kráľovnou Viktóriou, ktorá pirátov neznáša. Ibaže by jej vzácneho operenca výhodne predal. Z Viktórie sa však vykľuje poriadna potvora a Polly ide o život…

„Veď je ako naša teta“, hovoria o tom čudnom vtákovi piráti a vyčítajú kapitánovi, že zapredal miláčika lode. To je skoro (iba skoro!) také, akoby sa Wallace zbavil svojho psieho priateľa Gromita. A je tu aj ďalší výrazný zvierací hrdina – „poľudštená“ opica, ktorá robí spoločnosť Darwinovi a v závere príbehu prispeje k úspešnému priebehu záchrannej misie.

S odistenou ručnou brzdou
Spomínate si na to, ako si kedysi Wallace a Gromit postavili raketu a leteli na Mesiac po zásoby syra? Všetko bolo pripravené na štart, ale raketa sa stále nevedela odlepiť od zeme. Až napokon vysvitlo, že treba odistiť ručnú brzdu. No a ručnú brzdu nájdete aj v Pirátoch (ktorí sa, mimochodom, majú odohrávať v 19. storočí) – na starom pirátskom korábe i na koči s konským záprahom.

Aardmanovské filmy vždy obsahovali skvelé žartíky a ten najnovší ich ponúka tiež. Vtipne sa tu odkazuje na evolučnú teóriu, výborne pobaví vedecká súťaž, kde víťazí veľkolepá šou nad samotnou hodnotou výskumu (ani chabo „predané“ elektrovynálezy nemajú na emotívnu prezentáciu vtáka Dodo), potom sú tu rýchle gagy v akčných scénach a humor sa nachádza aj v dialógoch.
Je toho dosť, aby divák dlho nesedel bez pousmiatia a zároveň sa mu nepredhadzujú len tie najnápadnejšie situácie, na ktoré má okamžite zareagovať smiechom a ktoré si tvorcovia zavše zamieňajú s dotieravou pojašenosťou. Vo svete Pirátov sú i lacnejšie návnady, ale stále je to svet, v ktorom sa dá bádať a nachádzať zábavné podnety aj pri opakovanej návšteve.

Viac/menej
Ak sme spomínali Slepačí úlet či Wallaca a Gromita, tak Piráti! sú v porovnaní s nimi bláznivejší, rýchlejší, dravejší, výstrednejší. A nie vždy je to prospešné. Samozrejme, závisí to aj od vkusu diváka. Ak uprednostňuje napríklad komorné spolunažívanie Wallaca a Gromita, ktorí nepotrebujú precestovať polovicu zemegule a zapliesť sa s desiatkami postáv na to, aby boli zaujímaví, môžu ho Piráti! trochu vyrušiť. Slepačí úlet sa zase odohrával na malom priestore „zajateckého tábora“ a hoci išlo celú dobu o to, dostať sa za plot, stačilo to na skvelý film s vydarenými komickými výstupmi. Pirátom sa ten výkričník v názve hodí. Dobrodružstvá svetobežníkov majú byť výbušnejšou zmesou s väčším počtom postavičiek. A niektoré pripomínajú skôr stoličky či vešiaky, ako vtipne poznamená Pirátsky kapitán.

Piráti! / Veľká Británia, USA 2012 / scenár: Gideon Defoe / réžia: Peter Lord / v českom znení účinkujú: Ivan Trojan, Eliška Balzerová, Martin Dejdar, Ondřej Brzobohatý a iní / slovenská kinopremiéra: 26. apríla