„Američania sú na festivale v Cannes v plnej sile,“ hlása titulok článku na webovej stránke usatoday.com. Odvoláva sa na slová Lee Danielsa, režiséra súťažnej snímky The Paperboy. Americkej, samozrejme. A v hlavnej súťaži sú ďalšie štyri americké filmy. Jeden z nich dokonca celý festival otvorí. Volá sa Moonrise Kingdom a nakrútil ho Wes Anderson, ktorý do Cannes ide prvý raz.
V súťaži však majú svoje novinky aj režiséri, ktorí už na festivale získali Zlatú palmu. Ako Michael Haneke, Ken Loach či Cristian Mungiu. O zvučné mená filmárov núdza nie je, veď na zozname ešte figurujú David Cronenberg, Jacques Audiard, Leos Carax, John Hillcoat, Abbas Kiarostami, Ulrich Seidl, Carlos Reygadas, Alain Resnais. Napríklad. Tak nečudo, že mnohým sa tohtoročný výber pozdáva. Nie však všetkým.
Kde sú režisérky?
Feministickému združeniu La Barbe sa nepáči, že medzi filmami v hlavnej súťaži nie je žiaden, ktorý by nakrútila žena. V otvorenom liste, ktorý zverejnil denník Le Monde, obviňujú organizátorov zo sexizmu. Vlani sa o Zlatú palmu uchádzali štyri režisérky a v doterajšej histórii festivalu si jeho najvyššie ocenenie odniesla iba jediná – Austrálčanka Jane Campionová s filmom Piano v roku 1993.
Thierry Frémaux z vedenia festivalu obvinenia striktne odmietol. „Ako občan plne podporujem feministický aktivizmus, ale ako profesionál vyberám dielo na základe jeho skutočných kvalít. Vybrať film, ktorý si to nezaslúži, len na základe toho, že ho režírovala žena – s tým by sme nikdy nesúhlasili. Viedlo by to k politike kvót, ktorá by ničila túto udalosť,“ citoval ho magazín Screen Daily. Aj podľa neho by si filmárky zaslúžili väčší priestor, nastolenie problému tesne pred začiatkom festivalu však nepovažuje za vhodné – malo by sa o ňom hovoriť po celý rok. „Upozorniť na tento problém počas Cannes má zmysel, ale obviňovanie festivalu neposlúži nikomu,“ dodal Frémaux.
Kde sú slovenské filmy?
Slovensko zastúpenie v súťažných sekciách nemá, na festivale sa však tunajší tvorcovia objavia. V rámci filmového trhu Marché du Film sa napríklad premietne hrubý zostrih celovečerného debutu režisérky Ivety Grófovej Až do mesta Aš. Marek Urban zo spoločnosti Sentimentalfilm zase na podujatí Producers Network predstaví projekt celovečernej snímky Koza v réžii Ivana Ostrochovského. Do Cannes prídu aj Anna Fifiková a Michal Kollár, ktorí sa s projektom Červený kapitán zúčastnia na scenáristickom workshope ScripTeast.
V hlavnej súťaži nie je ani žiadny český zástupca, ale do súťažnej sekcie študentských snímok sa dostal absolventský film poslucháča pražskej FAMU Michala Hogenauera s názvom Tambylles. A krátky film Tramvaj českej režisérky Michaely Pavlátovej vybrali do sekcie Quinzaine des réalisateurs.
Tohtoročný festival v Cannes potrvá až do 27. mája.