Recenzia: Mel Gibson skúša návrat cez Mexiko

Kariéra Mela Gibsona po sérii jeho škandálov s antisemitskými výrokmi a útokmi na bývalú priateľku Oksanu Grigorijevovú už nie je to, čo bývala. Film Bobor, do ktorého Gibsona obsadila Jodie Fosterová, v kinách nezaujal. A jeho novinka Moje letné prázdniny sa do tých amerických ani nedostala. Na Slovensku ju však premietajú. Niekdajšia herecká hviezda aj úspešný režisér sa tu predstaví ako hláškujúci lupič, ktorý podá pomocnú ruku tomu, kto si to zaslúži.

31.05.2012 09:00
Mel Gibson a mladý Kevin Hernandes vo filme... Foto:
Mel Gibson a mladý Kevin Hernandes vo filme Moje letné prázdniny.

Gibsonov hrdina ukradol poriadny balík peňazí, ale akcia stroskotala a on skončil v mexickom väzení. Presnejšie v divokom gete, ktoré ovládajú zločinci podplácajúci dozorcov. Prežiť tam nie je práve jednoduché. No Gibsonov zloduch má tuhý korienok. Keď niečo potrebuje, tak si to ukradne, a je to aj dobrý pozorovateľ, ktorý dokáže zhodnotiť miestne pomery a začať plávať v cudzom rybníku. Ako sa tak rozhliada, naďabí na malého chlapca a zistí, že je to dosť veľká ryba. Šéf podsvetia Javi si ho totiž chová na orgány. Chlapec o tom vie a Javiho sa chystá zabiť, aby pomstil smrť svojho otca. Gibsonov bezmenný Američan sa tomu odvážnemu mladíkovi rozhodne pomôcť, veď má i celkom peknú mamu. Zároveň by však rád získal späť svoj šťavnatý lup, preto sa bude musieť pekne obracať.

Gibson už pôsobí trochu unavene, ale hrá to, čo mu šlo kedysi najlepšie – teda húževnatého chlapíka, ktorého nezaskočí drsná akcia a zavše utrúsi nejakú ironickú poznámku. Tá svižná akcia pretkávaná humorom je príznačná najmä pre úvod a poslednú tretinu filmu. Medzitým sa však usadíme vo väzení, v prostredí, ktoré je také zaujímavé, až je divákovi ľúto, že je tam pozvaný baviť sa. Debutujúci režisér Adrian Grunberg totiž vytvoril podmanivo odpudivé mesto v meste, ktoré životaschopne pulzuje a miešajú sa v ňom intenzívne energie. Nevyznieva ako umelá kulisa s nešikovne naaranžovanými štatistami, ale ako farbisté, dynamické, neprehľadné miesto rozkoší, bolesti, otupenosti, umierania aj plodenia. Je to ľudská skládka, kde takmer cítiť zápach a špinu.

V tomto prostredí by sa mohla zrodiť aj seriózna dráma. Je tu však Mel Gibson, ktorý čaká, kým príde ten správny čas, aby v plnej paráde „roztiahol krídla“ a rafinovane, veľkolepo, s prehľadom i nadhľadom, so šarmom a ľahkým úsmevom absolvoval plán zneškodnenia protivníkov. Napokon prenikne problémom ako nôž maslom. Čepeľ je síce od krvi, ale publikum to nebude bolieť.
Áno, aj v tomto sa dá nájsť zábava a Grunbergov film určite nie je taký nudný ako jeho slovenský názov. No hovoriť o nejakom veľkom návrate Mela Gibsona, to by bolo prehnané. V každom prípade sa oplatí aspoň pripomenúť, že na Mojich letných prázdninách spolupracoval aj ako scenárista.

Moje letné prázdniny / USA 2012 / scenár: Adrian Grunberg, Mel Gibson, Stacy Perskie / réžia: A. Grunberg / hrajú: M. Gibson, Kevin Hernandes, Daniel Giménez Cacho, Peter Stormare / slovenská kinopremiéra: 24. mája