Aj materská láska má svoje limity

Pripravovaný slovensko-český film Karavan scenáristky a režisérky Zuzany Kirchnerovej bude tento rok zastupovať tuzemskú kinematografiu na prestížnom festivale vo francúzskom Cannes.

27.05.2021 16:13
zuzana kirchnerova foto Denisa Buranova Foto:
Režisérka Zuzana Kirchnerová.
debata

Vybraný bol ako jeden z pätnástich projektov z celého sveta na podujatie L'Atelier. Jeho kurátori upriamujú pozornosť na najsľubnejších autorov a Kirchnerovej scenár je len tretím zúčastneným slovenským projektom v histórii podujatia.

Odpatetizovať matku samaritánku

Príbeh sa odohráva na cestách, situovaný je prevažne do talianskej Kalábrie a reflektuje ambivalentný vzťah matky a jej mentálne hendikepovaného syna. Autorka sa ho snaží zobraziť autenticky, vychádzajúc z vlastnej skúsenosti pri výchove postihnutého dieťaťa. Téme sa venovala už pri časozbernej dokumentárnej sérii Päť statočných. "Príbeh je o limitoch materskej lásky. Pri písaní scenára bolo veľmi dôležité dosiahnuť úprimnosť, zbaviť sa zavedených klišé o obetavej matke a nabúrať tabu, o ktorom sa nehovorí,” približuje Zuzana Kirchnerová a dodáva, že je legitímne, ak má matka negatívne pocity. Na to, aby bola unavená a frustrovaná, nemusí mať nutne ťažko postihnuté dieťa, ako má autorka filmu a jeho hlavná hrdinka.

Film by sa mal čoskoro začať nakrúcať, čo teda znamená pre projekt pozvánka na áčkový festival? „Sme vo fáze, keď už pripravujeme výrobu, no detaily scenára budú ešte prepracované na základe výberu hlavného protagonistu, ktorého stvárni postihnutý chlapec. Aby postava zodpovedala správaniu konkrétneho chlapca,“ približuje autorka. Kirchnerová vníma účasť na festivale ako zadosťučinenie, totiž nehlásia sa sem len debutanti ako ona, ale aj skúsení autori. „Absolvovali sme pohovor, kde sme sa porozprávali o režijnej vízii a spracovaní scenára. To, že scenár kurátorov zaujal, vnímam ako ocenenie, pretože sa sem hlási množstvo skvelých projektov. Je to veľké povzbudenie.“

Carey Mulligan Čítajte aj Oscarový film v slovenských kinách už dnes

L'Atelier Cannes sa podľa filmárky o jej projekt stará. „Šijú nám na mieru stretnutia s distribútormi, sales agentmi, televíziami, s hudobným skladateľom, podľa toho, čo ešte hľadáme. Snažia sa, aby všetko korešpondovalo s konkrétnym projektom. O filme sa navyše hovorí v katalógu festivalu, dostane sa tak do povedomia filmovej verejnosti, čo nám tiež pomôže.“ Karavan rozhodne nie je nenáročný projekt, bude si vyžadovať mnoho nakrúcacích dní vzhľadom na obsadenie mentálne hendikepovaného protagonistu, ktorému sa musí štáb maximálne prispôsobiť. „Bude to veľmi drahý film, preto je každá možnosť dofinancovať projekt skutočne dôležitá,“ priznáva Kirchnerová.

Druhá strana Čítajte aj Minervinimu záleží na vylúčených

Vyjsť zo seba, ale udržať si odstup

Pri písaní vychádzala z vlastnej skúsenosti so svojím synom. „Prizvala som Kristinu Májovú a Tomáša Bojara, aby som nebola úplne pohltená vlastnou skúsenosťou. Obaja sú zároveň mojimi blízkymi priateľmi a môjho syna dobre poznajú. Spolupracovali sme aj na iných projektoch o ľuďoch s mentálnym hendikepom.“

Scenáristickou výzvou bolo prehlbovať a odkryť vlastné emócie. „Svojho syna veľmi milujem, no niekedy sú emócie aj negatívne. Nie je jednoduché priznať si ich a otvoriť sa v scenári.“ Karavan nechce byť sociálna dráma, rozprávanie nadväzuje na fluidnosť žánru road movie. Ten je z podstaty putovania vyjadrením pocitu vzbury či slobody, ktorá sa prebudí aj v hlavnej hrdinke príbehu. „Schém sociálnej drámy je už v kinematografii mnoho, chcela som napísať pozitívny film. Mám rada humor a dostal sa aj do scenára, aj keď komédia to určite nie je.“

Taliansko Benátky MFF cena hlavná Nomadland Čítajte aj Film Krajina nomádov ocenený tromi Oscarmi ide do kín

Prostredie Talianska je kľúčové aj pre prirodzenú estetiku filmu a práve preto režisérka prizvala kameramanku Denisu Buranovú (Piata loď). "Denisa je citlivá nielen voči hercom a deťom, ale je vnímavá aj k atmosféram. Karavan bude do určitej miery štylizovaný film a pokiaľ by som mala uviesť nejakú inšpiráciu, je to film Zázraky Alice Rohrwacherovej, práve pre jeho poetiku. Je nádherne komponovaný, pracuje s prirodzeným svetlom a keď sa naň pozrie odborník, vidí, koľko času a práce si vyžadoval. Pre bežného diváka zas pôsobí prirodzene, nežne, štylizáciu prehliadne.” Kirchnerová dodáva, že práve magickosť a poetickosť sú pri uvažovaní nad budúcim filmom Karavan zásadné.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #MFF Cannes