Cinematik si posvieti na maďarskú kinematografiu. Rešpekt bude patriť Ildikó Enyedi

Medzinárodný filmový festival Cinematik Piešťany každý rok v sekcii Pod lupou upriamuje pozornosť na národnú kinematografiu vybranej krajiny sveta. Predstavuje jej pestrosť a rôznorodosť, ale aj priesečníky či spoločné témy jej najvýraznejších súčasných predstaviteľov. Šestnásty ročník festivalu sa zameria na filmovú tvorbu nášho bezprostredného suseda, Maďarska.

06.08.2021 17:00
20200910 Cinematik2020 szold  0173 Foto:
Festival Cinematik sa uskutoční od 14. do 19. septembra v Piešťanoch.
debata (1)

Dramaturgia zahŕňa reprezentatívny výber filmov rôznych žánrov, pričom viaceré z nich budú môcť slovenskí diváci vidieť po prvý raz. Kurátorsky sekciu pripravila dlhoročná spolupracovníčka festivalu, filmová kritička Kata Anna Váró z Maďarska.

V Maďarsku Cinematik našiel aj výnimočnú osobnosť, ktorej venuje tohtoročnú sekciu Rešpekt. Bude ňou režisérka Ildikó Enyedi a vo výbere z jej filmografie nebude chýbať snímka O tele a duši, s ktorou získala Zlatého medveďa na Berlinale aj nomináciu na Oscara. Na festivale bude mať slovenskú premiéru jej novinka Príbeh o mojej žene, uvedenej na tohtoročnom festivale v Cannes. Je o námornom kapitánovi, ktorý uzavrie stávku, že sa ožení s prvou, ktorá vstúpi do dverí. Hlavnú ženskú úlohu v snímke stvárnila francúzska herecká hviezda Léa Seydoux.

Cinematik sa uskutoční od 14. do 19. septembra v Piešťanoch. Do desiatky filmov, ktoré pod hlavičkou sekcie Pod lupou festival premietne, zahrnula dramaturgička sekcie aj drámu Rodinné šťastie (Ernelláék Farkaséknál, 2016), v ktorej režisér Szabolcs Hajdu vystihol strasti aj slasti vzťahov medzi príbuznými, ktorí sa spolu ocitnú na niekoľko dní v jednom byte. Režisér si v snímke sám so svojou ženou a deťmi aj zahral a na MFF Karlovy Vary získal Krištáľový glóbus za najlepší film aj cenu za herecký výkon.

Milovníkov žánroviek v štýle noir by mohol zaujať štylizovaný triler Drobné bájky (Apró Mesék, 2019). Režisér Attila Szász sa v ňom vracia do roku 1945 a jeho hlavný hrdina je podvodník. Po úteku z Budapešti nadviaže vzťah s tajomnou ženou, ktorá mu poskytne úkryt. Okrem démonov minulosti nad ním však teraz kvôli tomu visí aj tieň jej manžela, ktorý sa má každú chvíľu vrátiť domov. Vo filme si jednu z hlavných úloh zahrala Vica Kerekes.

Mrazivé krimi zďaleka nie je len doménou škandinávskych krajín. V trileri Valan – Údolie anjelov (Valan – Az angyalok völgye, r. Béla Bagota, 2019) je mladý policajt na stope rumunskému gangu priekupníkov s bielym mäsom. Vyšetrovanie uprostred Transylvánie je pre neho aj osobné: Práve tu kedysi zmizla jeho vlastná sestra.

Psychologická krimi dráma Škrtič z Martfü (A martfűi rém, r. Árpád Sopsits, 2016) zase čerpá námet zo skutočných udalostí zo 60. rokov 20. storočia, kedy maďarským vidiekom otriasla séria brutálnych vrážd.

Súčasný maďarský triler bude na Cinematiku zastupovať Slučka (Hurok, r. István Madarász, 2016) – originálna dráma so sci-fi zápletkou, v ktorej mladý drogový díler dostane hneď niekoľko príležitostí napraviť chybu, čo stála jeho tehotnú priateľku život.

Akčný western v podaní maďarských filmárov reprezentuje dusivou atmosférou nabitá dráma Kojot (Kojot, r. Márk Kostyál, 2017). Divoký Západ je možno bližšie, ako by sa mohlo zdať.

Film je často verným a pozorným zrkadlom spoločnosti. O tej maďarskej napovedá úsmevná dráma Zlé básne (Rossz versek, 2018) Gábora Reisza, ktorá je čiastočne autobiografickým príbehom filmára uprostred životnej krízy.

Dráma FOMO (r. Attila Hartung, 2019) je zase sondou do života maďarských tínedžerov, ktorí žijú sociálnymi sieťami a nekonečnými žúrmi. Na zem ich vráti až záhadné zmiznutie profesorovej dcéry.

Pre fanúšikov odľahčenejších žánrov je na programe napríklad aj originálna retro komédia Súdruh Drakulič (Drakulics elvtárs, r. Márk Bodzsár, 2019). Prezrádza temné tajomstvo, že v komunistickom Maďarsku kedysi žili skutoční upíri.

Režisérka, scenáristka a herečka Ildikó Enyedi, ktorej Cinematik venuje tohtoročnú sekciu Rešpekt, je výnimočným zjavom nie len v maďarskom či európskom, ale aj celosvetovom meradle. Svoj jedinečný rukopis najskôr cibrila na experimentálnych dokumentoch a krátkometrážnych snímkach pod záštitou ikonického Štúdia Bélu Balázsa. Z jej rannej tvorby Cinematik uvedie snímku Invázia (Invasion, 1986) o fiktívnom meste, ktorého obyvatelia utekajú do podsvetia.

V roku 1987 sa Ildikó Enyedi predstavila surrealistickou drámou Krt (Vakond) o tajnom agentovi, ktorý odhalí, že celý svet je len projekcia. O dva roky neskôr uviedla na plátno svoj oficiálny autorský debut Moje 20. storočie (Az én XX. Századom), čierno-bielu historickú esej o odcudzených dvojčatách, ktorú rámcujú míľniky ľudstva, ako je vynález žiarovky či telegrafu. Na filmovom festivale v Cannes za film režisérka získala Zlatú kameru.

Cinematik z filmografie Ildikó Enyedi uvedie aj snímku Šimon kúzelník (Simon mágus, 1999) o maďarskom vizionárovi, ktorý je prizvaný k vyšetrovaniu záhadnej vraždy uprostred Paríža. Tento film získal viacero domácich ocenení a za zmienku iste stojí aj jeho hudobná zložka, o ktorú sa postarali Brian Eno či Massive Attack.

Žiaden výber z filmografie Ildikó Enyedi by, samozrejme, nebol kompletný bez vynikajúcej drámy O tele a duši (Teströl és lélekröl, 2017), dosiaľ najúspešnejšieho diela 65-ročnej filmárky. Režisérka nás v ňom zavedie do drsného prostredia bitúnku, kde sa odohráva krehká romanca medzi dvoma neznámymi, ktorých zblížila bizarná snová záľuba: Uprostred noci sa stretávajú v lese v koži divokých zvierat, aby unikli úzkostiam svojich skutočných životov.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Ildiko Enyediová #O tele a duši