Film Cenzorka: Porodiť vo väzení

Filmom Cenzorka odohrávajúcim sa v autentickej ukrajinskej ženskej väznici debutuje režisér Peter Kerekes na poli dlhometrážnej hranej tvorby. S druhovým zaradením jeho novinky, ktorú vybral prestížny festival v Benátkach do súťaže v sekcii Orizzonti, to však nie je také jednoznačné. Kerekes totiž vychádza z dokumentaristickej praxe, je verný autenticite a fluidnému vývoju predkamerovej reality.

17.08.2021 06:00
Cenzorka - film Foto:
Kerekesovu novinku Cenzorka vybral prestížny festival v Benátkach do súťaže v sekcii Orizzonti.
debata

Príbeh mladej trestankyne odsúdenej za vraždu, ktorej sa narodí dieťa vo väzení, kreoval spolu s režisérom a autorom námetu Ivanom Ostrochovským. Kameru zveril filmárovi a fotografovi Martinovi Kollárovi, s ktorým spolupracoval na dokumentoch 66 sezón, Ako sa varia dejiny či Zamatoví teroristi.

Do projektu vstupovali pred rokmi so zámerom nakrútiť dokumentárny film o cenzorskej profesii v rôznych kútoch sveta.

„Mali to byť cenzori v Saudskej Arábii, ktorí v ženských časopisoch ručne prekresľujú výstrihy či minisukne. Cenzori v Hollywoode posudzujúci vhodnosť filmov a napokon i cenzori vo väzení. To bol pôvodný nápad,“ približuje Peter Kerekes.

Keď však začali s obhliadkami väzníc v Ukrajine, v prostredí našli tému na samostatný film. Natrafili totiž na zamestnankyňu väznice Irinu Kiariazevu a vychádzajúc nielen z jej príbehu začali premýšľať nad filmom.

Ich Cenzorka je na pomedzí dokumentárnej a hranej formy. Takmer celý film nakrúcali s reálnymi väzenkyňami, ktoré sú kolektívnym hrdinom.

"Odsúdené sú prevažne za vraždu svojich milencov alebo manželov. Príbeh sa odvíja od dvoch hlavných postáv. Jednou je cenzorka Irina, druhá väzenkyňa Vesa. Irinu stvárnila herečka, no Vesu hrá zamestnankyňa väznice, operačná dôstojníčka,“ približuje režisér.

Mali len „boďák“

Scenár nemal klasickú učebnicovú štruktúru, príbeh mali autori vyznačený v základných bodoch. "Veľké množstvo scén vychádza z dôsledne odpozorovanej reality a situácií, ktoré sa v prostredí väznice skutočne dejú. Snažili sme sa ich zhustiť či zrekonštruovať, čo v praxi znamená, že z troch žien sme vo filme urobili jednu postavu, z dvoch príbehov jeden a podobne.

Nakrúcanie neprebiehalo tradičným spôsobom, v zmysle, že postava povie v zábere repliku. Protagonistky sme nakrúcali veľmi dlho, jednu repliku sme napríklad vybrali z dvadsaťminútovej scény. Napríklad scénu, ktorá je pre mňa veľmi silná – dialóg o vine a treste, sme nakrúcali dva dni,“ hovorí Kerekes.

Peter Kerekes: je výhodou mať manželku animátorku Čítajte viac Peter Kerekes: je výhodou mať manželku animátorku

Dodáva, že vo filme je aj mnoho reálnych pasáží, kde sa ženy zdôverujú reálnej Irine a otvárajú pred ňou svoje životné príbehy.

Irina v skutočnosti pracuje vo väznici ako operačná dôstojníčka a psychologička. "S väzenkyňami sa rozpráva o ich pocitoch, je veľmi dobrou terapeutkou. Nakrúcali sme s ňou reálne rozhovory a použili sme ich vo filme.“ Nie sú to však vsuvky priznane dokumentárne, vyplývajú z príbehu a sú súčasťou dramaturgie.

Čas je na nezaplatenie

"Veľmi som si prial, aby Cenzorka pôsobila dokumentárne v hereckom prejave. Estetika však chcela byť kultivovaná v zmysle hraného filmu. Tento princíp sme uplatňovali už v predošlých filmoch, na ktorých som spolupracoval s Martinom Kollárom.“

Kerekes dodáva, že Cenzorka je prirodzeným pokračovaním ich spoločných autorských tendencií, neskúšali nič nové.

Príbeh matiek a detí z väzenského prostredia zvádza k pátosu, čomu sa chceli filmári vyhnúť. Ako analógiu či vzor prezrádza Kerekes posledné diela gruzínskej filmárky Nino Kyrtadze, ktorá balansuje medzi hraným a dokumentárnym filmom.

"Vďaka času, ktorý sme do filmu vložili a vďaka kamere Martina Kollára sa nám podarilo nazbierať a zachytiť množstvo silných a autentických detailov a drobností, ako je pohľad či perfektná hláška,“ približuje režisér.

Cenzorka vznikala šesť rokov a svetovú premiéru bude mať na nadchádzajúcom festivale v Benátkach, ktorý sa uskutoční od 1. do 11. septembra. V slovenskej premiére uvidia film návštevníci festivalu Cinematik v Piešťanoch od 14. do 19. septembra. Do slovenskej distribúcie vstúpi v októbri.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #film #recenzia #Peter Kerekes #filmová recenzia