Kameraman Martin Žiaran bude mať masterclass počas festivalu Áčko

Asociácia slovenských kameramanov (ASK) pripravuje ďalšiu masterclass, ktorá sa uskutoční v rámci filmového Festivalu Áčko. Oceňovaný kameraman Martin Žiaran (ASK) sa podelí so svojimi skúsenosťami, ako svietiť nočné i denné scény v hraných filmoch a ako sa na ne pripraviť.

14.10.2021 14:00
Martin Žiaran, kameraman Foto:
Martin Žiaran je v súčasnosti jedným z najúspešnejších slovenských kameramanov.
debata

Majstrovská lekcia bude mať teoretickú aj praktickú časť, pracovať bude s kamerou Canon C300 Mark3 a so sadou pevných filmových skiel. Záujemcov a záujemkyne čakajú aj ukážky z práve dokončovaného filmu režiséra Petra Bebjaka s pracovným názvom Stínohra. Masterclass, ktorú bude viesť prezident asociácie Lukáš Teren (ASK), sa uskutoční na pôde alma mater oboch kameramanov, na Vysokej škole múzických umení v Bratislave 22. októbra 2021.

V stredu 20. októbra sa tiež pod hlavičkou ASK uskutoční diskusia kameramanov Maroša Žilinčana (ASK) a Martina Chlpíka (ASK), ktorý bude hovoriť o nakrúcaní reklamných spotov.

Martin Žiaran spolupracoval s režisérom Petrom Bebjakom aj na filme Správa.

„Hlavná téma teoretickej časti bude – svietenie a príprava kameramana na natáčanie hraného projektu. Budeme sa rozprávať o tom, čo všetko obnáša spolupráca s režisérom, architektom, kostýmovým výtvarníkom a ďalšími kreatívnymi zložkami, produkciou a s vfx supervisorom a ako takáto príprava ovplyvňuje a určuje celkovú obrazovú a svetelnú koncepciu,“ povedal kameraman Martin Žiaran.

Na ukážkach z pripravovaného filmu Petra Bebjaka s pracovným názvom Stínohra, ktorý sa nakrúcal na Super 16mm negatív, ale niektoré scény na digitálnu kameru, Martin Žiaran vysvetlí, aké sú výhody takejto kombinácie, prípadne na čo si treba dať pozor a ako to ovplyvňuje svietenie jednotlivých scén. „V praktickej časti si ukážeme a povieme, ako sa dá pristupovať k svieteniu denných a nočných scén, v závislosti na tom, aký efekt potrebujeme dosiahnuť,“ doplnil Martin Žiaran, absolvent Ateliéru kamery FTF VŠMU pod vedením profesora Jána Ďuriša. Jeho celovečernými hranými filmami z ostatného obdobia sú Správa (r. P. Bebjak, 2021), Na streche (r. J. Mádl, 2019) a Čiara (r. P. Bebjak, 2016).

„Martin Žiaran je úspešný a dobre etablovaný kameraman a tak ako to už býva, pracuje na Slovensku aj v Čechách. Chodí z jedného úspešného projektu do druhého. Z celovečerného filmu do seriálu a späť. Aj ja ako jeho bývalý učeň môžem potvrdiť, že má čo povedať a dá sa od neho všeličo naučiť,“ povedal kameraman, prezident ASK Lukáš Teren, ktorý bude v rámci teoretickej časti viesť s Martinom Žiaranom rozhovor. „Myslím si, že Martin môže ponúknuť širokú paletu prístupov ku kameramanskému remeslu a umeniu. A dať poslucháčom masterclassu manuál, ako filozoficky postupovať pri tvorbe unikátneho vizuálneho kľúča pre každý projekt,“ dodal Lukáš Teren.

Filmári budú na masterclass používať kameru Canon C300 Mark3 so sadou pevných filmových skiel. „S Martinom sme si ju vybrali najmä kvôli jej S35 senzoru, ktorý zvláda aj vysokú citlivosť s nízkym šumom najmä v tmavých scénach. Keďže budeme točiť v suteréne a na dvore VŠMU po tme. Ale tmy sa nebojíme, lebo profesionálnu filmovú osvetľovaciu techniku nám zabezpečuje spoločnosť Daylight Rental,“ spresnil prezident ASK.

Tak ako všetky masterclass pod gesciou ASK, aj táto je určená najmä študentom a študentkám filmu, ale sú vítaní všetci aj profesionáli a profesionálky, ktorí majú záujem dozvedieť sa niečo nové. V tomto roku sa už uskutočnili masterclassy s Martinom Štrbom a Mirom Remom.

Masterclass sa uskutoční pre prihlásených návštevníkov a návštevníčky festivalu, neskôr bude k dispozícii aj online. Prihlasovanie je možné online, organizátori podujatia prehlásili, že budú postupovať v rámci aktuálnych protipandemických opatrení.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #VŠMU #Martin Žiaran #Áčko