Svedkom je filmové oko
Bieloruský novinár a dokumentarista Andrei Kutsila je aj jedným z hlavných hostí festivalu a v mimoriadne dôležitom dokumente zaznamenáva brutálne potláčanie slobody prejavu a základných ľudských práv v Bielorusku. Ústredným motívom sú totiž nedávne spoločensko-politické udalosti v štáte po vlaňajších prezidentských voľbách, keď na protest proti zmanipulovanému a sfalšovanému hlasovaniu vyšli do ulíc státisíce Bielorusov. Vláda znovuzvoleného prezidenta Alexandra Lukašenka vtedy pokojné pochody brutálne potlačila a účastníkov trestala. Lukašenkova dvadsaťsedemročná diktatúra však stále v ľuďoch nezahubila nádej na zmenu a túžbu po slobode. Jihlavský festival síce tradične otvoril český film, tento rok však organizátori vyjadrujú výberom filmu podporu všetkým Bielorusom, ktorí chcú žiť v slobodnej krajine a odmietajú samovládu despotu.

Festival predstaví tri stovky filmov a s jubilejným ročníkom prináša niekoľko zásadných noviniek. Hlavná súťažná sekcia Opus bonum zložená z medzinárodných filmov a súťaž prvých a druhých filmov sa zúžili do jednej. Predstaví sa tu pätnásť nových diel a po novom ich bude posudzovať sedemčlenná porota. K oceneniam navyše pribudnú i filmové profesie najlepšia kamera, najlepší strih či zvuk, ale oceňovať sa budú aj žánre, ako napríklad filmová esej. Ceny udelia jednotlivo aj najlepšiemu debutu či najlepšiemu filmu z východnej a zo strednej Európy.
Prvé a druhé celovečerné filmy mali počas minulých rokov vlastnú súťažnú sekciu, v hlavnej súťaži však tento rok tvoria prevažnú časť práve snímky začínajúcich tvorcov. Festival sa znížením počtu súťažných sekcií inšpiroval inými áčkovými svetovými podujatiami tohto druhu.

Súťaží aj mladý slovenský dokument
Svetovú premiéru má v hlavnej súťaži aj dokumentárna esej o urbánnych symfóniách a premenách hlavného mesta Čiary. Očakávaný debut Barbory Sliepkovej, autorky z nastupujúcej mladej generácie dokumentaristov a dokumentaristiek vychovaných bratislavskou Vysokou školou múzických umení, je jedným zo slovenských projektov, ktoré tohto roku uvidí jihlavské publikum. Dokument o súdnictve Očista predstaví v sekcii Česká radosť filmárka Zuzana Piussi a súťaží tu aj film Ako som sa stala partizánkou Very Lackovej. Mimo súťaže premietnu film o vyslúžilom karibskom námorníkovi Sailor Lucie Kašovej, ktorý mal domácu distribučnú premiéru v lete.

Čiary sú inšpirované konceptuálnou fotografiou a mladá filmárka, nadväzujúc na odkaz starej školy majstrov dokumentaristov, skúma mesto ako živý organizmus prejavujúci sa vo verejnom priestore. Skladá mikropríbehy, citlivé postrehy, dotyky protagonistov s miestom, ktoré do veľkej miery formuluje našu identitu a svojimi zmenami ju neustále dotvára či vyrušuje.
Slovenskú tvorbu zastupuje v rámci vývojového fóra New Visions jeden projekt. V pripravovanom dokumente It’s Not Your Fault jeho autorka, debutujúca dokumentaristka Paula Ďurínová, odkrýva mimoriadne naliehavú tému duševného zdravia, vyhorenia a kolektívnej úzkosti. Kontext problému vyplýva z každodenného splývania s hyperkapitalizmom a s javmi vyplývajúcimi z hodnotového nastavenia súčasnej spoločnosti.

V Jihlave si prídu na svoje aj diváci, ktorí radi objavujú archívne klenoty, festival totiž venoval veľkú retrospektívu česko-slovenskému filmárovi, fotografovi, folkloristovi a huslistovi Karolovi Plickovi. Sekcia Priehľadná bytosť tak prinesie jeho krátke i celovečerné filmy z 30. a 40. rokov. Mnohé z nich diváci doteraz nemali možnosť vidieť. A rovnako unikátna je sekcia venovaná filmovej tvorbe spisovateľky a intelektuálky Susan Sontagovej. Sekcia Filmovanie je výsada predstaví celú jej audiovizuálnu tvorbu.
Kto do Jihlavy nemôže vycestovať, nemusí zúfať, festivalový tím pripravil aj on-line verziu. Začne sa hneď po skončení festivalu v jihlavských kinách 1. novembra a nekopíruje dramaturgiu festivalu, ale je svojbytným podujatím v on-line priestore