Známa zápletka, nový prístup
Ústrednou postavou je fotografka Janis, stvárnená herečkou Penélope Cruz, ktorá sa pokúša nájsť zadosťučinenie pre svojich predkov zabudnutých v masovom hrobe. Vyhľadá preto pomoc archeológa Artura, s ktorým čoskoro nadviažu vzťah. Nejde však o žiaden sladký románik, ktorého priebeh by bol divák nútený sledovať pol hodiny – namiesto toho vidíme rýchly prestrih k ľúbostnej scéne a potom k Janis tesne pred pôrodom. Ich vzťah je až pozoruhodne vyrovnaný, nezdá sa, že by medzi nimi bola láska alebo nenávisť. Je to nezvyčajné a osviežujúce, zároveň to poskytuje priestor na rozvíjanie toho, čo je vo filme skutočne dôležité.
V pôrodnici sa Janis zoznámi s neplnoletou Anou, ktorá bola znásilnená, je si sama sebou neistá, a netuší, kto je otcom jej dieťaťa. Rozvinie sa medzi nimi nepravdepodobné priateľstvo, ktoré je upevnené Janisinou bezprostrednou povahou. Počas toho, ako sledujeme prestrihy medzi ich pôrodmi, začne byť jasné, v čom bude tkvieť zápletka – dôjde k vzájomnej výmene bábätiek. Téma taká obohraná, až človek prevráti očami a dúfa, že sa to rýchlo skončí. Almodóvar však príjemne prekvapil – niet divu, že má film na stránke Rotten Tomatoes hodnotenie 100 %.
Čítajte aj Film Cenzorka slovenského režiséra Petra Kerekesa ocenili na festivale v ChicaguRešpektovanie hraníc
Janis je tá, ktorá zistí pravdu. Situácia sa však skomplikuje, keď jej skutočné dieťa žijúce s Anou náhle zomrie. Režisér filmom nič nevnucuje, práve naopak, necháva diváka, aby sa nad tým sám zamyslel – ako by asi postupoval on? Biologické dieťa je mŕtve, ale Janis k nemu nemala vytvorené také puto ako s tým, ktoré vychováva. Má sa cítiť vinná, že necíti takú bolesť, akú by mala? Má sa vzdať svojho dieťaťa, aby tak celú situáciu dala do poriadku?
Ana je veľmi zaujímavou a netypickou postavou. Aj keď to neznie pekne, vďaka úmrtiu dieťaťa, o ktorom si myslela, že je jej, získala slobodu. Predtým bola závislá od svojej emocionálne neprístupnej matky, naháňajúcej sa za divadelnou slávou, ktorá jej už dávno ušla. Teraz však Ana môže žiť podľa seba – začne sa obliekať do vecí, v ktorých sa cíti pohodlne, a kompletne zmení účes. Medzitým opäť natrafí na Janis, začne pre ňu pracovať ako žena v domácnosti a nasťahuje sa k nej. Je otázne, či to Janis urobila, aby sa cítila lepšie. Poskytla Ane lepší život a takisto stály prístup k dieťaťu – bez toho, že by jej povedala pravdu.
Čítajte aj Keď hrá hlavnú úlohu strach. Recenzia filmu Quo vadis, Aida?Navyše sa medzi nimi začne odvíjať milenecký vzťah, ktorý sa zdá byť iniciovaný výlučne Anou. Je smutné sledovať Janis, ktorá sa snaží svoje morálne previnenie zľahčiť všetkými možnými prostriedkami. Chvíľami sa zdá, že ich vzťah berie vážne. Keď všetko praskne a Ana odíde so svojou skutočnou dcérou, povedia si, že si svoje veci doriešia. Stalo sa tak? Nevedno. Koniec filmu je v tomto smere mätúci a človek netuší, či sú priateľky, alebo milenky, alebo či sa Janis vrátila k Arturovi. To však nie je až také podstatné, skôr len divák zvedavo túži po rozuzlení tohto zvláštneho ľúbostného trojuholníka bez kvapky vášne.
Čítajte aj Zelený rytier: artušovská legenda v novom kabáteČo je však fascinujúce, je spôsob, akým jednotlivé postavy rešpektujú svoje vzájomné hranice. Keď Ana odchádza s dieťaťom, Janis sa jej nestavia do cesty. Rozumie jej právu urobiť to. Arturo má tiež okrem počiatočného návrhu na potrat voči Janisiným rozhodnutiam absolútny rešpekt. V pozadí príbehu figuruje už spomínaná snaha miestnych ľudí na čele s Janis prejaviť svojim predkom úctu a dôstojne ich pochovať. Táto téma sa síce nerozvádza príliš do hĺbky, vzhľadom na rozsiahly dej by to však už bolo zrejme priveľa.
Tvorcom sa dá vyčítať jedine to, že názov snímky nie úplne sedí – matky, ktoré sledujeme, neexistujú paralelne od seba, ale sú vzájomne prepojené, a to napriek všetkým svojim rozdielom. Vďaka tomu vidíme, že materstvo nie je výnimočné len z hľadiska vzťahu matky a dieťaťa, ale aj vzájomných vzťahov medzi matkami.
HODNOTENIE PRAVDY: 4,5 HVIEZDIČKY
Paralelné matky/Španielsko 2021/r. Pedro Almodóvar, h. Penélope Cruz, Milena Smit, Israel Elejalde.