Recenzia: Titán sa snaží až príliš

Po úspešnej snímke Raw o kanibalizme sa režisérka Julia Ducournau hlási s novinkou Titán, v ktorej sa poriadne roztatárila. Zaujímavosťou je, že mená postáv Alexia, Justine a Adrien sa nachádzajú v oboch filmoch, pretože ich považuje za súčasť jedného celku. Titán mal premiéru na tohtoročnom Medzinárodnom filmovom festivale v Cannes, kde získal Zlatú palmu. Ducournau sa tak stala len druhou ženou, ktorej sa to podarilo. Je to však zaslúžené?

30.10.2021 06:00
Titán Foto:
Hlavnou hrdinkou filmu je Alexia, ktorá má k lebke nad uchom implantovaný titánový pliešok.

Láska k autám trochu inak

Predtým ako sa rozhodnete pozrieť si Titán, myslite na to, že ide o vyslovene alternatívny film, ktorý nie je určený pre priemerného diváka so slabým žalúdkom. Hlavnou hrdinkou je Alexia, postava, s ktorou sa človek nedokáže stotožniť absolútne v ničom. Jej myšlienkové pochody ani skutky nie sú ničím opodstatnené, nepoznáme dôvody jej konania.

Ako dieťa zažila autonehodu, ku ktorej došlo jej vlastným zavinením, a pre ktorú jej k lebke nad uchom implantovali titánový pliešok. Keď po zákroku vyšla z nemocnice, namiesto k rodičom sa rozbehla k autu, ktoré s láskou objala. Ako keby ju tešil fakt, že s ním má teraz niečo spoločné. Táto jej fascinácia autami pretrvá aj v budúcnosti – ako dospelá sa živí ako hosteska tancujúca na prehliadkach áut. Neskôr sa s jedným aj miluje.

Medzitým sa dozvedáme, že je sériová vrahyňa. Dôvody, prečo ňou je, nie sú známe, a dej sa na tento fakt ani príliš nesústreďuje. Keď sa jej situácia jedného dňa vymkne spod kontroly, rozhodne sa podpáliť dom, v ktorom žije s rodičmi, a ich predtým zamknúť v spálni. A ešte jedna vec – Alexia je tehotná.

Človek si pomyslí, že to vzhľadom na jej životný štýl nie je veľmi prekvapujúce, aj keď nepoznáme otca. Jej tehotenstvo však miestami sprevádza zvláštna čierna tekutina, ktorá z nej vyteká. Pokúsi sa aj o potrat pomocou ihlice do vlasov (pripomínajúc tak neslávnu scénu z Nymfomanky), ktorý však nevyjde, a tak sa rozhodne pre plán B. Ostrihá si vlasy, oholí obočie, zamaskuje prsia a tehotenské brucho sťahovacím pásom a zlomí si nos. Takto príde na políciu s tým, že je chlapcom, ktorý bol nezvestný od svojich siedmich rokov.

Otcovská láska

Otec chlapca, ktorý si po ňu príde, nepochybuje ani sekundu, dokonca odmietne DNA test. Od začiatku je jasné, že ide o človeka, ktorý si potrebuje zaplniť prázdne miesto v živote, a využije na to práve svojho „nájdeného syna“. Veliteľ hasičov sa nedokáže zmieriť s procesom starnutia a so strácaním síl, preto si vpichuje steroidy, ale ich účinky už sa nedostavujú v takej forme ako predtým.

A tak sledujeme tento prazvláštny dej, v ktorom spolu akosi koexistujú dve stratené duše. Alexia nerozpráva a otec sa snaží byť jej napriek všetkému oporou, dokonca aj po tom, čo zistí pravdu. Film sa nedá brať ako plnohodnotný horor, a to aj napriek niekoľkým brutálnym scénam. Miestami sa skôr zdá, že sa režisérka snažila až príliš, a je to cítiť. Jediná sympatická vec na snímke je pomerne zaujímavé zobrazenie vplyvu straty dieťaťa na život a psychiku rodiča. Absurdné tehotenstvo sa napokon končí pôrodom akéhosi titánového hybrida, indikujúc, že otcom je vlastne auto.

Titán je zaradený do kategórie tzv. body horror, teda subžánru, ktorý zobrazuje znepokojujúce a miestami až groteskné násilie páchané na ľudskom tele. To by na film možno aj sedelo, ale určite nie v takej miere, ako to prezentovali niektoré médiá. Inak ide o drámu, v ktorej vás možno trochu chytí za srdce príbeh osamelého otca, ale okrem toho divákovi nemá veľmi čo ponúknuť. Niekedy je jednoducho menej viac, a to aj v takých provokatívnych snímkach, akou sa Titán pokúša byť.

Viac na túto tému: #Cannes #Titan #raw #Julia Ducournau #Titane #Cannes 2022