Náhoda či vražda? Recenzia na film Kurz manželskej túžby

Čo sa to v dnešnom svete deje, že sú ľudia ochotní platiť za kurz, na ktorom ich učia, ako sa správne objímať? Keď do manželstva po rokoch nastúpi rutina a túžba sa vytráca, je najvyšší čas na záchranu. Lenže nie každému sú takéto dotyky príjemné a kurz manželskej túžby sa môže zvrhnúť na poriadny horor.

04.11.2021 08:00 , aktualizované: 09:30
Video
Lukáš Latinák o novom filme Kurz manželskej túžby

Pri najnovšej komédii českého režiséra Radka Bajgara (Teória tigra, Teroristka) sa v pokojnom ajurvédskom rezorte uprostred prírody začnú diať veľmi nebezpečné veci. Príliš pevné objatie sa ľahko môže zmeniť na dusenie, dusenie na škrtenie a párová terapia vyústi v celkom inú túžbu – zbaviť sa partnera.

Na vlastné riziko

Do moderného rezortu uprostred prírody pricestuje päť manželských párov, ktoré sa zapísali na Kurz manželskej túžby. Dobrovoľne sa tak stanú obeťami ambiciózneho lektora Mazla (Vojta Kotek), ktorý ako samozvaný párový terapeut razí teóriu, že manželské šťastie obnoví len tesné objatie, bez ohľadu na následky. Túžba sa dostaví, len musíme čo najviac splynúť – duševne aj telesne, kým už nie je žiadne ja, iba my.

Úplne opačný pohľad na vec má majiteľ rezortu Mach (Jiří Bartoška). Podľa jeho presvedčenia túžba funguje len vtedy, keď samica uniká – tak je to zariadené v prírode a funguje to. Zákazníkom preto praje, nech si pobyt užijú – na vlastné riziko!

Niektorí „klienti“ prišli dobrovoľne, iní na žiadosť svojho partnera či partnerky a poniektorí majú vzťah vlažný – k takémuto kurzu aj k samotnej partnerke. Prečo znova dobýjať kótu, ktorú ste už raz obsadili? Iní chcú svojho partnera či partnerku naučiť po sebe túžiť. Jedným sú partnerské dotyky príjemné, iným z nich naskakujú vyrážky. Vtedy nepomôže ani bylinkový kúpeľ, najmä keď sa v rámci terapie uplatňuje – ako inak – v páre.

Vo filme Kurz manželskej túžby nechýba ani... Foto: Cinemart
KMT z-nataceni Jiri-Bartoska foto-Logline Vo filme Kurz manželskej túžby nechýba ani obľúbený český herec Jiří Bartoška.

Už samotný výber miesta akoby symbolizoval absurdnosť dnešnej doby: uprostred prírody stojí moderný sklený rezort s bazénom a so saunami, postavený na stĺpoch nad zemou – aby sa klienti ocitli čo najbližšie k prírode. Aj ďalšie situácie z bežného života stačí len trošička posunúť ako v karikatúre a vznikne smutno-smiešny obrázok ľudských vzťahov a doby, v ktorej často strácame zdravý rozum, úsudok aj cit.

Skvelí herci, medzi ktorými sú aj dvaja Slováci (Lucia Siposová a Lukáš Latinák) rozohrajú hru, v ktorej už nejde len o manželskú túžbu. Uvidíte muža, ktorý si akosi nevšimne, že manželka podala žiadosť o rozvod, športovca, ktorý na kurze začne behať, lenže za inou, či stavbára, ktorému sa začnú otriasať základy vzťahu. Zrejme najlepšie sa v pokusnej párovej terapii cíti žena, ktorá pred kurzom partnera vymenila za nového: keď to nejde, tak to nejde, a iste jej dáte za pravdu. Lukáš Latinák hrá partnera Lucie Siposovej, aký tvoria filmový pár? „Máme vytvorený vtipný manželský trojuholník. Ja prichádzam neskôr a ona je prekvapená, čo tam robím. Ja som bol pripravený, že sa ideme s mojou bývalou dávať dokopy, ale vôbec to tak nevyzerá. Síce som jej kúpil tento kurz, ale ona už pol roka žije s iným a priviedla si ho so sebou. Moja postava je nemužná a ja ako zblúdilá duša na kurze ostanem – aj keď mi dajú najavo, že tam nepatrím,“ prezrádza Lukáš Latinák.

Lukáš Latinák a Lucia Siposová počas nakrúcania... Foto: Cinemart
z nataceni Lukas Latinak Lucia Siposova foto Logline Lukáš Latinák a Lucia Siposová počas nakrúcania filmu Kurz manželskej túžby.

Vražda či náhoda?

Ústrednou postavou je Helena (Lenka Vlasáková), ktorej by ste manžela (Stanislav Majer) mohli závidieť. Masíruje a sprevádza ju všade, dokonca aj na návštevy u gynekológa. Všetko a vždy robia spolu už celé roky a nie je nič, čo by o sebe nevedeli. Na kurze nie sú nováčikmi, to len Helena sa nevie naučiť objímať s túžbou. Prílišná blízkosť ju oberá o slobodu, chýba jej kyslík. Alebo sa to stalo náhodou? Keď dlho čelí manželovým výčitkám, že ho stíska slabo, jedného dňa ho objíme až príliš pevne.

Lenka Vlasáková, Stanislav Majer a Ivana... Foto: Logline
Lenka Vlasáková Stanislav Majer Ivana Uhlirova Lenka Vlasáková, Stanislav Majer a Ivana Uhlířová vo filme Kurz manželskej túžby.

Do rezortu príde sanitka a polícia a Helenu, ktorá je sama obeťou, podozrievajú z vraždy. Keď začnú celú vec vyšetrovať, ostatné páry akoby precitli z hlbokého tranzu. Autistka a policajt vedia, že slovo dvaja obsahuje dve ja. Pochopia aj iní, že zblížiť sa môžu, ak jeden druhému doprajú vlastný priestor? To, čo si povedia muži v saune, je ako spovedné tajomstvo, a to, čo žena žene závidí, môže v skutočnosti vyzerať celkom inak. Budú mať kriminalisti so svojím úradníckym prístupom pochopenie pre jemné nitky, ktorými je obkrúžený ajurvédsky rezort?

Kurz manželskej túžby v duchu doterajších režisérových filmov hovorí s nadhľadom a humorom o veciach, z ktorých mrazí. Najmä keď zistíte, že jeho zveličenie vôbec nemusí byť prehnané, skutočnosť je často oveľa horšia. Práve to pridáva filmu šarm: máte pocit, že prijímate do seba ľahké predjedlo, a v skutočnosti sa vám dostáva poriadne sýtej porcie šťavnatého rezňa. Odporúčam zájsť si na film v páre.

Hodnotenie Pravdy: 5/5
Kurz manželskej túžby/ČR/Réžia: Radek Bajgar/Scenár: Mirka Zlatníková, Radek Bajgar/Hrajú: Vojta Kotek, Lenka Vlasáková, Stanislav Majer, Jiří Bartoška, Šárka Vaculíková, Ondra Bauer, Josef Polášek, Eva Leinweberová, Vasil Fridrich, Petra Nesvačilová, Lucia Siposová, Lukáš Latinák, Ondřej Nosálek, Jana Kotrbatá, Ivana Uhlířová, Jana Plodková, Radek Holub

Viac na túto tému: #Radek Bajgar #Teória tigra