Po rokoch vajatania napreduje slovenský film míľovými krokmi a zaslúži si svojho diváka v kine. Pandémia to však nedovolí. Distribútori pociťujú vplyv pandémie na naše každodenné návyky a jedným z jej vedľajších účinkov je bohužiaľ aj odliv divákov z kinosál. O stave filmovej výroby a distribúcii hotových diel v covidovej prítomnosti sa bude rozprávať osem filmových profesionálov 1. decembra.
Rekapitulácia aj špeciálna predpremiéra
Počas týždňa premietnu deväť celovečerných hraných a jedenásť dokumentárnych filmov. Krátku tvorbu vrátane animovanej predstaví päť blokov. Azda najvýznamnejšie reprezentovali domácu kinematografiu v zahraničí v roku 2020 dva umelecké filmy. Dokumentárna esej premýšľajúca o konečnosti sveta i človeka Viery Čákanyovej FREM a formalistickí Služobníci Ivana Ostrochovského. Oba filmy premiéroval áčkový festival Berlinale.
Nemenej významne zarezonoval napríklad krátky animák Sh_t Happens Michaely Mihályiovej a Dávida Štumpfa, z ktorého festivalovej trajektórie sa nejednému zakrúti hlava. Slovenskí tvorcovia majú prsty aj v koprodukčnej životopisnej dráme Agnieszky Hollandovej Šarlatán či v Modelároch autora najinteligentnejších českých tragikomédií Petra Zelenku.
Prehliadku odštartuje predpremiéra novinky režiséra Olma Omerzu Atlas vtákov, špecialistu na bizarné zápletky a zamotané (rodinné) vzťahy. Tentoraz ich skomplikujú moderné komunikačné technológie, ktoré dokážu vytušiť a využiť slabiny smrteľníkov. V hlavnej úlohe filmu je Miroslav Donutil.
Musíme sa porozprávať
Súčasťou prehliadky sú – nielen pre filmárov dôležité – panelové diskusie zamerané na hodnotenie a analýzu tvorby všetkých filmových druhov za uplynulý rok. Jedinečná príležitosť pre profesionálov, študentov filmu, cinefilov, ale aj divákov diskutovať pod jednou strechou na zásadné témy. Počas minulých rokov sa však ukázalo, že tuzemskej filmovej rodine sa o svojich i cudzích výsledkoch a víziách spolu debatuje stále akosi ťažko, česť výnimkám. Priestor na vytvorenie podnetného diskurzu vďaka panelom máme, treba ho teda začať využívať naplno. Filmovú tvorbu však pravidelne reflektujú teoretici, historici a filmoví kritici. Práve im budú počas slávnostného otvorenia prehliadky udelené ocenenia.

Filmová historička, teoretička a pedagogička na filmovej fakulte Vysokej školy múzických umení Jelena Paštéková sa stala tohtoročnou laureátkou Ceny Petra Mihálika za celoživotný prínos. Toto slovné spojenie sa v jej sústredenej práci napĺňa po okraj. Paštéková je spoluautorkou dvoch tučných publikácií Dejiny slovenského filmu, ktoré vypracovala, zatiaľ po rok 1969, s filmovým historikom Václavom Macekom. Poslednými publikáciami, ktoré by nemali chýbať v knižnici žiadneho teoretika a filmára, sú Paštékovou zostavené vedecké zborníky Súčasné filmové teórie.

Po prvý raz bude udelená cena Pavla Branka pre mladých autorov do tridsaťpäť rokov. Historicky prvým laureátom ceny, ktorá nesie meno jedného z najdlhšie aktívnych filmových publicistov, je Matej Sotník. Všestranný filmový profesionál si zaslúžil cenu za sústavný a hodnotný prínos v oblasti slovenskej filmovej kritiky a publicistiky. Sotník je absolventom audiovizuálnych štúdií na VŠMU a aktuálne spôsobí ako vedúci filmovej rubriky kultúrno-spoločenského mesačníka Kapitál. Okrem toho je distribútorom a producentom.
Cena Orbis Pictus je tiež nová a vyjadruje uznanie vydavateľovi. Za rok 2020 ju získal mesačník o filmovom dianí Film.sk, ktorý dôsledne informuje, kriticky hodnotí a analyzuje filmovú tvorbu – s dôrazom na tú slovenskú – už od roku 2000. Celý program Týždňa slovenského filmu je zverejnený na webovej stránke podujatia.