Začiatkom decembra sa uskutočnila bilančná prehliadka Týždeň slovenského filmu, kde okrem ideovo-estetických analýz a pomenúvania úskalí nášho kinematografického prostredia slovenskými filmovými odborníkmi zazneli aj podnetné štatistické údaje. Okrem plodnej diskusie venovanej filmovej distribúcii a výrobe v čase pandémie ich sprostredkoval napríklad Miro Ulman z Filmového ústavu vo svojom hodnotiacom príspevku venovanom hranej tvorbe. V článku vychádzam aj z jeho poznatkov.
Nakrúcame dostatočne
Čísla deklarujú, že slovenská národná kinematografia je v dobrej kondícii a naznačujú to aj ceny z významných festivalov. V tomto roku azda najväčší úspech zaznamenala Cenzorka Petra Kerekesa. Už uvedenie filmu na najstaršom filmovom festivale sveta v Benátkach je dôvod na otvorenie šampanského. Film na pomedzí hranej a dokumentárnej formy z prostredia ukrajinskej ženskej väznice tu navyše získal ocenenie za scenár, na ktorom participoval aj filmár Ivan Ostrochovský. A tým sa len odštartoval potentný festivalový život Cenzorky, ktorý stále trvá.
Benátky nie sú jediným festivalom, ktorý oceňuje kvality Kerekesovho prvého hraného celovečerného filmu. Nedávno získal hlavnú cenu v nemeckom Cottbuse a vo vymenúvaní podobných úspechov by sme mohli pokračovať ďalej. Pochopiteľne, je aj slovenským národným kandidátom na Oscara pre cudzojazyčný film a ktovie, možno sa tentoraz Slovensku konečne podarí prebojovať do užšieho výberu.
V roku 2020 vznikli v dôsledku pandémie len dva majoritne slovenské filmy Služobníci a Sviňa, oba však svojím spôsobom úspešné. Služobníkov premiérovalo svetové Berlinale, Sviňa trhala domáce divácke rekordy. Od prvého celovečerného slovenského filmu Jánošík bratov Siakeľovcov, ktorý bol nakrútený presne pred sto rokmi, vzniklo na Slovensku 737 celovečerných filmov všetkých druhov. V období rokov 2015 až 2020 ich bolo nakrútených 175, samozrejme, údaj zahŕňa aj menšinové inoritné koprodukcie. Čísla teda naznačujú, že filmová výroba v poslednom päťročí vzrástla a kvantita obsahuje aj v menšom počte zastúpenú kvalitu.
Čítajte viac Utopiť svoju pýchu v bielobielej tmeZa zmienku rozhodne stojí uvedenie dvoch slovenských filmov na vlaňajšom festivale v Berlíne. Premiéru tu mali čiernobiela formalistická dráma Služobníci Ivana Ostrochovského o revolte v kňazskom seminári počas normalizácie a dokumentárna esej FREM Viery Čákanyovej nakrútená v Antarktíde. Čákanyovej denníkovú Bielu na bielej, druhý film z antarktickej trilógie, ocenil vlani najväčší stredo- a východoeurópsky festival dokumentárnych filmov Jihlava.
Triumf slovenských dokumentaristiek na tomto významnom festivale sa tým nekončí, tohtoročnú hlavnú súťaž totiž vyhrala debutantka Barbora Sliepková s jej Čiarami, okrem toho tu získala ďalšie dve ceny. Je však nešťastné, že film inšpirovaný hlavným mestom a jeho premenami vstúpil do slovenskej distribúcie krátko pred aktuálnym lockdownom, preto ho mnohí diváci ešte nestihli vidieť. Dúfajme, že ich záujem pod náporom nových distribučných titulov po uvoľnení opatrení neklesne.
Čítajte viac Recenzia filmu Čiary: Listovať v mesteZa úspech možno považovať aj to, že naše kinematografické prostredie plodí citlivých debutantov s umeleckou víziou. Okrem Barbory Sliepkovej debutovali v tomto roku na poli dlhometrážnej autorskej dokumentárnej tvorby ďalšie dve absolventky Vysokej školy múzických umení Lucia Kašová (Sailor) a Mária Pinčíková (Na značky).
Do kina chodíme na triler
Na ktoré filmy prišlo do kín počas piatich rokov do roku 2020 najviac divákov? Na Sviňu Mariany Čengel Solčanskej a Rudolfa Biermanna, ktorá pritiahla rekordný počet Slovákov (počas prvých piatich týždňov ho videlo v kine 389 358 divákov) na príbeh z politického podsvetia, kde nechýbali postavy inšpirované konkrétnymi politikmi, novinármi či neslávne známym podnikateľom.
Čítajte viac Služobníci: keď film hovorí sám za sebaDiváci sa v posledných rokoch najviac zaujímali aj o streštenú komédiu na motívy televízneho seriálu Cuky Luky film a deti brali najčastejšie do kina na Spievankovo a Kráľovná Harmónia. Nadpriemerné divácke čísla spomedzi slovenských filmov vykázala aj Kronerova komédia Šťastný Nový rok, Solčanskej Únos, opäť inšpirovaný slovenskými reáliami, konkrétne zavlečením syna prezidenta Michala Kováča. Divácka bola aj Bebjakova Trhlina podľa rovnomenného knižného bestselleru. Podľa štatistík láka do kina divákov najväčšmi žáner triler, komédia a na treťom mieste je dráma.
V roku 2020 boli kiná zatvorené 116 dní, údaje z tohto roka ešte nie sú známe, no odhliadnuc od čísel pandémia mení naše každodenné správanie a jedným z jej vedľajších účinkov je aj strata záujmu vidieť filmy v kine. Pred touto neľahkou výzvou teraz stoja filmoví distribútori.