Recenzia: Hrôzy thajského folkóru zabojujú o Oscara

V poslednom období je v hororovom žánri populárne klásť dôraz na budovanie atmosféry. Ľudia si už zvykli na prvoplánové vyskakovanie strašidiel spoza rohov a tvorcovia sa tomu prispôsobili.

13.12.2021 06:00
Medium film Foto:
Hrdinka filmu Nim je médiom pre božstvo menom Bayan.

Zrejme najvýraznejším príkladom je Prekliate dedičstvo (Hereditary), ktorého úspech stál predovšetkým na stúpajúcom napätí. To vyvrcholilo v posledných minútach filmu – podobne je tomu aj v snímke Médium (The Medium), ktorá však veci posunula na úplne novú úroveň.

Tajomstvá thajského folklóru

Médium je natočené ako dokumentárny film, tzv. technikou found-footage. V horore ide o pomerne rozšírený subžáner, príkladmi sú napríklad snímky Paranormal Activity, V/H/S alebo Záhada Blair Witch. V tomto prípade to však našťastie neznamená nekvalitné a roztrasené zábery, tvorcom sa podarilo navodiť atmosféru, akoby šlo o skutočný dokument.

Jeho ústrednou postavou je šamanka Nim, ktorá je posadnutá duchom Bayan, ktorú uctievajú tamojší obyvatelia. Hneď na začiatku je však divák oboznámený s odlišným ponímaním spirituálnosti, než na aké sme zvyknutí. Nim dokumentaristom jednoducho a vecne vysvetľuje, že duch Bayan sa v ich rodine "dedí“, a že nejde o zlého ducha, ktorý by sa prejavoval ako poltergeist v lacnom americkom horore. Cíti jej prítomnosť, vďaka ktorej môže ľuďom pomáhať v duchovných záležitostiach.

depraved Čítajte viac Cinematik sa vyberie Za hranicu kultu s majstrom nezávislého hororu Larrym Fessendenom

Začiatok filmu je teda svojím spôsobom veľmi zvláštny – pôsobí autenticky, a práve to mu dodáva ďalšiu vrstvu hrôzy. Vychádza totiž zo skutočného thajského folklóru a zároveň je oveľa racionálnejší, než sme pri hororoch zvyknutí. Okrem toho ponúka krásne zábery na tamojšiu prírodu a život jednoduchých ľudí. Nič nepôsobí umelo, a práve preto je film taký sympatický.

Snímka má pomerne pomalý rozbeh, čo však vôbec nie je na škodu, práve naopak. Nim má sestru Noi, ktorá sa pôvodne mala stať médiom pre Bayan, ale odmietla to a uchýlila sa ku kresťanstvu. Jej dcéra Mink, ktorá týmto veciam vôbec neverí, začne prejavovať príznaky, aké máva človek, keď doňho chce Bayan vstúpiť. Sledujeme jej náhle zmeny nálad, agresívne správanie a celkový fyzický i psychický úpadok.

Dochádza k hádkam medzi sestrami Nim a Noi, obe chcú Mink pomôcť, no Noi nechce, aby do nej Bayan vstúpila. Nim neskôr začne pochybovať, či ide skutočne o Bayan. Dospeje k presvedčeniu, že ide o Minkinho zosnulého brata Maca. Súrodenci spolu mali pomer a teraz chce Mac prinútiť sestru, aby spáchala samovraždu. Skutočnosť je však oveľa horšia.

Kolotoč šialenstva a beznádeje

Situácia naberá tempo, všetko prechádza do postupného chaosu, z ktorého niet cesty späť. Posadnutá Mink, v ktorej sa nachádzajú bohvieakí nebezpeční duchovia, naháňa svojím nekontrolovateľným správaním strach celej rodine – okrem iného aj tým, že uvarí ich psa zaživa a potom ho zje. Nim si zavolá na pomoc šamana Santiho, s ktorým naplánujú veľký rituál. A práve počas neho sa strhne nepredstaviteľný kolotoč šialenstva, pripomínajúci viaceré indonézske horory, ako napríklad Kráľovnú čiernej mágie (The Queen of Black Magic) či Nech ťa čert vezme (May The Devil Take You). Posledné scény sú plné beznádeje a zakaždým, keď sa na chvíľku zdá, že by sa situácia mohla obrátiť k lepšiemu, prichádza ďalšia bolestivá rana.

V zajatí démonov 3: Prinútil ma k tomu diabol Čítajte viac Do kín prišiel horor V zajatí démonov 3: Prinútil ma k tomu diabol

Snímka Médium sa venuje otázkam lokálnych kultúr, viery, rodiny a tradícií. Nim je príkladom verného nasledovania dedičstva predkov, ktorého sa Noi a jej dcéra rozhodli dobrovoľne vzdať. Ich celkové ponímanie božstiev a duchov je veľmi odlišné od toho nášho, napríklad aj úzkou hranicou medzi dobrom a zlom – zdá sa totiž, že ani Bayan, ktorá by mala byť dobrým duchom, nie je úplne bez chýb. Thajsko film zvolilo ako svoj vstup do súťaže o Najlepší medzinárodný film na 94. Ceny akadémie. Rozhodne ide o silného kandidáta, ktorý do sveta kinematografie prináša niečo nové a zároveň niečo svoje, čo približuje tamojší folkór a lokálnu kultúru. Uvidíme, či sa Médium dostane do užšieho výberu, my mu však budeme držať palce. Film je dostupný na zhliadnutie na streamovacej platforme Shudder.

HODNOTENIE PRAVDY 5/5 H
Médium/Thajsko, Južná Kórea 2021
réžia: Banjong Pisanthanakun, hrajú: Narilya Gulmongkolpech, Sawanee Utoomma, Sirani Yankittikan, Yasaka Chaisorn.