Recenzia Ricardovci: Televízny pár, ktorý kraľoval 50. rokom

Pre európskeho diváka je I Love Lucy (Milujem Lucy) neznámym fenoménom, no pre Američanov zostáva tento seriál aj po vyše polstoročí pamätnou udalosťou v dejinách televízie. Sitcom, ktorý vysielala stanica CBS v rokoch 1951 až 1957, má 180 epizód a ide o jeden z najsledovanejších seriálov v histórii.

01.02.2022 09:00
Ricardovci 2 Foto:
Nicole Kidmanová ako Lucille Ballová a Javier Bardem ako Desi Arnaz vo filme Ricardovci.

Zároveň ide o prvý televízny program, ktorý natočili na 35 mm filmový pás za prítomnosti živého publika. V roku 2012 ho v ankete ABC News a magazínu People zvolili za najlepší seriál všetkých čias.

Manželia na obrazovke i v súkromí

Režisér Aaron Sorkin, ktorý už má skúsenosť s filmami podľa skutočnej udalosti (Chicagský tribunál, Steve Jobs, Sociálna sieť), si vo svojej novej snímke Being the Ricardos (Ricardovci) posvietil práve na hlavných predstaviteľov I Love Lucy. Ako už vyplýva z názvu, zameral sa predovšetkým na manželský pár stvárňujúci v seriáli Ricardovcov. Lucille Ballová (Nicole Kidmanová) a Desi Arnaz (Javier Bardem) totiž neboli manželmi len na televíznej obrazovke, ale aj v súkromnom živote.

Tvorcovia sa sústredili na obdobie natáčania jednej konkrétnej epizódy. Divák sa však v deji stráca už od začiatku, a to najmä pre zmätočné flashbacky. V nich vidíme napríklad počiatok vzťahu Lucille a Desiho, jej prvú dôležitú filmovú rolu či to, ako vlastne vznikol seriál I Love Lucy, do ktorého Lucille pretlačila aj svojho manžela.

Pre človeka, ktorý sa v histórii jej života nevyzná, môžu byť prechody medzi jednotlivými časovými horizontmi príliš rýchle. Okrem toho k orientácii v deji neprispieva ani akási zvláštna snaha o dokumentárny formát. Divákom sa totiž občas prihovárajú tvorcovia I Love Lucy, ktorí vysvetľujú rôzne „pikošky“ z natáčania či z osobných životov hercov. Je to zvláštny prístup, ktorý sa k filmu nehodí a divák zostáva na okamih v pomykove, či to sú skutoční ľudia, alebo len ďalší herci.

Americká komunistka

V každom prípade zachytáva snímka viaceré dôležité okamihy vzťahu Lucille a Desiho, ktorý je definovaný najmä ich oddanosťou svojim povolaniam, ale aj vzájomnou podporou.

Podstatnou udalosťou je informácia šíriaca sa médiami, že Lucille je komunistka. Kedysi dávno totiž vstúpila do strany. Na jednej strane tvrdí, že sa s komunistami nijako politicky neangažovala, na druhej však priznáva, že ich ideálom pod vplyvom svojej rodiny verila a vstúpila k nim vedome. Pre nášho diváka ide o unikátny moment, keď vidí veci z druhej strany. Tak ako u nás boli v čase socializmu nepohodlní ľudia stotožňujúci sa s politikou Západu, u nich bol nepohodlný ktokoľvek, kto veril v ideály komunizmu.

Z hľadiska vzťahu medzi Desim a Lucille ide o veľmi dôležitú situáciu, ktorou sa dej začína a zároveň aj končí. Ukazuje totiž Desiho neochvejnú vieru vo svoju ženu. Pred vysielaním epizódy sa rozhodne prehovoriť k publiku a vyvrátiť obvinenia voči Lucille telefonátom s vtedajším šéfom FBI J. Edgarom Hooverom, ktorý pred divákmi potvrdí, že Lucille bola zbavená všetkých obvinení.

Nicole Kidmanová ako Lucille Ballová a Javier... Foto: Amazon
NICOLE KIDMAN and JAVIER BARDEM star in BEING THE RICARDOS Photo: GLEN WILSON © AMAZON CONTENT SERVICES LLC Nicole Kidmanová ako Lucille Ballová a Javier Bardem ako Desi Arnaz.

Lucille sa zase snaží pomôcť Desimu presadiť sa v náročnom svete showbiznisu napriek jeho pôvodu – je totiž Kubánec, čo v Amerike 50. rokov nebola práve výhra. Predstava, že by mal stvárňovať manžela bielej a podľa vtedajších štandardov peknej ženy, bola pre tvorcov I Love Lucy neuveriteľná. Napokon však pristali, čo sa im mnohonásobne vrátilo späť v podobe najpopulárnejšieho seriálu všetkých čias. Ich vzťah sa napokon skončil, keď Lucille zistila, že jej je Desi neverný. Toto antiklimaktické zakončenie filmu je pre diváka trochu sklamaním – najmä keď videl, čím všetkým tento pár musel prejsť – ale tvorcovia tak zostali verní skutočnosti. Nemali na výber.

West Side Story Čítajte viac West Side Story: Príbeh jedného z najúspešnejších muzikálov sveta

Ricardovci sú zaujímavou snímkou, ktorá približuje viaceré detaily zo života dvoch hlavných protagonistov seriálu, ktorý v mnohých ohľadoch prepísal dejiny televízie. Dej sa miestami zdá trochu komplikovaný, no herci podali skutočne skvelé výkony hodné obdivu. Nicole Kidmanová bravúrne ukázala Lucille Ballovú nielen ako peknú tváričku na obrazovke, ale aj ako perfekcionistku, ktorá zo všetkého najviac túžila po bezpečnom a útulnom domove. Javier Bardem zasa charizmaticky stvárnil Desiho Arnaza, ktorý bol azda tým najamerickejším Kubáncom, aký kedy žil, a ktorý sa so všetkým vyrovnával s optimizmom a úsmevom na perách.

HODNOTENIE PRAVDY: 4/5
Ricardovci/USA 2021
réžia: Aaron Sorkin