Recenzia: Najznámejší bitkár a milovník znovu ožíva

Cyrano de Bergerac je všeobecne známa postava literárnej klasiky, ktorú v roku 1897 vytvoril francúzsky spisovateľ Edmond Rostand. Tento rok sa režisér Joe Wright rozhodol vdýchnuť mu nový život a zároveň zachovať jeho hlavné posolstvo. Vo výsledku sa mu to nepochybne podarilo, a to najmä vďaka skvelému výkonu Petra Dinklageho, ktorý stvárnil nešťastného protagonistu.

04.02.2022 14:00
40-41 Cyrano  c  imdb Foto:
Haley Bennett ako Roxanne a Peter Dinklage ako Cyrano de Bergerac.

Kto by nepoznal zápletku slávneho tragického príbehu? Cyrano je nenapraviteľný bitkár, no zároveň oplýva unikátnym čarom reči, vďaka ktorému je medzi ľuďmi obľúbený. Jeho výzor však neodpovedá štandardom krásy – zatiaľ čo v knižnej predlohe má veľký nos, vo filmovom spracovaní je nízkeho vzrastu. Cyrano je zaľúbený do Roxanne (Haley Bennett), ktorá je, mimochodom, jeho sesternica, na čo však vo filme nijako neupozorňujú. Bolo by to nanajvýš problematické, takže sa tvorcom tento krok nedá nijako vyčítať.

Roxanne považuje Cyrana za najlepšieho priateľa, no jej srdce patrí Christanovi de Neuvillette (Kelvin Harrison Jr.), ktorý je zasa mimoriadne krásny, no vyjadrovanie pocitov mu robí veľký problém. Jeho patetické prejavy lásky sú na míle vzdialené Cyranovým šikovným a kvetnatým hrám so slovíčkami. Ako skutočný masochista sa mu Cyrano rozhodne pomôcť, a tak spoločnými silami bojujú o Roxannino srdce. Christianovou tvárou a Cyranovými slovami.

Fakt, že snímka je zároveň muzikál, môže viacerých divákov spočiatku odradiť, no piesne nie sú vôbec gýčové, práve naopak – dokonale sa hodia k vykresleniu atmosféry. Oceniť treba predovšetkým pieseň vojakov tesne pred bojom, ktorá v sebe nesie melanchóliu, odovzdanosť i ľútosť za bezpečím a pokojom domova.

Hrdinovia, kniha, Tatran Čítajte viac Recenzia: Herakles mal problémy s hnevom, Perseus zabil vlastného deda

Peter Dinklage na plnej čiare ovládol plátno. Podarilo sa mu perfektne zobraziť Cyranovo sebavedomie v súbojoch s mečmi i slovnými obratmi, a zároveň bezmocnosť zoči-voči nenaplniteľnej láske. Ukazuje vnútornú silu, priateľstvo, ochotu, vnútorný boj, hnev i detskú radosť. Napriek tomu, že ide o pomerne banálny príbeh ľúbostného trojuholníka, sála zo snímky autenticita, ktorá vás vtiahne do deja.

HODNOTENIE PRAVDY: 5/5
Cyrano/USA, Veľká Británia 2022
réžia: Joe Wright