Recenzia - Okupácia: V tomto filme hráme všetci

Český film Okupácia získal – spolu so snímkou Zátopek – najviac, až 13 nominácií na ceny Český lev 2021. Tieto ceny udelí Česká filmová a televízna akadémia dnes už po 29. raz a slávnostný večer v Rudolfine bude vysielať Česká televízia.

05.03.2022 08:00
film okupace Foto:
Film Okupácia má atmosféru vidieckeho divadla.

Film so stručným názvom Okupácia nakrútil režisér Michal Nohejl, ktorý má síce vyše štyridsať rokov, ale až týmto filmom na seba upozornil. Už téma okupácie v roku 1968 je univerzálna, ale zvláštne je najmä Nohejlovo spracovanie. Nie je to ani dokument, ani klasický príbeh v kulisách normalizácie, diváci uvidia situačnú mozaiku. Výjavy sa odohrávajú na jednom mieste, v provinčnom divadle. K snímke inšpirovala Nohejla historka z normalizácie, ktorú kedysi počul od spolužiakov v škole.

Vraj dvaja rozjarení mladí muži, vracajúci sa z trampu, stretli opitého ruského vojaka, zaviedli ho do pivnice a strašili v kostýmoch esesákov. Tvrdili, že druhá svetová vojna sa ešte neskončila a že s ním zúčtujú. Historku, ktorá vo filme vychádza ako čierny humor, do scenára pretlmočili až traja autori – Marek Šindelka, Vojtěch Mašek a sám režisér. Umiestnili ju práve do divadla, čím jej pridali na pôsobivosti a našli jej logiku. V ich podaní sa príbeh nekončí tragicky, mráz však divákom po chrbte behá. Hra so smrťou má vo filme grády ruskej rulety, stať sa môže všetko.

Emil Zatopek - kniha Čítajte aj Emil Zátopek: Príbeh vytrvalého človeka

Život je bolestnejší než smrť

Jedným z účinkujúcich je aj vodka. Je nástrojom násilia, pije sa vo veľkom, mení správanie, vyostruje situácie, vedie aktérov k šialenstvu. Niekedy je dej celkom na pokraji tragédie, ale v konečnom dôsledku sa ukáže, že život býva bolestnejší než smrť. Tá má svoju dôstojnosť, ale žijúci človek robí chyby stále. Jednotlivé postavy v bizarnej situácii prejavujú celú škálu trápnych vlastností, hoci sa cítia ako veľkí hrdinovia.

Všetko sa začína nevinne. Vo vidieckom divadle práve odohrali inscenáciu o Fučíkovi a v divadelnom bufete premiéru zapíjajú. Okolo polnoci, keď sa už len filozofuje a podpichuje, situáciu oživí študentka (Antonie Formanová), ktorá prichádza robiť rozhovor s hviezdou divadla, režisérom predstavenia o Fučíkovi (Martin Pechlát). Sadnú si k baru, debatujú a práve vtedy do nachmelenej spoločnosti zablúdi opitý ruský dôstojník z okupačných vojsk. V ruke má kanister s benzínom, ktorý ponúka na predaj. Chce si privyrobiť, ako to vraj v tom čase aj bývalo.

Situácia je príležitosťou na rozohranie rôznych absurdných situácií. Po priestoroch divadla sa napríklad poneviera postava z hry o Fučíkovi v gestapáckej uniforme, ktorá ruského dôstojníka poriadne vystraší. Ruský okupant je útlej postavy (hrá ho výborný ukrajinský herec Alexej Gorbunov, rodák z Kyjeva), chvíľami sa s osadenstvom druží, chvíľami vytiahne aj pištoľ a drží prítomných v šachu. Úlohy sa postupne vymenia, obeťou sa stane zasa ruský dôstojník, situácia je stále zvlčilejšia, všetci sa dostávajú do tranzu, atmosféra hustne, ale ráno drámu ukončí.

zEM JE LÁVA Čítajte aj Febiofest pripravil špeciálnu sekciu venovanú Ukrajine

Namiesto návratu aktualita

Tragikomédia Okupácia sa pohráva so všetkými možnými polohami ľudského správania sa a obyčajnými replikami vystihuje rôzne charaktery. Popri tom pokračujú filozofické debaty. Film sa chce dopátrať dejinných súvislostí, spomínajú sa kritické fázy českých dejín (Mníchov, normalizácia) a všetko smeruje k zásadnej otázke: Prečo nie sme väčší hrdinovia?

dokument film Sila Čítajte aj Recenzia: Film Sila hlása módne heslá

Táto problematika je v našich končinách stále citlivá a iste aj diváci filmu si budú porovnávať svoje názory s tým, čo vo filme uvidia. Tieto témy sú už hojne – aj umelecky – preskúmané, ale v snímke Okupácia majú nečakané prostredie. Mohlo by sa zdať, že v bezvýznamnom zapadákove nič nie je veľmi záväzné, že si tam človek môže dovoliť čokoľvek, že provinčná úroveň ospravedlňuje aj zbabelosť. Režisérovi Nohejlovi sa podarilo toto prostredie vo filme výborne vykresliť a najmä upozorniť, že všetky ľudské činy majú rovnaký význam a aj provinčné postoje utvárajú dejiny. Skrátka o filme Okupácia sa dá uvažovať. Dá sa pobaviť na jeho švejkovskom rozmere, dajú sa obdivovať herecké výkony aj celkový umelecký dojem. Mal byť návratom, ale, žiaľ, stal sa aktualitou. Nová okupačná skutočnosť predstihuje všetky staré hrôzy.

HODNOTENIE PRAVDY: 4 HVIEZDIČKY

Okupace/ČR 2021/r. Michal Nohejl, h. Martin Pechlát, Cyril Dobrý, Antonie Formanová, Tomáš Jeřábek, Otakar Brousek ml., Pavel Neškudla, Alexej Gorbunov, Vlastimil Venclík

Viac na túto tému: #Český lev