Recenzia filmu Belfast: Čiernobiela nostalgia za detstvom

Kennetha Branagha zrejme poznáte ako výborného herca. V súčasnosti je jeho najprominentnejšou rolou úloha slávneho belgického detektíva Hercula Poirota. Nielenže vo filmoch Vražda v Orient Exprese a Smrť na Níle stvárnil hlavnú postavu - obe snímky aj režíroval. Len krátko nato, ako do kín vstúpila Smrť na Níle, mal premiéru film Belfast, ktorý inšpirovalo Branaghovo detstvo. Snímka získala sedem nominácii na Oscara.

09.03.2022 14:00
belfast Foto:
Jude Hill (vpravo) zažiaril ako hlavný hrdina Buddy. Jeho filmová postava je alteregom režiséra Kennetha Branagha, ktorý v príbehu vychádza z vlastných zážitkov.

Detskými očami

Film opisuje obdobie Branaghovho detstva, ktoré prežil v írskom Belfaste. Hlavnou postavou je malý chlapec Buddy (Jude Hill), ktorého bezproblémové detstvo odrazu narušia boje medzi katolíkmi a protestantmi. Pravdupovediac ide skôr o agresiu, ktorú vyvíjajú protestanti voči katolíkom. Buddyho rodinu, ktorú tvoria protestanti, chcú do sporu zatiahnuť, no rodina rázne odmieta. Jediné, po čom jej členovia túžia, je pokoj.

Človek si spočiatku môže myslieť, že ho v kine čaká veľmi tragický zážitok. Všetko je v čiernobielej farbe, veselé bláznenie sa detí naruší divoké pouličné násilie – je toto koniec Buddyho detstva? Vôbec nie. Branaghovi sa podarilo niečo výnimočné – namiesto toho, aby bol prehnane melodramatický, nasnímal vtedajšiu realitu detskými očami. Vďaka tomu vo filme nič nepôsobí ako koniec sveta, ale ako jeho bežná súčasť.

thequint-2021-12-a612aa07-ee0e-4f2d-aa5e-0d04006d8f47-hfr46567 Čítajte viac Najviac želiezok v oscarovom ohni má Jane Campionová

V dovtedy pokojnej štvrti síce hrozí neustále nebezpečenstvo, Buddy však pokračuje vo svojom živote a rieši problémy, ktoré sprevádzajú takmer každé dieťa v jeho veku. V škole sa mu zapáči jedno katolícke dievča, s ktorým sa pokúša nadviazať kontakt. Jeho nevinnú lásku komplikujú hlúpe dospelácke hádky ohľadom rozdielnych náboženstiev, ktoré v skutočnosti až tak rozdielne nie sú. Buddy sa snaží pochopiť svet dospelých, ale zdá sa, že vôbec nedáva zmysel. Nepomáha tomu ani agresívna kázeň rozhorčeného a značne spoteného katolíckeho kňaza.

Starí rodičia a vnúčatá

Malého hrdinu trápi aj situácia v rodine – jeho rodičia prechádzajú krízou, finančnou aj vzťahovou. Jeho matka (Caitríona Balfe) je pevný pilier a zdroj ochrany, na ktorý sa vždy môže spoľahnúť. Otec (Jamie Dornan) síce musí často cestovať za prácou, no napokon sa vždy vráti domov. Napriek tomu, že je situácia v uliciach Belfastu i v rodine napätá, otec má zvláštnu schopnosť odľahčiť akokoľvek náročnú situáciu svojou bezprostrednosťou.

thequint-2021-12-a612aa07-ee0e-4f2d-aa5e-0d04006d8f47-hfr46567 Čítajte viac Recenzia: Sila psa je najpreceňovanejší film roka

Dôležitou súčasťou Buddyho detstva je prítomnosť starých rodičov. Je zaujímavé, ako blízko k sebe majú seniori a deti – akoby poznali životnú pravdu o čosi lepšie ako pracujúci dospelí. Život berú taký, aký je, a vidia v ňom veci, ktoré sú pre ostatných neviditeľné. Starý otec (Ciarán Hinds) dáva Buddymu cenné rady a rozpráva sa s ním nie ako s dieťaťom, ale ako so seberovným. So starou mamou (Judi Dench) sa síce často doťahujú, no ich vzájomná láska je viac než očividná. Pre Buddyho tak predstavujú aj istý únik pred situáciou doma.

Herecké výkony sú vynikajúce. Najviac zažiaril Jude Hill, ktorý je na jednej strane neuveriteľne zlatý chlapec, na druhej sa ukázal ako obzvlášť talentovaný a vyzretý herec, ktorého zrejme čaká žiarivá budúcnosť. Výrazné výkony podali aj Jamie Dornan a Ciarán Hinds, ktorí v človeku vzbudzujú pocity dôvery, bezpečia a akejsi životnej ľahkosti.

Drajv maj kár Čítajte viac Recenzia: Muž, ktorý stratil svoju ženu

Belfast je nostalgickým obzretím sa Kennetha Branagha za najkrajšími okamihmi jeho detstva, pri ktorom sa zasmejete a možno si aj trochu poplačete. Sám Branagh hovorí, že ide o jeho najintímnejší film. Negatívne udalosti, ktoré sprevádzajú dej, nie sú zobrazené ako niečo, čo na malom Buddym zanechá traumatické následky. Vníma ich skôr ako fakty, ktoré síce ovplyvnili priebeh jeho života v Belfaste, no nemali tú moc ukrátiť ho o pekné chvíle s rodinou a priateľmi. Tým jediným, čo na Branaghovi zrejme zanechalo stopy ľútosti, je, že napokon musel Belfast opustiť. Dôkazom je aj táto snímka, na ktorej je vidieť, ako veľmi pre režiséra znamená.

HODNOTENIE PRAVDY: 5/5
Belfast/Veľká Británia 2021
réžia: Kenneth Branagh