Recenzia: Tiene, ktoré zaslepujú spravodlivosť

Režisér Peter Bebjak sa v poslednom čase nevie zastaviť - nie je to tak dávno, čo mali premiéru jeho filmy Správa a Jozef Mak. V kinách sa 7. apríla objaví aj jeho najnovšia snímka Tieňohra, ktorá je veľmi temným príbehom o vyrovnávaní sa s pocitom viny. Zaoberá sa však aj stratou, pomstou a spravodlivosťou, ktorú zobrazuje ako veľmi krehkú a nestálu.

07.04.2022 10:00
Tienohra  c  Continental Film Foto:
Ján (Milan Ondrík) sa snaží zbaviť pocitov viny v boxerskom ringu. Pomáha mu s tým kamarát Michal (Hynek Čermák).

Absolútna beznádej

Hlavný hrdina Ján (Milan Ondrík) sa ocitne vo veľmi nešťastnej pozícii. Práve počas toho, čo vyzerá ako rozchod, sa jeho manželka Eva (Dominika Morávková-Zeleníková) stane obeťou vraždy. Zatiaľ čo si Ján balí veci a odmieta zdvihnúť telefón, zápasí Eva o život. Ján si to neskôr nedokáže odpustiť a so situáciou sa snaží vyrovnať prostredníctvom trénovania boxu u kamaráta Michala (Hynek Čermák). Scéna vraždy, ktorej sú diváci svedkami hneď na začiatku filmu, je skutočne brutálna. Tvorcovia sa neuspokojili s nejakou rýchlou strelou do hlavy, namiesto toho podávajú posledné minúty Evinho života v silných dávkach. Keď si človek myslí, že už je konečne koniec, príde ďalšia rana. Tento úsek filmu predznamenáva jeho ťaživú atmosféru, ktorá sa nesie až do úplného konca. Pre snímku Tieňohra je charakteristická absencia akejkoľvek nádeje. Žiadny úsmev, žiadna vidina čohosi lepšieho.

Trailer k filmu Tieňohra

Ján zo seba postupne dostáva nahromadené výčitky v boxerskom ringu, no stále premýšľa nad spôsobom, ako sa vrahovi svojej ženy pomstiť. Aj keď je prípad a jeho riešenie jednoduché, stavajú sa spravodlivosti do cesty viaceré prekážky. Detektív Dvořák (Vladimír Javorský) vie, kde je pravda, no v jeho tvári je už od začiatku vpísaná odovzdanosť, ktorú získal rokmi policajnej praxe – vie, že s niektorými vecami jednoducho nepohne.

Keď sa červenám Čítajte aj Recenzia filmu Keď sa červenám: Puberta má červenú farbu

Karma neexistuje

Otázku spravodlivosti a jej vymožiteľnosti riešia tvorcovia veľmi triezvo. Nie sú ani naivní, ani prehnane dramatickí. Ukazujú, že človek si nevyberá – osud je krutý aj k Michalovi, ktorý sa voči nikomu neprevinil, no predsa sa stal obeťou nešťastia. Nehovoriac o jeho psovi Rockym. Mladá Greta (Leona Skleničková) je zasa odmalička odkázaná sama na seba. Na rozdiel od ostatných postáv v sebe ešte má zápal a chuť ísť ďalej. Upína sa na Michala – je otázne, či pre ňu predstavuje otcovský vzor, alebo je doňho zamilovaná. Michal si ju však berie pod svoje ochranné krídla bez toho, že by od nej niečo chcel.

Vrah (Jan Jankovský) je obrazom stratenej existencie, ktorá sa potĺka životom, ako vie. Využíva všetky možnosti, ako prežiť, pričom neberie žiaden ohľad na svoje okolie. Napriek jeho brutálnemu činu ho tvorcovia predstavujú v takom svetle, aby sa divák aspoň sčasti dokázal vžiť do jeho kože. Chvíľami sa zdá, že sa vysmieva samotnému osudu a všetkým, ktorí v neho veria. V skutočnosti však ide o človeka poháňaného strachom.

Snímka je občas trochu mätúca, jej dej sa miestami zadrháva. Vynahrádza to však dokonale nastavenou atmosférou, rovnako ako vynikajúcimi hereckými výkonmi na čele s Milanom Ondríkom, ktorý dal do úlohy Jána naozaj všetko.

cenzorka-37597-8841756-2 Čítajte aj Slovenský film zaklopal na dvere kina. Chystáte sa na Týždeň slovenského filmu?

Vyvrcholenie Tieňohry ukazuje nezmyselnosť viery v karmu, zadosťučinenie či akúkoľvek rovnováhu vo vesmíre. Tvorcovia neponúkajú odpoveď na otázku, či je pomsta správne riešenie, neupokojujú človeka naivnými múdrosťami, ktoré si pamätá ešte z detských rozprávok. Jediné, čo si z filmu môžeme vziať, je vedomie, že život nie je jednoduchý, no napriek tomu treba ísť ďalej. Inú možnosť totiž nemáme.

HODNOTENIE Pravdy: 4 hviezdičky

Tieňohra/Česko 2022/r. Peter Bebjak, h. Milan Ondrík, Hynek Čermák, Leona Skleničková, Vladimír Javorský, Kristýna Frejová, Jan Jankovský, Dominika Morávková-Zeleníková.

Viac na túto tému: #Peter Bebjak