Recenzia filmu Atlas vtákov: Dobrá myšlienka nestačí

Zrejme ste už počuli minimálne o jednom prípade, keď ženu oklamal podvodník vydávajúci sa za amerického vojaka. Slovinský režisér koreňmi Olmo Omerzu sa rozhodol pozrieť na tento pomerne rozšírený fenomén bližšie. Vo svojom najnovšom filme Atlas vtákov skúmal túto problematiku spôsobom, ktorý sa z obetí nevysmieva, ale snaží sa ich pochopiť.

11.04.2022 06:00
atlas vtáíkov Foto:
Miroslav Donutil sa predviedol v roli nenapraviteľného egoistu Iva Rónu.

Falošný vojak

Hlavnou postavou je Ivo Róna (Miroslav Donutil), riaditeľ prosperujúcej rodinnej firmy Aron, ktorý žije biznisom. Jeho svet sa náhle otrasie v základoch, keď zistí, že niekto obral firmu o milióny korún. Iva nezastaví ani infarkt – aby sa dopátral pravdy a získal svoje peniaze späť, je schopný ísť cez mŕtvoly. Neberie žiaden ohľad ani na svoju rodinu, ktorá sa mu snaží pomôcť situáciu vyriešiť.

Na pozadí tejto aféry sledujeme firemnú účtovníčku Mariu (Alena Mihulová), ženu v stredných rokoch, ktorá je zamilovaná do amerického vojaka. Prostredníctvom sociálnej siete si s ním vymieňa zamilované správy a plánuje s ním budúcnosť. Tú im mali zabezpečiť práve ukradnuté peniaze z Rónovej firmy, za ktoré im vojak kúpil dom. Nanešťastie ide o podvod.

Divák už od začiatku tuší, kde je pravda. Na okamih ho môžu zmiasť spoločné fotografie, ktoré sú však len výsledkom šikovnej práce s photoshopom. Tvorcovia napriek tomu ukazujú obraz skutočnej lásky – Marie je ňou absolútne opantaná, vojak predstavuje nádej v lepšie zajtrajšky. V istom momente sledujeme scénu, ako Marie s myšlienkami na stretnutie so svojím on-line milencom masturbuje, čím sa ich „vzťah“ posúva do intímnej fyzickej roviny.

Namiesto toho, aby film skúmal, ako dokázala Marie naletieť, sústredí sa na jej vnútorné prežívanie zamilovanosti. Marie je inteligentná žena, ktorá žije sama s dospelou dcérou (Eliška Křenková), teraz sa však rozhodla vziať veci do vlastných rúk a nájsť šťastie, o ktoré ju pripravila nenaplnená láska Iva Rónu. Je smutné sledovať, ako urputne sa drží svojej vysnívanej predstavy o dokonalom mužovi, a ako napokon prichádza o všetky ilúzie. Na príklade Marie tvorcovia ukazujú, že podobná situácia sa môže stať komukoľvek. Nejde o chybu úsudku, naivitu ani hlúposť, ale o jednoduchú túžbu po šťastí. Tá dokáže veľmi ľahko pomútiť rozum.

Olmo Omerzu Rodinný film Čítajte viac Olmo Omerzu: Filmami sa dotýkam toho, čo mi na svete prekáža

Vtáčie múdrosti

Ivo Róna je od začiatku do konca nesympatická postava, s ktorou súcití len málokto. Predstavuje pozostatok minulosti, typického arogantného a privilegovaného biznismena, ktorý žije pre moc a peniaze. Aj keď tvrdí, že rodina (a firma) je uňho na prvom mieste, len ťažko mu niekto uverí. Kvôli afére s Mariou a zmiznutými peniazmi sa rozkmotrí so synom (Martin Pechlát), s dcérou (Pavla Beretová) aj so zaťom (Vojtěch Kotek). Teda niežeby tie vzťahy predtým boli práve najzdravšie – táto situácia bola skôr len poslednou kvapkou v pohári, ktorý práve pretiekol. Tvorcovia dávajú jasne najavo, že miešať prácu s rodinou nie je najlepší nápad.

Napriek tomu, že téma rozvrátených rodinných vzťahov a podvodníkov na sociálnych sieťach je príťažlivá, konečnému výsledku chýba náboj. Pátranie po pravde postavám netrvá dlho a ani sa nedá povedať, že by vyústenie bolo prekvapujúce. O trileri či detektívke sa teda rozhodne hovoriť nedá. Keď už, tak ide o drámu, ktorá síce má dobrú myšlienku, ale ako celok zlyháva.

Všetko bude film Čítajte viac Recenzia: Roadmovie o priateľstve a dospievaní

Hereckým výkonom sa nedá nič vyčítať, ale dejová linka by mohla byť vystavaná trochu precíznejšie. Okrem toho je škoda, že tvorcovia lepšie nevyužili tému vtákov, ktorá je napokon aj v samotnom názve filmu. Divák totiž mohol čakať lúštenie detektívnej záhady práve v súvislosti s vtáčími prezývkami v telefóne Iva Rónu. Namiesto toho sa však dočkal len jednoduchého vysvetlenia – sú to jeho milenky – a to je všetko. Okrem toho sa dej prelína s vtákmi, ktoré komentujú dej rôznymi porekadlami či poznámkami ku klimatickej zmene. Aj keď myšlienka, ktorá za týmto režisérskym rozhodnutím stála, nemusela byť zlá, vo filme pôsobí veľmi umelo a často stráca na význame.

HODNOTENIE PRAVDY: 3/3
Atlas vtákov/Česko, Slovensko, Slovinsko 2021
réžia: Olmo Omerzu