Recenzia: Príliš mladá noc, dosť silná káva

Príliš mladá noc je aj pomerne krátka. Tento česko-slovinský film má len 65 minút, čo nie je práve štandardná dĺžka pre kinodistribúciu. Asociácia slovenských filmových klubov sa však rozhodla, že ho na plátna uvedie. Predstaví tak pozoruhodnú snímku a navyše umožní, aby sa do kín dostal aj krátky slovenský animák Dust and Glitter v réžii Michaely Čopíkovej.

08.06.2012 09:00
41 noc2 4x Traja dospelí a dvaja detskí... Foto:
Traja dospelí a dvaja detskí hrdinovia filmu Príliš mladá noc.

Preverené berlínskym festivalom
Že sa Príliš mladú noc oplatí vidieť, naznačovalo už to, že ju vybrali na prestížny festival Berlinale. Premietala sa tam v sekcii Forum a pochvalne o nej písali aj vo filmovom magazíne Hollywood Reporter. Nakrútil ju Olmo Omerzu, pôvodom slovinský režisér, ktorý vyštudoval pražskú FAMU.

V českom prostredí a s českými hercami vyrozprával príbeh mladých chlapcov, ktorí počas jednej zimnej noci zažijú niečo, čo si budú dlho pamätať. A diváci sa zase tak ľahko nezbavia účinku Omerzuovho filmu.

Toto je dospelosť
Je 1. január a plochy medzi panelákmi sú pokryté neveľkou vrstvou snehu. Dvaja 12-roční kamaráti si práve idú zajazdiť na boboch. Sú to také malé figúrky svedomito naobliekané do teplých šiat. Ich tváre majú ešte detsky milé črty, no ako tak za sebou ťahajú boby na ceste za obyčajnou prázdninovou hrou školákov, bavia sa o ejakulácii. Zdá sa, že tí chalani by už chceli nazerať do sveta, do ktorého sa nehodia a príliš mu nerozumejú, no priťahuje ich. Azda je to zatiaľ iba taký nevinne dobrodružný prieskum, pričom zistené informácie slúžia najmä na ohúrenie kamarátov.

Dvojica detí však vzápätí stretne trojicu dospelých, ktorá ich zavedie na party. Kateřinu, jej milenca Davida a jeho priateľa Štěpána, ktorý túži po Kateřine. U nej v byte sa potom otvorí fľaša vodky, rozbalia sa cigarety a dospelí začínajú so vzájomným testovaním sa, provokovaním, ponižovaním… Z detí sa tak stávajú pozorovatelia. Jedného z nich rýchlo dorazí alkohol, a druhého, ktorý dlho iba mlčky posedáva, napokon citovo zraní/rozľútos­tí/vystraší hádka medzi Davidom a Kateřinou.

Málo postáv, málo prostredí, veľké napätie
Podstatná časť deja sa odohráva v jednom byte a keď sa Omerzu vydá do ulíc, sledujeme zväčša smutno ľudoprázdne prítmie, ktoré dobre dotvára atmosféru a zároveň obracia pozornosť k tajomstvám za zavretými dverami. U Kateřiny je živo, ale celý ten pokus o zábavu vyznieva smutno. A tiež trápne a kruto. Prítomnosť detí to iba podčiarkuje. V sprievode ich mlčania vytŕča Štěpánova zúfalá túžba zmocniť sa kamarátovej milenky, Davidov cynizmus, s akým mu ju ponúka, či Kateřinina obranno-útočná „hra“.

Omerzu vytvára na malom priestore nemalé napätie. Atmosféru, ktorá diváka rozrušuje aj preto, že v tom konaní postáv je podiel akejsi emocionálnej otužilosti. Nie je to len ticho pred búrkou, je to už búrka, ale tlmene duniaca. Zdá sa, že ani nemá takú moc, aby trojicu dospelákov nadobro zmietla inými smermi. Pre publikum je však o to znepokojivejšia. A rovnako pre deti, ktoré budú za chrbtom cítiť Davida so Štěpánom ešte dlho po tom, čo sa od nich v tichosti odlúčili.

Režisérovi pritom výborne pomáha autentický prejav hercov, tak dospelých, ako aj detských. A hoci publiku zatajuje minulosť postáv, neodkrýva, čím všetkým si už prešli, v akých ďalších vzťahoch sa nachádzajú, divák nemá dojem, že ho chce Omerzu opiť rožkom, že vlastne nevie, alebo nemá čo povedať a ak aj má, tak to nedokáže presvedčivo tlmočiť. Naopak, Príliš mladá noc nepatrí k banálnym a autorsky nevyzretým filmom. Je to až prekvapivo silný dlhometrážny debut 27-ročného absolventa FAMU zo Slovinska.

Príliš mladá noc / ČR, Slovinsko 2012 / scenár: Bruno Hájek, Jakub Felcman, Olmo Omerzu / réžia: O. Omerzu / hrajú: Martin Pechlát, Jiří Černý, Natálie Řehořová, Jan Vaši, Vojtěch Machuta / slovenská kinopremiéra: 30. mája / predfilm: Dust and Glitter / SR 2011 / scenár a réžia: Michaela Čopíková