Recezia: Podpaľačka je film, ktorý nemusel vzniknúť

Stephen King je minimálne vo svete literatúry považovaný za kráľa hororu. V posledných rokoch potešili jeho fanúšikov sfilmované verzie klasík Doktor Spánok a Cyntoryn zvieratiek. Najnovšie sa do kín dostala snímka Podpaľačka, remake rovnomenného filmu z roku 1984. Réžiu mal na starosti Keith Thomas, ktorému sa v roku 2019 podarilo nakrútiť veľmi podarený film The Vigil (Bdenie). S adaptáciou Kingovho románu si však napriek svojmu talentu poradiť nedokázal.

13.05.2022 10:00
Podpalacka  film c  Cinem Art Foto:
Andy (Zac Efron) a jeho dcéra Charlie (Ryan Kieran Armstrongová) sú na úteku pred nebezpečnou organizáciou.

Horor? Určite nie

Prvým problematickým aspektom Podpaľačky je žánrové zaradenie. Prezentuje sa síce ako horor, ale zo žiadneho hľadiska sa tak nedá vnímať. Pritom spojenie konceptu ľudí s nadprirodzenými schopnosťami a hororu nie je ničím, čo by sa nedalo dosiahnuť. Dobrým príkladom sú napríklad Noví mutanti či Syn temnoty. Podpaľačke sa však vôbec nepodarilo navodiť vhodnú atmosféru, ktorá by divákovi dokázala spôsobiť zimomriavky.

Hlavná postava Charlie (Ryan Kiera Armstrongová) dokáže vyvolať oheň. Už v začiatkoch sa dozvedáme, že aj jej rodičia majú nadprirodzené schopnosti a že sa spoločne skrývajú pred ľuďmi, ktorí im chcú ublížiť. Z toho vyplýva zrejme aj jediný aktualizačný prvok snímky – „nemáš smartfón, pretože by nás mohli vypátrať“. Tam sa končí akákoľvek snaha posunúť dielo niekam vpred. Keď rodinku objavia, dôjde k boju a k úteku. Stále sa nedeje nič zaujímavé a dokonca ani napínavé, podobných príbehov sme už videli až-až.

Zrejme najlepšie by sa Podpaľačka dala porovnať s filmom Freaks (2018), ktorý však všetky svoje muchy vychytal a ide o výnimočne dobrú snímku. Človek sa v priebehu deja dočká niekoľkých zaujímavých prekvapení. Tvorcovia sa pohrali s postavami, ich vzájomnými vzťahmi a priniesli do tohto subžánru niečo nové a jedinečné.

26 fim X  c  A24 Čítajte aj Recenzia hororu X: Starenka zo závisti vraždí pornohercov

Domyslite si

Ďalším problémom Podpaľačky je, že „zloduchovia“ sú vykreslení veľmi nesúvisle. Nevieme, o akú organizáciu ide ani aké sú jej skutočné zámery. Diváka od začiatku mätie, že celý čas hovoria o tom, ako chcú Charlie pomôcť naučiť sa ovládať svoje schopnosti, aby nebola nebezpečná pre seba a svoje okolie. Kapitánka Hollisterová (Gloria Reubenová), ktorá organizáciu vedie, tento svoj zámer prezentuje aj doktorovi Wanlessovi (Kurtwood Smith), ktorý je zrejme zakladateľom celého projektu. Teda divák by si to mal asi domyslieť. Wanless si stojí za svojím a presviedča Hollisterovú, aby Charlie zneškodnili. Popritom si robí kôpky z farebného cukru. Asi nejaká úchylka – opäť niečo, čo by si mal človek domyslieť, rovnako ako to, že sa asi nachádza v nejakom ústave. Keby to tvorcovia trochu rozvinuli, určite by tým filmu aspoň trochu pomohli.

Texaský masaker motorovou pílou Čítajte aj Recenzia: Kožená tvár sa vracia na scénu

Polapiť „superhrdinskú“ rodinku dostane za úlohu John Rainbird (Michael Greyeyes), ktorý má tiež nadprirodzené schopnosti. Organizácia ho využíva a on to prijíma, pretože túži po tom, aby mal od nej pokoj. Ide o ďalšiu postavu, ktorej pohnútky je zložité pochopiť a nedá sa tak úplne určiť, či je dobrý, alebo zlý. V niektorých momentoch je zbytočne krutý, v iných zasa hľadá vykúpenie. V každom prípade dokonale napĺňa stereotyp „napraveného zloducha“.

Prečo Andy (Zac Efron) so svojou dcérou stále uteká, keď si tiež zaumienil, že Charlie svoju silu nemôže potláčať, ale musí sa s ňou naučiť pracovať? Z Andyho strany ide zrejme o nedôveru voči organizácii, ktorá mu kedysi chcela Charlie vziať. Lenže neustále sa utekať nedá a on sa ani raz nepokúsi nadviazať s organizáciou dialóg.

Billy Summers, Stephen King Čítajte aj Stephen King má nového nájomného zabijaka. Volá sa Billy Summers

Oceniť sa dajú aspoň herecké výkony, predovšetkým Ryan Kiery Armstrongovej a Zaca Efrona, ktorému sa podarilo zmazať obraz disneyovskej hviezdičky už pri filme Ted Bundy: Diabol s ľudskou tvárou. Podpaľačka je remake, ktoré nemuselo vzniknúť, pretože neprináša nič nové. Ak si chcú fanúšikovia Kinga zaspomínať na toto dielo, stačí vziať do ruky knihu alebo si pozrieť jej pôvodnú adaptáciu z 80. rokov.

HODNOTENIE PRAVDY: 2 HVIEZDIČKY Podpaľačka / USA 2022 / r. Keith Thomas, h. Ryan Kiera Armstrongová, Zac Efron, Sydney Lemmonová, Kurtwood Smith, John Beasley, Michael Greyeyes a Gloria Reubenová

Viac na túto tému: #Stephen King