Recenzia: Krstom k smrti

Marcin Wrona je 39-ročný poľský režisér, ktorý už nakrútil niekoľko televíznych filmov, ale zatiaľ iba dva celovečerné tituly pre kiná. Tým druhým je kriminálna dráma Krst, ktorá vlani zvíťazila na českom Febiofeste. A vo štvrtok sa dostala do slovenskej kinodistribúcie.

17.06.2012 12:00
krst Záber z filmu Krst Foto:
Záber z filmu Krst

Wrona v Krste rozohráva bezvýchodiskovú situáciu hrdinu, ktorého dostihla jeho zločinecká minulosť. Situácia je o to dramatickejšia, že Michal sa usiloval zmeniť a začať odznova – zbaviť sa niekdajšieho spôsobu života, starých kontaktov a prešľapov. Založil si rodinu, zariadil moderný byt vo Varšave, podniká. Navonok žije usporiadane a šťastne, ale keď ho po dlhom čase navštívi jeho dobrý kamarát Janek, začínajú sa vynárať problémy.

Michal je totiž pod tlakom miestnej mafie. Musí jej platiť, ale vie, že keď nebude mať z čoho, čaká ho poprava. A vie aj to, že peniaze mu vystačia už len na pár dní. Mafiánsky bos pritom nevyzerá na to, že by bol ochotný diskutovať a vyjednávať. Napriek tomu, že sa kultivovane oblieka a zvyčajne slušne pozdraví. Michal a jeho manželka Magda teda chystajú rodinnú slávnosť spojenú s krstom svojho malého syna, no Michal sa pripravuje aj na niečo iné.

Azda by sa dalo očakávať, že v tejto zložitej situácii bude veľká časť napätia založená na väzbách manželskej dvojice. Je to však inak a kľúčovými postavami sú Michal a Janek. Magda hrá druhé husle a hoci jej tušenie, že niečo nie je v poriadku, aj keď nevie, čo presne, prispieva k dusnej atmosfére, zaujímavejšie je postavenie Janka. Ten je spočiatku prekvapený, ako sa jeho starý kamarát zmenil, a postupne odhaľuje, v akej kaši sa Michal nachádza. Otravne hurónsky mladík je vystavovaný situáciám, ktoré ním zamávajú a posúvajú ho do vážnejších polôh. Rieši, ako sa zachovať k priateľovi, ktorý ho prekvapil, sklamal, zaskočil, znepokojil, zaťažil. A riešenie, ako mu pomôcť, hľadá aj na strane mafiánov. Pre Janka je to vlastne tiež akýsi krst.

Režisér Marcin Wrona si vybral hercov, ktorí nemajú problém s presvedčivosťou, v obraze uprednostňuje chladné tóny a šikovne narába s napätím, s umocňujúcou sa nervozitou, ktorá vyúsťuje až do hysterických skratov. Miestami sa síce v rozprávaní objaví niečo rušivé, ako je napríklad zbytočný pokus o konflikt spôsobený Michalovou žiarlivosťou či patetizované chlapské výmeny názorov. Aj tá zásadná Michalova požiadavka na Janka pôsobí ako za vlasy pritiahnutý konštrukt. Ale Wronovo ponáranie do bezvýchodiskovosti je atraktívne a udržiava diváka v dlhodobom znepokojení, ktoré s blížiacim sa záverom naberá na sile. Voda, ktorou „vovádzali do života“ dieťa, čoskoro mení význam a po najvyhrotenejšej situácii sa film rýchlo končí, aby jeho účinok nebol rozrieďovaný dopovedávaním či uvoľňujúcim dojazdom. A aby čo najviac vyznelo jeho finále. To sa Krstu podarilo.

Krst / Poľsko 2010 / scenár: Dariusz Glazer, Grzegorz Jankowski, Grazyna Trela / réžia: Marcin Wrona / hrajú: Wojciech Zieliński, Tomasz Schuchardt, Natalia Rybicka a iní / slovenská kinopremiéra: 14. júna