Recenzia: Multikultúrna rodinka vás opäť rozosmeje

Tento rok sa do kín vracia obľúbená francúzska rodinka Verneuilovcov vo filme Čo sme komu všetci urobili? Ide o tretiu snímku v komediálnej sérii o manželskom páre, ktorého dcéry sa vydali za mužov z rôznych kultúr, rás a náboženstiev. Je medzi nimi moslim, Žid, Číňan a katolík čiernej pleti. Ide o pomerne jednoduchú oddychovku, ktorá sa na nič nehrá a udržuje si svoj štýl a štandard daný prvým filmom.

20.05.2022 09:00
Čo sme komu všetci urobili, film Foto:
Francúzska komédia Čo sme komu všetci urobili? vracia na plátna kín rodinu, ktorá sa musí vyrovnať s kultúrnymi, rasovými a náboženskými rozdielmi.

Ženské starnutie a feminizmus

Ústrednou témou filmu je 40. výročie svadby Clauda (Christian Clavier) a Marie (Chantal Lauby), pre ktorých ich dcéry pripravili prekvapenie – okrem romantického letu balónom, ktorý by Verneuilovcom bohato stačil, sa tiež rozhodli do ich sídla pozvať rodičov svojich manželov.

Vďaka tomu vzniká mnoho humorných momentov, ktorých základom sú najskôr vzájomné rozdiely, nedorozumenia a spory. Tie sa však ku koncu – podobne ako v predchádzajúcich dvoch snímkach – premenia na priateľstvo. Keďže ide o pomerne chaotických ľudí, ani dobré vzťahy nezabránia problémom a nevyspytateľným situáciám.

Niektoré vtipy sa opakujú, niektoré sú vydarené, iné zase triafajú vedľa. Tvorcovia si napríklad uťahujú zo sklonov k alkoholizmu Chaovej matky, ťažko sa im to však dá vyčítať – filmy z tejto série sa totiž nikdy nehrali na morálne súdy. Predchádzajúca snímka Čo sme komu zase urobili? bola v tomto smere asi najvydarenejšia – riešila témy ako násilie v uliciach Francúzska, feminizmus, homosexualitu či rasovú diskrimináciu v divadle.

Trailer k filmu Čo sme komu všetci urobili.

V prípade filmu Čo sme komu všetci urobili? je výraznou témou kríza stredného veku žien. Marie má pocit, že starne a že už nie je príťažlivá. Už v predchádzajúcich dieloch u nej boli zjavné príznaky depresie, z ktorej si ale nikto nerobil ťažkú hlavu. Tentoraz sa tvorcovia jej postave venujú trochu precíznejšie a treba pochváliť, že vôbec poukazujú na rozdiel medzi mužmi a ženami v období starnutia. Zatiaľ čo Claude nad tým len mávne rukou, Marie je z celej situácie zhrozená a má pocit, že už svetu nemá čo ponúknuť. Snaží sa omladiť svoj vzhľad a nájsť niečo, čím by sa nad to povzniesla.

Do celej situácie navyše zasiahne mladý Nemec a zberateľ umenia Helmut, ktorý sa k nej pod zámienkou záujmu o obrazy jej dcéry Ségolène (Émilie Caen) pokúša dostať čo najbližšie. Divák je najskôr presvedčený o tom, že túži po jej dcére, no vysvitne, že mu celý čas išlo práve o Marie. Tá ho, pochopiteľne, odmieta, ale zdá sa, že celá situácia jej pomohla so sebavedomím a presvedčila ju o tom, že je ešte stále žiaduca. Je otázne, či ide o úplne vhodný spôsob, ako túto tému odkomunikovať, v kontexte tejto komédie však ide o veľmi progresívny krok.

Film, ktorý sa neberie príliš vážne

Medzi najvtipnejšie momenty patria opäť tie, v ktorých sa medzi sebou doťahujú Claude a otec jeho zaťa André (Pascal N'Zonzi) z Pobrežia Slonoviny. U Claudea je dokonca v istých postojoch badať posun k lepšiemu, a to napriek tomu, že v zásadných veciach zostáva sám sebou. Práve jeho tvrdohlavá povaha je často zdrojom tých najkomickejších situácií.

Zábavné sú aj scénky so zaťmi, ktorí pôsobia ako bratia, no neustále doťahujú. Rodičov zaťov priniesli do série úplne nový a celkom vydarený element. Napriek tomu, že postáv bolo až-až, divák sa v nich dokáže pomerne jednoducho zorientovať a nemá pocit, že ich je priveľa. Ich spoločné chvíle ukazujú, že počiatočné nedorozumenia a predsudky sa veľmi rýchlo môžu zmeniť na vzájomné pochopenie. Všetci sú napokon jedna rodina.

Video

Preto je trochu smutné, že dcéra Koffiovcov Viviane (Tatiana Rojo) sa objavila až na konci, navyše bez svojej manželky Nicole (Claudia Tagbo). Keď už sa stretla celá rodina pokope, mohli nájsť miesto aj pre ňu – takto sa zdalo, že ju tvorcovia vynechali naschvál.

Čo sme komu všetci urobili? je z hľadiska kvality na približne rovnakej úrovni, ako jeho dvaja predchodcovia. Ide o snímku, ktorú musíme hodnotiť na základe kritérií nastavených samotnou sériou. Netreba ju preto brať príliš vážne, pretože to od nás tvorcovia ani neočakávajú. Ak sa chcete zabaviť a príliš nepremýšľať nad tým, čo pozeráte, je pre vás tento film výbornou voľbou. Uvidíme, čo si pre nás rodinka Verneuilovcov pripraví nabudúce.

3,5 hviezdičiek z piatich

Čo sme komu všetci urobili?/Fran­cúzsko 2022/r.: Philippe de Chauveron/h.: Christian Clavier, Chantal Lauby, Ary Abittan, Medi Sadoun, Frédéric Chau, Noom Diawara, Frédérique Bel, Émilie Caen, Alice David, Elodie Fontant.

Viac na túto tému: #film #recenzia #komédia #filmová recenzia