Populárna hviezda a nafúkaný intelektuál
Starnúci biznismen a boháč Humberto Suárez (José Luis Goméz) začne viesť na sklonku života hlboké úvahy o tom, ako si ho ľudia budú pamätať. Napokon sa rozhodne, že bude financovať film, ktorý však musí byť naozaj skvelý. Kúpi preto práva na román, ktorý získal Nobelovu cenu za literatúru, no on sám ho nečítal, a najme si výstrednú režisérku Lolu (Penélope Cruz). Tá si následne vyberie dvoch hercov s diametrálne odlišnými povahami, ktorí majú stvárniť bratov Manuela a Pedra.
Félix (Antonio Banderas) je populárny a herectvo ako také vníma veľmi povrchne. Spolieha sa predovšetkým na svoj talent a uznanie od väčšiny preňho znamená ten najväčší úspech. Iván (Oscar Martínez), ktorý je od neho starší, je typickým nafúkaným intelektuálom, ktorý vníma herectvo ako výsadu. Vo svete veľmi neprerazil, čo mu však vraj vôbec neprekáža, a popri svojej regulárnej práci sa venuje aj výučbe budúcich hercov. Medzi Félixom a Ivánom to kvôli ich rozdielnym povahám a hodnotám od začiatku vrie.
Tak ako spolu kontrastujú herci, sú v ostrom protiklade aj s úlohami, do ktorých ich Lola obsadila – Félix hrá introverta Manuela a Iván zasa úspešného biznismena Pedra. Tento druhý kontrast ale nie je počas filmu veľmi badateľný, pretože charaktery postáv zatieňujú Loline nevyspytateľné cvičenia s hercami. Tie sú zároveň aj hlavným zdrojom vtipných situácií.
Čítajte aj Cruzová a Bardem: Film s Farhadim? Neváhali sme ani sekunduŽiadne lacné vtipy
Počas skúšok sa divákovi postupne odkrýva pozérstvo, pokrytectvo aj iné neduhy Félixa a Ivána. Napriek tomu, že Félix je veľmi jednoduchý a prvoplánový príklad povrchnej hviezdičky, tvorcovia na jeho príklade zároveň ukazujú, že sa na nič nehrá. Iván je na druhej strane človekom, ktorý je hlboko zatrpknutý a všetky jeho etické hodnoty sú len pózou, vďaka ktorej sa cíti nadradený. Lola je zasa veľmi chaotickou a nepredvídateľnou umelkyňou, ktorá je však sama sebou a ku všetkým pristupuje so svojskou úprimnosťou.
Snímka je veľmi špecifická tempom deja. Niektoré scény sú prehnane dlhé, čím pripomínajú alternatívne umelecké drámy. Preto divák často zostáva v pomykove, čo ale vôbec nie je výčitkou. Film roka sa týmto výrazne odlišuje od väčšiny komédií, na ktoré sú ľudia zvyknutí, a dodáva tomuto žánru nový a svieži rozmer. Komédie sa totiž často spoliehajú na svižné tempo, chrlia vtip za vtipom, no pri tejto snímke sa tvorcovia sústredili predovšetkým na budovanie atmosféry. Vybrali sa teda tou náročnejšou cestou, čo sa im v konečnom dôsledku vyplatilo.
Jednotlivé scény sú takmer výlučne točené v interiéroch, pričom ide zväčša o veľké, minimalisticky zariadené miestnosti. V nich sú herci a režisérka odovzdaní napospas svojim nekompatibilným povahám, ktoré často vyústia do hádok – v tom lepšom prípade. Často si totiž navzájom robia rôzne naschvály, čo opäť ukazuje ich skutočnú tvár.
Čítajte aj Recenzia: Život ani láska netrvajú večneFilm roka nastavuje zrkadlo filmovému priemyslu. Nejde však o žiadnu lacnú paródiu, ale o umelecky hodnotnú snímku, ktorá zaujme svojou unikátnosťou, humorom aj hereckými výkonmi. Najvýraznejšia je Penelópe Cruz v úlohe excentrickej režisérky, ktorá aj napriek všetkej svojej prezieravosti spozná nepeknú skutočnosť hereckého biznisu až na konci filmu. Lola je preto divákovi najbližšia postava – tak ako ona, aj my postupne spoznávame prehnitú stránku šoubiznisu, ktorú nám každý deň ponúkajú na striebornom podnose.
Hodnotenie Pravdy: 4,5 HVIEZDIČKY
Film roka / Španielsko 2021 / r. Mariano Cohn a Gastón Duprat, h. Penélope Cruz, Antonio Banderas, Oscar Martínez, Melina Matthews, Irene Escolar, José Luis Goméz a ďalší.