Recenzia The Wilds: Ako pokaziť dobrý seriál

V roku 2020 vytvorila Sarah Streicherová pre streamovaciu platformu Amazon Prime veľmi aktuálny a zároveň osobitý seriál s názvom The Wilds (Stroskotankyne), ktorý ocenili kritici a zároveň si získal aj silnú fanúšikovskú základňu. Tá netrpezlivo očakávala 6. máj, deň premiéry druhej série. Nejeden fanúšik mal však z nových epizód obavy - ukázalo sa, že úplne oprávnene.

01.06.2022 10:00
The Wilds Foto:
V druhej sérii The Wilds predstavili tvorcovia nové postavy.

Zlé načasovanie

The Wilds v prvej sérii predstavil partiu dospievajúcich dievčat, ktorých lietadlo havarovalo pri tropickom ostrove. Už od začiatku divák zisťuje, že v skutočnosti ide o sociálny experiment, ktorý skúma, ako si dievčatá so situáciou poradia.

Okrem sledovania diania na ostrove má divák prostredníctvom flashbackových scén možnosť nahliadnuť do pozadia jednotlivých postáv. Tie sú veľmi rôznorodé, či už z hľadiska rasy, triedy alebo sexuality.

Tvorcovia po úspechu prvej série oznámili, že predstavia nové postavy – chlapcov, ktorých čaká to isté čo dievčatá. Mnohí fanúšikovia boli skeptickí. Seriál sa totiž od začiatku prezentoval ako výnimočný tým, že hlavnými postavami sú výlučne ženy. Argument, že ich nemôžeme poriadne pochopiť, ak sa na vec nepozrieme aj z mužskej perspektívy, je prinajmenšom diskutabilný.

Keby od začiatku tvrdili, že budú snímať osudy oboch skupín, mohli každej venovať jednu celú sezónu, prípadne ich rozdeliť rovnomerne. Takýmto spôsobom však bola druhá séria veľmi zle načasovaná, čo napokon uškodilo tak dievčatám, ako aj chlapcom. Tí mali veľmi málo priestoru na to, aby ich príbehy mohli byť prerozprávané v takej miere ako príbehy dievčat.

Dej na ostrove dievčat sa navyše takmer nikam neposunul, pretože chalani mali v druhej sérii oveľa viac priestoru (šikovní ľudia na internete to dokonca spočítali a vysvitlo, že zatiaľ čo dievčatá mali priestor dve a pol hodiny, chlapci až takmer štyri hodiny). Situácii nepomohla ani redukcia epizód z desiatich na osem.

Premárnený potenciál

Čo sa týka nových postáv, tvorcovia sa s nimi celkom pekne pohrali. Stereotypy narúša populárny športovec Kirin (Charles Alexander), ktorý na prvý pohľad pôsobí prvoplánovo, no divák čoskoro zistí, že má svoju hĺbku. Ivan (Miles Gutierrez-Riley) je zase príkladom človeka, ktorý privádza tzv. politickú korektnosť do extrému. Raf (Zack Calderon) je síce dobrák od kosti, no miestami pôsobí ako postava bez osobnosti.

Najväčším sklamaním je spôsob, akým tvorcovia znetvorili spočiatku milého Josha (Nicholas Coombe) po tom, čo sa stal obeťou sexuálneho násilia. Navyše ide o ďalšiu postavu, o ktorej pozadí sa divák nedozvie takmer nič. Najprepracovanejšou postavou je zrejme Seth (Alex Fitzalan), na ktorom tvorcovia ukazujú črty typické pre sociopata.

Trailer na 2. sériu seriálu The Wilds.

Podobne ako dievčatá aj chlapci pochádzajú z rôznych pomerov a otvárajú témy psychického zdravia, sexuality, sociálneho statusu, triednej príslušnosti, rasy či domáceho násilia. Preto je škoda, že nemali dostatok priestoru.

Dievčatá na tejto sérii prerobili najviac. Tvorcovia sa napríklad pri Shelby (Mia Healey) pokúsili otvoriť tému pochybností o viere v boha, no nepodarilo sa im ju dostatočne rozvinúť. Dot (Shannon Berry) nemala takmer žiaden príbeh, podobne na tom bola aj Toni (Erana James) a Fatin (Sophia Ali). Našťastie priestor dostali aspoň Leah (Sarah Pidgeon), Rachel (Reign Edwards) a Martha (Jenna Clause), ktoré podali naozaj emotívne a silné herecké výkony.

Pozitívom série je tiež sledovanie vzťahu Toni a Shelby, ktoré sa učia, ako spolu fungovať. Obe sa musia vyrovnať so svojimi neistotami, čo ani pre jednu z nich nie je jednoduché. Trochu mätúca je reakcia Toninej najlepšej kamarátky Marthy na ich vzťah, ktorá síce nie je úplne negatívna, ale zdá sa, akoby vo vzduchu bolo čosi nevyslovené. Divák sa ale do konca série nedozvie, čo to vlastne bolo.

Po dopozeraní poslednej epizódy The Wilds v človeku nezostane taký hlboký dojem ako po prvej sérii. Nemôže za to scenár, réžia ani herci – je to jednoducho výsledok niekoľkých zlých rozhodnutí tvorcov. Zostáva nám len dúfať, že kvôli nim nezrušia prípadnú tretiu sériu.

Viac na túto tému: #recenzia #seriál #Amazon Prime #The Wilds