Recenzia: Cirkus Madagascar

Je už potenciál animovanej série komédií Madagascar vyčerpaný? Nezdá sa. Aktuálna tretia časť je na čele amerického rebríčka a v kinách po celom svete rýchlo utŕžila približne 280 miliónov dolárov. Iste, to by ešte nemuselo znamenať, že Madagascar 3 a jeho zvierací hrdinovia nie sú na odstrel. Ale nie sú. Teda nie celkom.

21.06.2012 09:00
madagascar Madagascar 3 Foto:
Starí známi zvierací hrdinovia sú späť - zľava Melman, Alex, Marty a Gloria. Samozrejme, v tretej časti Madagascaru nechýbajú ani podnikavé tučniaky.

Tentoraz sa dej presúva po rôznych kútoch Európy. Od Monte Carla, cez Taliansko až po Londýn. Končí sa v Amerike. A začína sa v spomínanom Monte Carle. Ako sa tam lev Alex, zebra Marty, hrošica Gloria a žirafa Melman dostali z Afriky? Asi tam preplávali. Čo na tom záleží. Tvorcovia Madagascaru 3 si prosto vyhadzujú z kopýtka. A ich odviazanosť je spočiatku dosť nákazlivá. Takže tie absurdné situácie a bláznivé nápady, všetko to energicky dávkované zveličovanie neraz spôsobuje, že divák neveriacky a zároveň pobavene krúti hlavou. Ktorá ho však napokon môže rozbolieť.

Nové postavy Madagascaru celkom pristanú. Je ich hneď niekoľko, no za zmienku stojí predovšetkým jedna. K tým zvieracím patria cirkusoví zabávači ako napríklad tiger Vitalij, ktorý prežíva traumu, zhovorčivý uškatec Stefano, podľa vlastných slov priemerne, či skôr trošku podpriemerne inteligentný, alebo skupina na pohľad milých, no v skutočnosti poriadne drsných psíkov. Oveľa lepšie však vynikne ľudská hrdinka – uniformovaná Chantal DuBois, ktorá je posadnutá odchytom zvierat. Koná rázne a spieva tak, že by prebudila aj mŕtveho. Tvorcovia pre ňu pripravili viacero vydarených gagov spojených najmä s naháňačkovými scénami.

Výbornou scénou je i milostné vzplanutie lemurieho kráľa, ktorého očarí neokrôchaná cirkusová medvedica (ďalší nováčik). Ich romantické rímske rojčenie, ktoré zahŕňa nevšednú návštevu Vatikánu, patrí k tomu najuletenejšiemu, čo animované komédie posledných rokov ponúkli.

Madagascar 3 je ako valiaca sa guľa, ktorú tvorí streštená akcia, atraktívny vizuál, bohatý hudobný sprievod a žartíky rôznej úrovne. Je to pokus o neprestajné lomcovanie divákom ohlušujúcou zábavou. Akurát je tu riziko, že to časom začne iritovať. A ak príde pokojnejšia chvíľka, alebo ak už na divákov prestávajú zaberať vonkajšie atrakcie, ukáže sa, že „nie je o čom“. Že tvorcovia nemajú čím zaujať, keď to burácanie valiacej sa gule trochu poľaví. Snaha o melodramatický konflikt v závere je len zúfalé nazretie do starej známej skrine s odležaným kostlivcom, ktorého ani nenavliekli do klaunského kostýmu.

Príbeh sa spája s cirkusom a keď tento film berieme ako cirkusové predstavenie, tak sa dá skonštatovať, že v ňom je zopár vtipných a prekvapivých čísel, dostatok akcie, ktorá necháva pekne vyznieť 3D efekt, známe hviezdy dopĺňajú noví účinkujúci, niektorí veľmi dobre, a zážitok nepokazí ani slovenský dabing. Od Madagascaru 3 sa azda čakalo menej, ako ponúka, takže by to mohol byť pomerne úspešný koniec komediálnej série. Pravdepodobnejšie však je, že niekto zase vyrukuje s nápadmi na vtipné scénky a keď sa nejako napoja na dlhometrážnu reťaz, vznikne Madagascar 4. Tvorcovia Doby ľadovej už „štvorku“ dokončili, koncom mesiaca je v kinách.

Madagascar 3 / USA 2012 / scenár: Eric Darnell, Noah Baumbach / réžia: E. Darnell, Tom McGrath, Conrad Vernon / slovenská kinopremiéra: 14. júna