Recenzia: Novému Elvisovi chýba sebareflexia

V posledných rokoch sa roztrhlo vrece s filmovými biografiami známych hudobníkov - Bohemian Rhapsody o Freddiem Mercurym, Rocketman o Eltonovi Johnovi, Judy o Judy Garlandovej či Respect o Arethe Franklin. Najnovšie zavítala do kín snímka Elvis, ktorá zachytáva život jedného z najslávnejších spevákov všetkých čias. Režisér Baz Luhrmann, známy filmami ako Austrália, Moulin Rouge! či Veľký Gatsby, prerozprával príbeh legendárneho muzikanta veľkolepým spôsobom.

23.06.2022 17:00
elvis, austin butler Foto:
Austin Butler ako Elvis Presley.
debata

Dobový Eminem

Najdôležitejším aspektom biografických filmov je obsadenie hlavného hrdinu. O úlohu Elvisa sa zaujímal Miles Teller, ktorý v poslednom čase zažiaril v snímkach Top Gun: Maverick a Spiderhead, Ansel Elgort známy z romantickej drámy Na vine sú hviezdy a spevák Harry Styles, ktorý sa čoskoro objaví v pripravovanom filme Don't Worry Darling.

Režisér si však napokon nevybral ani jedného z nich. Chvalabohu, pretože Elgort by svojím hraním bez štipky charizmy film nadobro pochoval – stačil jeho chabý výkon v minuloročnom remakeu West Side Story.

Úlohu Elvisa Presleyho obsadil Austin Butler, pomerne neznámy herec, ktorý má skúsenosti najmä z tínedžerských seriálov či z filmov ako Narušitelia a Vtedy v Hollywoode. Tvorcovia si nemohli vybrať lepšie. Nielenže sa na Elvisa podobá, dokonale zvládol aj jeho hlboký hlas, južanský prízvuk, spev a pohyby.

Film sníma Elvisov život okázalým spôsobom, scény sa striedajú s trhanými prestrihmi, ktoré akoby odkazovali na spevákove chaotické pohyby počas jeho vystúpení. Tie sa v období prísnych 50. a 60. rokov stali symbolom akejsi sexuálnej revolúcie, čo je pre dnešného diváka takmer nepredstaviteľné.

Trailer k filmu Elvis.

Je fascinujúce sledovať, ako Elvisove prudké pohyby panvou pôsobia na ženské obecenstvo, ktoré absolútne šalie. Ak sa na to však pozrieme z kontextu vtedajšej doby, niet sa čomu čudovať – spoločnosť vtedy ovládali fundamentalisti, ktorí prísne dozerali na dodržiavanie pravidiel mravnosti.

Elvisova „skazenosť“ však nespočívala len v prejave sexuality, ktorý sa výrazne odlišoval od strojených hudobníkov tých čias, ale aj v černošských prvkoch, ktoré sa nachádzali v jeho vystúpeniach.

Keď sa nad tým človek zamyslí, Elvis bol vlastne takým Eminemom 50. a 60. rokov. Práve černošská hudba totiž najviac ovplyvnila Elvisovu tvorbu. V kontraste s country hudobníkmi boli černosi autentickí, na nič sa nehrali a svoje piesne preciťovali na maximum. Bol to ich hlavný únik z reality, ktorej súčasťou bola segregácia.

Film v tomto úseku zlyháva na tom istom, čo sa dá vyčítať aj iným biografiám – je málo kritický. Nachádza sa v ňom v podstate len jedna scéna zdôrazňujúca Elvisovo biele privilégium. V nej mu B. B. King (Kelvin Harrison) v reakcii na jeho obavy o bezpečnosť povie, že jemu ako černochovi stačí, aby vyšiel na ulicu, a už ho niekto môže beztrestne zabiť. Snímka nespomína ani fakt, že Elvis udržiaval vzťahy s maloletými dievčatami – svoju manželku Priscillu spoznal, keď mala len 14 rokov.

Manažér zloduch

Dôležitou postavou je tiež plukovník Tom Parker, ktorého stvárnil vynikajúci Tom Hanks. Zdá sa, akoby väčšina veľkých hviezd mala nejakého manažéra zloducha, ktorý z neho vyciciava život – podobne na tom bol aj Freddie Mercury či Elton John.

Plukovníkovým jediným cieľom je zisk, nič iné ho nezaujíma. Elvis je voči jeho trikom spočiatku slepý, pretože mu zabezpečil slávu a bohatstvo. Neskôr ho síce prekukne a rozhodne sa ho zbaviť, no už je príliš zamotaný do jeho premyslenej siete, čo sa mu napokon stane osudným. Hanks zvládol stvárnenie hlavného záporáka, ktorý si až do svojej smrti nedokázal priznať chybu, na jednotku.

Vo filme sa nachádzajú aj moderné piesne - napríklad skladba Vegas od Doja Cat.

Snímka má trochu zvláštny spád. Napriek tomu, že trvá dve hodiny a 39 minút, zaberá Elvisov úpadok len niekoľko posledných chvíľ. Tvorcovia sa v krátkosti venujú aj jeho závislosti od liekov, ktorými ho dopovali, aby zvládal všetky koncerty. Kvôli tomu sa z neho čoskoro stala bezduchá figúrka na baterky, ovládaná bezcitnými ľuďmi naháňajúcimi sa za ziskom.

Film Elvis vyniká soundtrackom, ktorý neobsahuje len Butlerom prespievané Presleyho piesne, ale aj súčasné skladby od interpretov ako Doja Cat, Denzel Curry, Eminem, CeeLo Green či Måneskin. Pozorný divák si v jednej z piesní všimne aj nenápadné tóny Toxic od Britney Spears. Precízny mix klasických a moderných skladieb funguje a vytvára jeden z najlepších soundtrackov tohto roka.

Z hľadiska kinematografie, hudby, scenára a obsadenia ide o výnimočný film, ktorý baví od začiatku do konca. Jediné, čo mu chýba, je väčšia miera sebareflexie.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #hudba #film #recenzia #Elvis Presley #biografia #Baz Luhrmann #rokenrol #Elvis