Čo ak chce princ pozvať na rande princa, a nie princeznú?

Na uplynulom ročníku festivalu v Karlových Varoch reprezentoval najmladšiu slovenskú kinematografiu talentovaný scenárista a režisér Gregor Valentovič. Jeho krátky absolventský film Kid tu uviedli v sekcii Prvé podanie už v roku 2019. Nadviazal naň celovečerným debutom Dvadsaťsedem, na ktorom momentálne pracuje a zúčastnil sa s ním na industry programe Feature Launch so zameraním na projekty vo vývoji.

19.07.2022 14:15
Gregor Valentovič Foto:
Scenárista a režisér Gregor Valentovič a producentka filmu Dvadsaťsedem Zora Jaurová na festivale v Karlových Varoch.
debata

Krátky príbeh Kida sa sústredil na štvoricu priateľov a priateliek na prahu tridsiatky, ktorí dospievajú, no ich cesty sa rozchádzajú. S Gregorom sme sa rozprávali o queer (iné označenie pre príslušníkov LGBTI komunity, pozn. red.) kinematografii aj o tom, prečo pri písaní scenára čerpá z vlastného života.

Prečo sa z Kida napokon nestane seriál, ale celovečerný film?

Zamýšľali sme vyvinúť seriál pre quality tv a ponúknuť ho spoločnostiam zameraným na pôvodnú, kvalitnú seriálovú tvorbu. Tento nápad zanikol po viacerých neúspešných žiadostiach podaných na Audiovizuálny fond (AVF). Takmer som to hodil do koša, ale po rozhovore s producentmi Zorou Jaurovou a Mátyásom Priklerom z Mphilms sme sa zhodli, že látku skúsime vyvinúť ako celovečerný film. A tak sa stalo.

50zena vplamenoch Čítajte viac V Cannes zabodoval elegantný príbeh lásky

Čo bolo kľúčové, aby sa práca na filme rozbehla?

Minulý rok v apríli nás vybrali na workshop Pop Up Film Residency v rámci Visegrad Film Forum. Tento rok sa zúčastňujeme na skvelom programe Midpoint Feature Launch. Boli sme podporení aj vo výzve vývoja hraných diel na AVF, čo bol najdôležitejší moment pre ďalšiu budúcnosť projektu. Z finančnej podpory sme mohli film celý rok vyvíjať a túto fázu ukončíme v septembri. Vnímal som to najmä ako motivačné nabudenie, zmiernilo to moje pochybnosti o potenciáli látky. Proces tvorby totiž podlieha neustálemu sebaspochybňovaniu.

Odkiaľ a kam sa téma Kida posunula?

Kida sme budovali ako príbeh o priateľstve, dospievaní a hovorili sme, že je to film o tom, ako sa cesty ľudí v istom bode prirodzene rozídu. Teraz to vnímame špecifickejšie, ako film o diverzite v rôznych formách. Hlavná postava sa ocitá na viacerých križovatkách. Okolnosti postavia hrdinu pred otázku, či vidí budúcnosť na Slovensku, alebo na Západe. Ďalším faktorom je pôvod: matku má Maďarku, otca Slováka. Príbeh teda stojí na rôznych pomedziach. Dvere, ktoré boli doteraz pootvárané, sa postupne pre hlavnú postavu začínajú zatvárať. Nemôže vojsť do všetkých, musí si vybrať.

Názov sa zmenil na Dvadsaťsedem. Čo to symbolizuje?

Je to alúzia na klub dvadsaťsedem, ale nie v doslovnom zmysle. Vo filme nikto nezomrie. Hlavná postava však prichádza o svoj starý život, o možnosti, ktoré prináležia dospievajúcim ľuďom. V novej situácii sa musí zmieriť s limitmi, ktoré prináša dospelosť. Nemôže byť všetko naraz, aj učiteľ, aj politik, aj gej, aj hetero. Vo filme otvárame viaceré témy.

Je Dvadsaťsedem queer film?

Je to príbeh s queer hlavnou postavou a s mnohými vedľajšími. Ale definícia queer filmu je problematickejšia, ľahko sa dá skĺznuť k zjednodušeniu či stereotypizácii. Ako queer tvorca mám však osobné parametre a tento film vnímam – a preto aj definujem – ako queer. V našom kontexte, kde je queer kino takmer neexistujúce, ním Dvadsaťsedem určite je.

Záber z krátkeho filmu Kid, na ktorý nadväzuje... Foto: Mphilms
Film Kid Záber z krátkeho filmu Kid, na ktorý nadväzuje režisérov debut Dvadsaťsedem.

Na Slovensku teda queer filmy nenakrúcame?

Vznikajú najmä v produkcii VŠMU, teda najmä ako študentské krátkometrážne diela. Je to skvelé, no očakávam prelomenie v dlhometrážnej tvorbe. Nielen pri reflexii queer tém, ale aj klimatických problémov a iných menšinových a nepopulárnych tém, ktoré do celovečernej kinematografie u nás zatiaľ neprenikli. Pomaly však prichádza vlna tvorcov a tvorkýň okolo tridsiatky, ktorí ma obklopujú a aj silne inšpirujú. Bol by som veľmi rád, keby tieto témy na AVF podporovali aj v rovine celovečernej tvorby. Je to, myslím, už-už tu a takýchto filmov bude viac.

Je postava z Dvadsaťsedem v konflikte so svetom pre svoju inakosť?

Bojuje s tým, že v našom priestore stále prevláda heteronormatívna spoločnosť. Queer ľudia podliehajú spoločenským normám, prispôsobujú sa danej kultúre, a preto často vystupujú a konajú ako heterosexuálna či cisrodová (ľudia stotožňujúci sa s rodovou identitou, ktorou boli označení pri narodení, pozn. red.) väčšina. To však neznamená, že nie sú queer.

Vitajte v Čečensku, film Čítajte viac Dokument o komunite LGBTI v Čečensku: Kde nie je mŕtvola, tam nie je prípad

Čo je na tomto príbehu pre vás najzásadnejšie?

Predstavte si, že celá spoločnosť je vychovávaná v detstve tak, akoby existovala len jedna sexuálna orientácia. Ak pripustíme, že je v spoločnosti nezanedbateľné percento neheterosexuálnych detí, už od detstva preberajú nesprávne vzorce správania. V neskoršom veku, keď sa dostanú do konfliktu so svojou reálnou identitou, ich musia revidovať. Ešte zjednodušenejšie: princ má ľúbiť princeznú, ale čo ak chce ako dvadsiatnik pozvať na pivo iného princa? Nevie ako, musí sa to naučiť.

Aj naša postava dlhé roky potláčala svoju prirodzenosť. Podriaďuje sa nesprávnej identite, s ktorou však nie je reálne stotožnená, a to sa netýka iba queer ľudí. Je poznačená nánosmi zaužívaného správania v období dospievania. Ustupovala pred sebou, aby nebola prezradená jej inakosť. Mnohí si to zachovajú do vysokého veku, ale naša postava si to uvedomí a snaží sa to prelomiť. Vyhýbať sa sám sebe považujem za príznačné práve pre náš región. Identita je široký pojem a používa sa často, ale tento film je o identite.

Nie je zraňujúce otvárať sa pri témach, na ktoré sa u nás stále nahliada konzervatívne?

Od momentu, keď som za seba prebral zodpovednosť, mám radosť, keď môžem o tejto téme hovoriť. Pred desiatimi rokmi by mi veľmi pomohlo, keby o tom niekto rozprával. Považujem za správne byť v tomto smere otvorený, beriem to vlastne ako svoju povinnosť. Život je ľahší, keď človek nemusí skrývať, kým je.

Krátka ukážka z filmu Kid.

Koľko je v scenári Dvadsaťsedem z vás?

Je to silne autobiografický príbeh mňa a ľudí, ktorých poznám. Samozrejme, že sú tam silné prvky dramatizácie, ale prvotným impulzom bol život, ako ho poznám. Bez kalkulácie, na ktorom festivale sa raz bude film premietať.

Pri ktorých filmoch dostanete chuť písať svoj scenár?

Vždy keď vidím film Mie Hansen Løve. Jej poetika každodennosti mi absolútne imponuje. Milujem aj filmy Richarda Linklatera. Obdivujem u neho kvalitné dialógy, najmä pri jeho dokonalej trilógii Pred úsvitom (1995), Pred súmrakom (2004) a Pred polnocou (2013). Tú absolútne milujem. Fascinuje ma, keď je vo filme zachytené dlhé plynutie času na premene hercov, ako sa mu podarilo v časozbernom Boyhood (2014). V spomínanej trilógii sa vracia k rovnakému hereckému páru, no témy a správanie sú už poznačené ich posunom v živote. Mám možno naivnú ašpiráciu, že Dvadsaťsedem by mohol byť prvým z troch filmov o postavách z jednej bratislavskej rodiny.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #film #režisér #scenárista #queer #Gregor Valentovič #LGBTI+