Recenzia: Už zase skáče cez ulice. Spider-Man

Režisér Marc Webb vystriedal na režisérskej stoličke filmového Spider-Mana kolegu Sama Raimiho, aby zo známeho hrdinu opäť urobil stredobod pozornosti. Čo najväčšieho publika, samozrejme. Zatiaľ sa to celkom darí. Celosvetové tržby novinky už prekonali 350 miliónov dolárov a štúdio Sony Pictures nedávno potvrdilo plány na trilógiu. A aký je samotný film? Vlastne, aj ten celkom ujde.

13.07.2012 12:00
36 spider man Spider-Mana stvárňuje v novom... Foto:
Spider-Mana stvárňuje v novom filme herec Andrew Garfield.

Zmena neprišla len s novým režisérom, príkladov je viac. Medzi najdôležitejšie patrí herec Andrew Garfield, ktorý v hlavnej úlohe nahradil Tobeyho Maguira. Ten sa divákom zafixoval do pamäti ako predstaviteľ Petra Parkera/Spider-Mana z predchádzajúcich troch filmov Sama Raimiho. Jeho výmena mohla byť riziková, ale Garfield sa osvedčil ako dobrá voľba. Nový Parker vie byť rozpačitý a nesmelý, ale Garfield trochu potlačil tú maguirovskú naivnosť, až ťuťmáctvo, a postave dodal viac chalanskej drzosti, šviháckejšej mladíckej energie. Bez toho, aby tieto prvky prehnane zvýrazňoval. Takže Petra nezatlačil do nesprávneho kúta, kde by publikum našlo iba sebastredného frajerského hrdinu, z ktorého sa vytratila akákoľvek sympatická „obyčajnosť“.

Rodičia, smrť a láska
Marc Webb sa na úvod vracia až do Parkerovho detstva a ukazuje, ako ho náhle opustili rodičia a nikto mu nič nevysvetlil. Vzápätí sa s ním stretávame už ako so stredoškolákom, ale tá stopa z detstva v ňom zostala. Dokonca usmerňuje jeho kroky. A tak sa dostane až do spoločnosti Oscorp, ku Curtovi Connorsovi, ktorý kedysi robil odvážne vedecké výskumy s Petrovým otcom. Connors v nich pokračuje a napokon sa aj s Petrovým prispením mení na monštruózneho Lizarda.

Zmení sa však i mladý Parker. Po tom, čo ho v laboratóriu Oscorpu uhryzne pavúk, objavuje v sebe nevšedné schopnosti. Naučí sa s nimi narábať a v kostýme Spider-Mana začína trestať newyorských zločincov. Spočiatku sa chce najmä pomstiť za smrť svojho strýka, potom mu však skríži cestu Lizard.

A do cesty sa mu ešte pripletie spolužiačka Gwen. Nielen tak letmo, ale podstatne. Takže ľúbostný motív má v rozprávaní dôležité miesto.

Občas naladení, občas rozladení
Režisér Marc Webb sa neponáhľa s predvádzaním akčných parád a rozbehnutím kľúčového súboja medzi Spider-Manom a jeho protivníkom. Keď však Peter objavuje svoje „pavúčie“ schopnosti, spája sa to s príjemne úsmevnými momentmi. To by bolo fajn, len to „neprestreliť“. A občas to zaváňa lacným vtipkovaním, hoci k tomu môže nemalou mierou prispievať český dabing.

Občas sa zároveň postavy správajú prinajmenšom čudne. Ako v prípade naháňačky, keď na Spider-Mana spoza rohov vyskakujú rozhnevaní prenasledovatelia, no keď sa pod ním prepadne strecha a nasrdení chlapi zostanú vonku, odrazu o neho prestávajú mať záujem. Nepresvedčivo vyznieva i dlho živený konflikt medzi maskovaným hrdinom a políciou, ktorá na neho vydá zatykač, akoby nemala oveľa väčší problém. Je to len chabo podmienený pokus o skomplikovanie a zdramatizovanie situácie. Keď však polícii a ďalším zadubencom konečne dôjde, kým Spider-Man skutočne je, dočkáme sa i patetických vyjadrení podpory.

Víťazia city
Akčné pasáže majú tiež kolísavú úroveň. Na jednej strane môže diváka rozladiť nefunkčné prepojenie burácajúcej hudby s Petrovými komentármi počas školského súboja s Lizardom, na druhej strane môže o niekoľko záberov ďalej prekvapiť vtipná scéna v knižnici, kde má starý pán slúchadlá na ušiach a netuší, aká spúšť vzniká za ním. Čo však Webbovi vychádza najviac, je stvárnenie romantickej zápletky – vzťahu medzi Petrom a Gwen, ktorý je v závere vystavený veľkej skúške.

Tvorcovia teda nepodhadzujú iba atrakcie pre chlapčenské publikum, ale môžu celkom dobre osloviť aj to dievčenské. Film The Amazing Spider-Man má síce viacero slabín, ale ak to má byť štart novej trilógie, tak sa dá skonštatovať, že ju nepochováva hneď v zárodku.

The Amazing Spider-Man / USA 2012 / scenár: James Vanderbilt, Alvin Sargent, Steve Kloves / réžia: Marc Webb / hrajú: Andrew Garfield, Emma Stonová, Rhys Ifans, Denis Leary a iní / slovenská kinopremiéra: 12. júla