Daniels v ňom pretavili svoj obdiv k tínedžerskej sci-fi ságe Stopárov sprievodca Galaxiou Douglasa Adamsa, bitkárskym kung-fu filmom, k literárnej legende Kurtovi Vonnegutovi až po kultové sci-fi Matrix, kde premisa tiež vyviera z odhalenia existencie paralelných realít. Pre mnohých fanúšikov a fanúšičky po celom svete je jedným z filmov roka, ale pri tomto tvrdení by som bola obozretnejšia. Názor si naň môžete urobiť aj v našich kinách.
Od Franka Capru až po Holy Motors
Film vznikol v produkcii štúdia A24, ktoré má prsty napríklad v prvom americkom filme Britky Andrey Arnoldovej American Honey, v mystery hite Čarodejnica režiséra Roberta Eggersa či v Spring Breakers Harmony Korineho. Spoločnosť sa špecializuje na autorské filmy, podporuje výhradne surové a odvážne námety a na scéne nezávislého amerického filmu, ktorý atraktívnymi témami a žánrami zasahuje širšie publikum, je už etablovanou značkou s názorom.
Čítajte viac V Kaufmanovom filmovom kozme sa oplatí stratiťDo portfólia A24 perfektne zapadlo aj Všetko, všade, naraz. Postmoderný zlepenec je totiž pretkaný odkazmi na béčkové žánre, ktoré s chuťou paroduje, aj na známe komerčné filmy. Inšpiráciou pre Daniels sú napríklad fantazijné komédie Na hromnice o deň viac či Život je krásny režiséra Franka Capru. Do multivesmíru komponujú aj odtlačky artových diel, oboch režisérov ovplyvnil napríklad surreálny Holy Motors Leosa Caraxa. V jednej dejovej línii, kde je hlavná hrdinka filmovou hviezdou, citujú estetiku Wong Kar-waia. A to zďaleka nie je všetko. Imagináciu a scenáristickú vynaliezavosť presahujúcu divácku skúsenosť filmára Charlieho Kaufmana, autora filmov Synecdoche, New York či Večný svit nepoškvrnenej mysle, ku ktorému Daniels tiež vzhliadajú, Všetko, všade, naraz rozhodne nedosahuje.
Vpredu biznis, vzadu párty
Americká Číňanka v stredných rokoch Evelyn prevádzkuje s manželom práčovňu, ale rutina a nekonečné povinnosti jej nerobia radosť. Nabaľujúce sa problémy oslabujú jej priliehanie k životu. Trpia najmä jej vzťahy s najbližšími. Práve o tie sa konečne začne starať počas dobrodružného preskakovania medzi množinou alternatív svojho existovania. Film sa stáva uhrančivým práve v momente, keď ju všetko a naraz začne aj baviť.
Čítajte viac Do kín vtrhla Liga superzvieratExpozícia zachytáva rodinu v dusnom zhone. Pre neporiadok v účtovníctve hrozí rodinnému podniku malér, navyše je na návšteve Evelynin otec, ktorému neslobodno priznať, že dcéra Joy má frajerku. Už táto “normálna” realita sa zdá viac ako nezvládnuteľná, no Daniels sa rozhodli rozvrstviť a vygradovať zmätok do členitého vesmíru epizodických realít, ktoré sa prelínajú a zlievajú do – na prvý pohľad – nerozlúštiteľného chaosu. Evelyn doň spadne práve v okamihu, keď jej manžel požiada o rozvod, na krk im dýcha daňováčka a večer má pripraviť oslavu čínskeho Nového roka. Napokon vysvitne, že práve túto hraničnú situáciu potrebovala, aby zistila na čom záleží.
Interpretačná rovina rodinnej komédie je síce zamotaná do akčného klbka s mnohými postavami a dejovými odbočkami, ale Daniels sú dôslední a zároveň slobodní, preto ich film funguje. Naliehavosť príbehu dolujú z existenciálnej témy, ale nekladú na nás príliš veľké nároky. Chcú predovšetkým rozcítiť a pobaviť a tým primať uvažovať nad tým, že každodennosť a vzťahy, ktoré žijeme, hoci sme v nich ochabnutí a unavení, sú práve to, na čom záleží.
Vstúpiť do žemle a skončiť so všetkým
Evelyn povolajú do paralelnej reality, aby zlikvidovala zloducha. Nie náhodou je ním Joy. Jej myseľ už dokázala vo všetkých svetoch obsiahnuť úplne všetko a nenašla v tom hlbší zmysel. Preto dospela k záveru, že jediným vykúpením je vstúpiť do večnej ničoty. Teda do žemle, ktorá všetko pohltí a navždy umlčí únavné metamorfózy.
Evelyn sa s dcérou aj s manželom stretáva v rôznych realitách, platí, že v každej majú rovnaké vzťahy. Naprieč nepriehľadnými a absurdnými peripetiami sa ich vzájomnosť vyjasňuje.
Formálne film apeluje na skúsenosť s vnímaním on-line obsahov. Klipovitý, rýchly strih akčných filmov tu autori povyšujú na eklektickú montáž zábleskov, ktoré sú viditeľné sotva na nanosekundu. Estetika a narácia filmu sú skúškou pre myseľ neurotika, ktorého percepcia je ostrieľaná skrolovaním či swipeovaním.
Čítajte viac Potrebujete potrat? Zavolajte a pýtajte si JanuVšetko, všade, naraz je predovšetkým o kríze medzigeneračných vzťahov. Pod šialeným príbehom je problematika duševného zdravia a úzkosti vyvolanej každodennými konfrontáciami so svetom a s blízkymi. Z hľadania zmyslu, ktoré môže viesť k nihilizmu a prázdnote. Film premýšľa o tom, čo sa stane, ak na tom všetkom, čo sa nám deje, prestane záležať. Pri tomto probléme má jasno existencializmus. Na otázku, čo na tomto svete ešte zostáva ako možnosť, odpovedá zreteľne: predsa ty, pretože môžeš.
HODNOTENIE PRAVDY: 3,5/5 |
---|
Všetko, všade, naraz / USA, 2022 / scenár a réžia: Daniel Kwan, Daniel Scheinert / hrajú: Michelle Yeoh, Ke Huy Quan, Stephanie Hsu a ďalší |