Recenzia seriálu Sandman: Svet kráľa snov diváka pohltí a nepustí

Dlhoočakávaný seriál natočený na motívy komiksu Neila Gaimana konečne zavítal na streamovaciu platformu Netflix. The Sandman, ktorý mal premiéru 5. augusta, je v súčasnosti jedným z najsledovanejších seriálov a na stránke Rotten Tomatoes má svieže hodnotenie 85 percent. Fantasy, ktoré sleduje osud pána snov Morfea, je vizuálnym klenotom, ktorý prekvapuje na každom kroku a zároveň zostáva verný svojej predlohe.

22.08.2022 08:00
The Sandman Foto:
Kráľ snov Morfeus a Gilbert, ktorý je stelesnením jedného zo snov.

Uväznenie nesprávneho

Dej sa začína v okamihu, keď sa britský aristokrat Roderick Burgess (Charles Dance) rozhodne pomocou okultného obradu zajať Smrť a donútiť ju, aby mu vrátila syna, ktorý zahynul počas vojny. Namiesto Smrti sa mu však podarí zajať Sna (Tom Sturridge), ktorému sa tiež hovorí Sandman či Morfeus. Burgess mu vezme jeho rubín, masku a piesok, bez ktorých je v podstate bezmocný, a povie mu svoje požiadavky. Okrem vrátenia syna žiada tiež moc, slávu, bohatstvo a večný život. Morfeus ale tvrdohlavo sedí vo svojom sklenom väznení a celé desaťročia nepovie ani slovo.

A tak sa postupne presúvame zo začiatku 20. storočia až do súčasnosti, v ktorej sa Morfeus oslobodí z vyše storočného uväznenia a vracia sa do svojho kráľovstva, ktoré je na pokraji skazy. Ide o zvláštny prechod, spočiatku sa totiž zdá, že sa celý dej bude krútiť práve okolo udalostí spojených s Burgessom, alebo prinajmenšom s jeho synom Alexom (Laurie Kynaston / Benjamin Evan Ainsworth / Benedick Blythe), ktorý s Morfeom súcíti. Tvorcovia tak práve touto rýchlou zmenou ukazujú, čo znamená čas pre smrteľníkov a čo pre večné bytosti.

Morfeus je celkom unikátnou postavou. Je uzavretý do seba, málokedy prejavuje emócie, no je jasné, že si so sebou nesie rany z minulosti. Väčšinu času sa snaží nosiť kamennú tvár, cez ktorú však občas presvitne nejaký ten prejav ľudskosti. Za svoje storočné väzenie necíti voči smrteľníkom nenávisť, no je voči nim obozretný. Až po čase opäť zistí, že nie všetci ľudia sú ako Burgess.

dobre-znamenia-386947 Čítajte viac Knižný tip: Terry Pratchett, Neil Gaiman - Dobré znamenia

Blond diabol aj vraždiaca nočná mora

S Morfeom silno kontrastujú jeho súrodenci Smrť, Túžba a Zúfalstvo. Smrť je veselá a zdá sa, akoby ľudí a to, čo so sebou prinášajú, považovala za zázrak. Napriek svojej morbídnej úlohe, ktorou je odvádzanie mŕtvych na druhú stranu, nech už je to kdekoľvek, berie svoju existenciu s nadhľadom. Túžba, ktorú vidíme len krátko, je výraznou postavou, na ktorej stvárnení si dali tvorcovia zvlášť záležať a ich úsilie sa im vyplatilo. Túžba totiž nemá jasne vymedzený rod, ide o čisté stelesnenie túžby, ktoré by sa dalo porovnať s Frankom N. Furterom (Tim Curry) zo slávneho muzikálu The Rocky Horror Picture Show. Zúfalstvo v príbehu nemá takmer žiaden priestor a je stvárnené utrápene vyzerajúcou beloškou. Zostáva nám len dúfať, že v ďalšej sérii nám tvorcovia poodhalia viac.

V neposlednom rade musíme spomenúť Morfeovi vernú knihovníčku Lucienne (Vivienne Acheampongová) či skvelú Gwendoline Christie, ktorá stvárnila rolu Lucifera. Ide o typovo podobnú herečku ako Tilda Swintonová, ktorá ho zahrala v snímke Constantine z roku 2005. A keď už sme pri ňom, v Sandmanovi sa neobjaví John Constantine, ale jeho ženská verzia Johanna. Jenna Colemanová jej dodala zdravú dávku sebavedomia, sarkazmu a svojského prístupu k ľuďom, vďaka čomu si ju divák rýchlo obľúbi. Nuž a bolo by hriechom nezmieniť sa o Korinťanovi – nočnej more vytvorenej Morfeom, ktorá sa rozhodla žiť bohémskym životom v bdelom svete a z času na čas zabiť nejakého smrteľníka. Boyd Holbrook predviedol fenomenálny výkon ako šarmantný a inteligentný zloduch, ktorý si dovolil postaviť sa svojmu stvoriteľovi a žiadať slobodu – podobne, ako to kedysi urobil Lucifer.

Kristína Kállay Čítajte viac Bitch Planet. Neposlušné ženy sa vzbúria v komikse

V Sandmanovi sa to len hemží postavami, preto nie je možné venovať im všetkým pozornosť. Dej je koncipovaný pomerne ojedinelým spôsobom, ktorý sa trochu podobá na iný seriál z Gaimanovej dielne s názvom Americkí bohovia. Ak si na začiatku myslíte, že viete, kam asi bude príbeh smerovať, tvorcovia vás veľmi rýchlo presvedčia, že ste na omyle. Morfeus je najskôr väznený, potom hľadá svoje vzácne artefakty aj zblúdilé stvorenia z Ríše snov, zbližuje sa so smrteľníkmi, bojuje s niekoľkými nepriateľmi a napokon stojí pred dilemou, či má pre záchranu jedného človeka obetovať celý svet.

Obsadenie na mieru, originálny a pútavý scenár, veľkolepé vizuály, ale aj pestrá reprezentácia menšín robia zo Sandmana výnimočný seriál, ktorý sa právom teší obľube u divákov i odbornej kritiky. Zostáva nám dúfať, že sa Netflix rozhodne natočiť pokračovanie – podľa úspechu je to však vysoko pravdepodobné.

HODNOTENIE PRAVDY: 5/5
The Sandman / Veľká Británia 2022 / hrajú: Tom Sturridge, Boyd Holbrook, Vivienne Acheampongová, Jenna Colemanová, Kyo Ra a ďalší.

Viac na túto tému: #Neil Gaiman #netflix #kanabis #seriál Sandman