Recenzia seriálu Veľké víťazstvo: Bejzbal, ako ho nepoznáte

Abbi Jacobsová je známa predovšetkým zo seriálu Broad City, ktorý vytvorila spolu s Ilanou Glazerovou. Išlo o komediálny skvost, ktorý nemal žiadne náročné dejové linky, ale sústredil sa na každodenný život dvoch uletených kamarátok žijúcich v New Yorku. Po tom, čo bola odvysielaná posledná epizóda, sa Jacobsonová sústredila viac na výtvarné umenie, ale aj na dabing (dabovala hlavnú postavu v animovanom filme Rodina na baterky) a scenár. Spolu s Willom Grahamom sa rozhodla vytvoriť remake snímky Veľké víťazstvo z roku 1992. V rovnomennom seriáli, ktorý je dostupný na streamovacej platforme Amazon Prime, si Jacobsonová zahrala hlavnú rolu Carson Shawovej.

05.09.2022 06:00
Veľké víťazstvo Foto:
Jo (Melanie Fieldová), Carson (Abbi Jacobsonová) a Greta (D'Arcy Cardenová).

Vyzerať „žensky“ pri hraní bejzbalu

Veľké víťazstvo je spracované takým spôsobom, že bejzbalu vôbec nemusíte rozumieť, aby ste si užili jeho sledovanie. Je obdobie 2. svetovej vojny a v USA sa rozhodli založiť prvú bejzbalovú ligu pre ženy. Organizátori sa však všemožne snažia o to, aby odzrkadľovala vtedajšie morálne a etické hodnoty – hráčky teda musia byť namaľované, neustále sa usmievať a pôsobiť „žensky“.

Stretávame sa tak s pestrou škálou mladých žien, ktoré sa rozhodli hrať za tým Rockfordských Broskýň (Rockford Peaches). Pôvodný film kládol dôraz na komédiu, seriál sa však drží skôr dramatickej línie, ktorú občas odľahčuje dojemnými alebo vtipnými momentmi. Jeho najväčším prínosom je to, že sa venuje zásadným témam, ktoré snímka z roku 1992 opomenula.

Hlavná hrdinka Carson Shawová opúšťa pokojný život, aby mohla ísť za svojím snom hrať bejzbal. Za normálnych okolností by zrejme nešla, ale jej manžel Charlie (Patrick J. Adams) bojuje vo vojne. Carson tak spoznáva nielen nové mesto, ale aj sama seba. Začne si totiž románik so spoluhráčkou Gretou (D'Arcy Cardenová), ktorá je na jednej strane veľmi sebavedomý a veselý človek, no na strane druhej dodržiava prísne pravidlá, aby nebola odhalená.

Trailer k seriálu Veľké víťazstvo.

Veľké víťazstvo sa však nebojí ísť ďalej, než len ukázať jeden homosexuálny pár, ako to robí takmer každý seriál či film v dnešnej dobe. Tvorcovia si veľmi dobre uvedomujú, že vo svete ženského športu je heterosexualita skôr výnimkou než normou. Preto sa v tíme nachádza hneď niekoľko lesieb, ktoré spolu akosi automaticky utvoria tajné spojenectvo.

Divák má príležitosť zažiť atmosféru tajného gay baru a toho, aké výnimočné bolo v 40. rokoch minulého storočia nájsť viac-menej bezpečné miesto plné spriaznených ľudí. Zaujímavosťou je, že v úlohe majiteľky gay baru Vi sa predstavila Rosie O'Donnellová, ktorá si zahrala aj v pôvodnom filme.

Abbi Jacobsonová stvárnila Carson svojským spôsobom, v ktorom sa zachovalo niečo z jej prejavu v seriáli Broad City. Chýba jej sebavedomie a často sa dostáva do trápnych situácií, čo však takmer vždy ústi do komických momentov.

Rozdielne cesty za splnením sna

Okrem otázok feminizmu a homosexuality sa seriál zaoberá aj otázkou rasy. Popri dejovej línii Broskýň totiž sledujeme aj príbeh Maxine (Chanté Adamsová), ktorá bejzbalom doslova žije. Tvorcovia sa rozhodli veľmi inteligentne, keď oddelili príbeh belošky a černošky, pretože tak mohli ukázať, že ich cesty k uskutočneniu rovnakého sna sú rozdielne, a to napriek porovnateľným schopnostiam – dokonca by sa dalo tvrdiť, že Maxine je v bejzbale oveľa lepšia ako Carson.

Pre farbu pleti sa však nemohla dostať k Broskyniam, preto musela absolvovať o poznanie náročnejšiu túru, ktorá trvá celých osem epizód seriálu. Navyše sa musí boriť s rodinnými problémami súvisiacimi s jej túžbou po samostatnosti a vyrovnaní sa s vlastnou sexualitou. V tom jej pomohol transrodový strýko Bert (Lea Robinson), ktorý ju prichýli, keď nemá kam ísť.

Abbi Jacobsonová a Ilana Glazerová tvorili... Foto: SITA/AP, Evan Agostini
Abbi Jacobson (vľavo) a Ilana Glazer spoločne na premiére druhej série seriálu Veľké malé klamstvá. Abbi Jacobsonová a Ilana Glazerová tvorili niekoľko rokov komediálne duo v ich autorskom seriáli Broad City.

Bert jej ukázal, že aj človek ako on si dokáže vybudovať stabilný domov s milujúcou manželkou a dobrými priateľmi, a to napriek odlúčeniu od pôvodnej rodiny. Veľmi sympatické je tiež priateľstvo Maxine a Clance (Gbemisola Ikumelo), ktorá miluje komiksy a sama ich aj tvorí. O čosi intímnejšie pôsobí kamarátstvo Carson a Maxine, ktoré je síce veľmi náhodné, ale ponúka divákovi hlbší náhľad do ich postáv.

Pôvodné Veľké víťazstvo bolo postavené najmä okolo osoby Toma Hanksa, ktorý stvárnil trénera Broskýň. Tvorcovia seriálu sa však rozhodli, že sa sústredia predovšetkým na ženy, keďže ide o ich príbeh, preto postava trénera Caseyho „Dovea“ Portera (Nick Offerman) nemá veľa priestoru. Navyše boli pri jeho zobrazení realistickí – tváril sa síce ako kamarát, podobne ako ostatní si ale o ženskom tíme myslel, že ide len o vtip, ktorý netreba brať vážne. Dievčatá si napokon poradia aj bez neho.

Veľké víťazstvo je kvalitným dobovým seriálom zo športového prostredia, ktorý sa sústreďuje na všetky podstatné témy, ponúka zábavu, ale aj dramaticky vypäté momenty, a určite by ste si ho nemali dať ujsť. Producenti už plánujú 2. sériu.

Viac na túto tému: #bejzbal #seriál #Veľké víťazstvo