Recenzia: Až vyjde mesiac, bude svetlo. V publiku

Keď sa v kinách objaví niečo od amerického režiséra Wesa Andersona, je zrejmé, že nepôjde o všedný film.

26.07.2012 13:00
Jared Gilman a Kara Hayward Foto:
Jared Gilman a Kara Hayward ako Sam a Suzy - hlavné postavy filmu Až vyjde mesiac.

Publikum môže zaskočiť už to, aké kontexty Anderson vytvára a ako bizarne v nich vyznievajú reakcie postáv s vážnymi tvárami. Ak sa však diváci na jeho štýl naladia, stane sa tá inakosť príjemne občerstvujúcou. Vtedy sa dá plne doceniť i režisérov zmysel pre humor.

Willis stráži zákon a je smutný

Aby to nebolo iba také rozprávanie do vetra, je tu čerstvý príklad z Andersonovej novinky Až vyjde mesiac. V aute sa tmou vezú dvaja muži a jeden z nich sa dosť nešikovne pustí do rozhovoru, takže atmosféra v kabíne nie je priateľská. Pôvodca ,,napätia" sa teda radšej odmlčí, zahľadí sa na cestu a o chvíľu sucho zahlási: ,,Dikobraz." Vtip je však (aj) v tom, že jeden z mužov je policajt a hrá ho Bruce Willis. Preslávil sa ako predstaviteľ húževnatých, nezdolných, rafinovaných, drsných bojovníkov. Tentoraz je to ťažkopádnejší strážca zákona, navyše smutný a osamelý muž.

V textovom opise to nemusí pôsobiť príliš zábavne, treba sa presvedčiť na vlastné oči, ako vie Anderson vystavať scénu. Veď už to, ako sa pohral s hudobno-obrazovými kombináciami a temporytmom úvodnej sekvencie je hodné obdivu. Oboznámenie diváka s domácnosťou a rodinou ústrednej hrdinky je nápadité a výrečné zároveň.

(Nielen) úsmevné čudáctva

Režisérova novinka nerozpráva len o svete dospelých, ale aj, či skôr najmä, o deťoch. V podstate je to príbeh lásky dvoch dvanásťročných postáv, ktoré sa rozhodnú podstúpiť dobrodružstvo spoločného života bez dohľadu iných, čím narobia rozruch v malej ostrovnej komunite. Znie to jednoducho. A ono to je aj nie je jednoduché. Vďaka rozprávačovi to však nie je všedné.

Suzy sa rada pozerá na svet cez ďalekohľad, akoby tým získavala zvláštne schopnosti. Občas máva záchvaty zlosti a nerozumie si s rodičmi. Sam už pre zmenu žiadnych rodičov nemá a jeho opatrovníci ho nechcú. Chlapec ušiel zo skautského tábora a Suzy z domu, aby sa spoločne, zamilovaní, vybrali hľadať svoj vlastný ,,ostrov". Po ich stopách sa púšťa zanietený vedúci skautov so svojou družinou, policajný šerif, rodičia nezvestného dievčaťa a napokon i Tilda Swintonová, ktorá sa predstavuje ako Sociálna starostlivosť.

Anderson do filmu s potešením včlení aj rozprávača, ktorý diváka informuje o klíme, prírodných pomeroch či infraštruktúre prostredia, v ktorom sa dej odohráva. Otec Suzy si zase ventiluje vnútorné napätie tak, že vezme sekeru s fľašou vína a ide vyrúbať nejaký strom. Jeho manželka najčastejšie komunikuje s rodinou výkrikmi cez megafón. Samov opatrovník sa chlapca celkom prosto zrieka, a ako to oznamuje do telefónu, žena za ním natiera polevu na koláč. A tak podobne. Často je to na pohľad bizarné a úsmevné, no neraz sa za tým prvým dojmom črtá smutné pozadie.

Čo je to za deti?

Ale späť k detským hrdinom. Vlastne predpubertálnym. Tí svoj vzťah myslia ,,naozaj", a hoci ich slová ešte prezrádzajú detskú naivitu a úprimnosť, zhovárajú sa až nepatrične vážne. Opäť to môže byť úsmevné, no opäť je za tým rozsiahlejšie pozadie. Z neho sa dajú postrehnúť napríklad pochybnosti mladého dievčaťa, ktoré síce nie je úplne vyzreté, ale ani zaslepene dôverčivé, dokáže už všeličo odpozorovať a o to je zraniteľnejšie. Aj toto sa vo filme Až vyjde mesiac nachádza, i keď má byť najmä dobromyseľnou a nevšedne zábavnou ukážkou lásky, ktorá hádam hory prenáša.

Anderson detské postavy výborne obsadil Karou Heywardovou a Jaredom Gilmanom. No a okrem toho, že v snímke účinkujú Bill Murray s Jasonom Schwartzmanom, ktorí s režisérom spolupracujú často, objavujú sa tu aj také známe mená ako spomínaní Willis so Swintonovou, Edward Norton, Frances McDormandová alebo Harvey Keitel. To asi tiež niečo vypovedá o Andersonovej reputácii.

Jeho novinka má ešte aj v záverečných titulkoch milý (zvukový) bonus. To však nemusí byť hlavný dôvod, ktorý publikum udrží v sále až do rozsvietenia vonkajších svetiel.

štyri hviezdičky z piatich

Až vyjde mesiac / USA 2012 / scenár: Wes Anderson, Roman Coppola / réžia: W. Anderson / hrajú: Kara Haywardová, Jared Gilman, Edward Norton, Bruce Willis a iní / slovenská kinopremiéra: 12. júla