Recenzia filmu Obeť: Keď sa matka bojí o syna

Celovečerný debut scenáristu a režiséra Michala Blaška Obeť sa teší medzinárodnému festivalovému záujmu. Po premiére na prestížnom festivale v Benátkach ho premietali na ďalšom áčkovom festivale v Toronte. Záujem popredných zahraničných festivalov nasvedčuje tomu, že Obeť je témou i spracovaním európskym filmom s univerzálnou a aktuálnou problematikou. Tohtoročného reprezentanta Slovenska na Oscaroch, kde sa bude Obeť uchádzať o nomináciu na cenu pre najlepší zahraničný film, už možno vidieť aj v našich kinách.

21.09.2022 10:00
Obeť, film Foto:
Filmová dráma Obeť rozoberá morálne témy súčasnej spoločnosti.

Boli traja

Základnou premisou drámy s naliehavou morálnou témou je zranenie dospievajúceho gymnastu, ktorý sa v strachu uchýli ku klamstvu. Pred mamou, ktorá ho v čase jeho úrazu nechala samého doma, si vymyslí, že mu ťažké zranenia spôsobili traja neznámi ľudia rómskeho pôvodu. A od tohto momentu sa šlamastika nabaľuje ako snehová guľa, ktorá nepríjemne presiahne prah rodinnej intimity. Rozprávanie i hra na pravdu a lož sú pútavé, dramaturgia vycizelovaná a každý obraz má v príbehu svoje miesto.

Filmári sa v nosnej dramatickej línii sústredia na vzťah matky Iriny (Vita Smačeljuk) a jej pätnásťročného syna Igora (Gleb Kuchuk) a na ich vyrovnávanie sa so vzniknutou dusnou situáciou, ktorá im paradoxne ako obetiam násilia prináša aj značné výhody. O medializovaný prípad sa totiž začne zaujímať starostka mesta, ktorá zachraňuje podporou napadnutej rodiny svoju pozíciu, ponúkne jej byt v novostavbe aj peniaze.

Obeť,  film Čítajte viac Kto je tu obeť a kto je vinný? Najstarší filmový festival na svete uvedie slovenskú novinku

Obyvatelia mesta sa s jej politikou nezhodujú, sídlisko, kde sa incident stal, totiž obývajú aj rómske rodiny a práve tie sú terčom predsudkov a často neopodstatnenej nenávisti, ktorú by mala politička v meste "riešiť”. Vyobrazenie rasizmu a jeho nenápadnej variácie v podobe aktivistov, ktorí organizujú za Igora pochod len preto, že podozrivými sú rómski spoluobčania, je presná a vypovedá o pretrvávajúcom probléme v spoločnosti. Bez viny však nezostane ani Irina, ani Igor.

Blaško ich stavia do pozície obete, no šikovne s týmto statusom varíruje. Obeťou sa stávajú v momente, keď ich situáciu zneužijú iné záujmové skupiny. Ich situácia je katalyzátorom a dáva priestor na vyslovenie nenávisti voči aktuálnej starostke a pochod za Igora je príležitosťou nahlas vyjadriť predsudky voči Rómom.

Trailer k filmu.

Dve menšiny

Irina a Igor sú Ukrajinci a tiež patria k menšine, ktorá to v cudzom štáte, kde v priebehu deja žiadajú o občianstvo, nemá vonkoncom ľahké. Blaško ťaží konflikt z pôvodu postáv, etnická a štátna príslušnosť tvoria dôležité pozadie, bez tohto kontextu by prakticky nefungoval. Jednoduchá zápletka je prenosná, univerzálna a téma neznášanlivosti a predsudkov voči inému, menšinovému, okrajovému nesmrteľná.

Blaško spolupracoval so scenáristom Jakubom Medveckým, u ktorého badať výrazný profesionálny posun. Po rozpačitej, tiež spoločensky kritickej dráme Ostrým nožom (2019) režiséra Tea Kuhna, ktorým v celovečernej hranej tvorbe debutoval, sa opäť uplatnil pri príbehu o ambivalentnom probléme odpozorovanom z reality.

Obet delegacia v Benatkach 2 zdroj Storm Shadow Čítajte viac Slovenský film Obeť má za sebou svetovú premiéru v Benátkach

Jednoduchú zápletku sústredene rozvíja, obe dejové línie – rodinná aj spoločenská – navzájom gradujú, no vo výsledku je film morálnym povzdychom a postavy, hoci sú vykreslené autenticky, zastupujú stereotypy. Azda najvýstižnejší je pojem simulácia reality. Všetky prvky logicky i emocionálne sedia, no situácia je vytvorená umelo, má predovšetkým poukázať na konkrétne spoločensko-politické mechanizmy a ich vplyv na človeka.

Premýšľanie o situácii je však autentické. Jej vyústenie, hoci neprekvapí, zostáva pútavé až do posledného obrazu. Blaško je zručný režisér, jeho prax výrazne presahuje debutanta a výsledkom sú dobré herecké výkony, najmä uhrančivá, ustarostená, no odhodlaná predstaviteľka hlavnej ženskej postavy. Irina je v každom zábere filmu a s prehľadom uniesla celý emotívny i dramatický náboj.

Irina (Vita Smačeljuk) má strach o syna. Foto: Continental Film
Obeť, film Irina (Vita Smačeljuk) má strach o syna.

Formálne je film konvenčný, esteticky nevyčnieva. Za nosný považuje scenár, dôsledné detaily, logiku rozprávania a zobrazenie vnútorného prežívania, na čom si autori dali záležať a ich precíznosť sa im vyplatila. Obeť je naliehavý film, upozorňuje na človeka z okraja, a preto evokuje tvorbu bardov sociálnej drámy, ako sú bratia Dardenovci či Mike Leigh. Slovenská kinematografia má v Blaškovi talentovaného a precízneho autora s jasným názorom na to, čo chce filmom povedať.

Hodnotenie Pravdy – 3,5 hviezdičky z piatich

Obeť/Slovensko, Česko, Nemecko, 2022/réžia: Michal Blaško/scenár: Jakub Medvecký/hrajú: Vita Smačeljuk, Gleb Kuchuk, Alena Mihulová, Igor Chmela a ďalší.

Viac na túto tému: #film #recenzia #filmová recenzia #Michal Blaško