Zlo je to, čomu nerozumiem
Tajomný príbeh sa začína tragédiou. Šarlota (Natalia Germani) uteká z domu pred hnevom matky ako malé dievčatko. Mladšia sestra ju v strachu z opustenia nasleduje, no nešťastnou náhodou, vinou Šarloty, padá zo skaly. Ostrým strihom sa ocitneme v súčasnosti, aby sme s hrdinkou postupne nachádzali odpovede na jej otázky.
Pozrite si fotografie z nového slovenského filmu režisérky Terezy Nvotovej.
Šarlota má tridsať a vracia sa do rodného kraja v slovenských horách, aby tam za dramatických okolností redefinovala svoju identitu v konfrontácii s osobnou traumou a vinou. Antagonistom na jej ceste za oslobodením je komunita dedinčanov, ktorí pripisujú svoje nešťastie bosorkám a zaklínadlám. Netrvá dlho a cudzinka Šarlota sa pre nich stáva obavou a terčom nenávisti.
Dedinčania sú nositeľom vonkajšieho konfliktu a spoločenských predsudkov, zároveň reprezentujú hodnoty ako patriarchálna spoločnosť, heteronormativita a svoju mravnosť korunujú kresťanskými dogmami. To všetko vylučuje rešpekt voči osobnej slobode či inakosti. Ich zatvorená názorová bublina núka paralelu s virtuálnymi skupinami v on-line prostredí, kde sa šíria konšpiračné nepravdy a rastie nenávisť. Zlo je pre dedinčanov všetko to, s čím sa neidentifikujú a nechcú tomu rozumieť. V kontraste s neochotou hrdiniek prispôsobiť sa ich spôsobu uvažovania prepukne konflikt do otvoreného násilia. Šarlota postupne nachádza seba v dialógu s Mirou (Eva Mores), ktorá sa vyhraňuje voči nástrojom patriarchálnej moci. Navzdory predsudkom okolia a na úkor pohodlia je relatívne slobodná. Normám sa vymyká aj tým, že nepracuje, zbiera byliny a vyrába z nich liečivé masti a naplnenie nenachádza v založení tradičnej rodiny ani vo viere v Boha.
Čítajte viac Tereza Nvotová: Hlavná cena priniesla Svetlonoci život na medzinárodných festivalochObe hrdinky stelesňujú generačný pocit nielen žien, ktoré hľadajú cestu svojho naplnenia mimo spoločenských konvencií. Nvotová so scenáristkou Barborou Námerovou vychádzajú z osobnej perspektívy, čo dodáva filmu osobitú silu, rovnako ako herecké výkony nielen Germani a Mores. Svetlonoc je feministický film, no o komplikovaných témach hovorí s ľahkosťou, humorom, dramaticky pútavo. Vďaka žánru sa môžu do katarzného zážitku zapojiť aj tí, ktorých autorky subtílne kritizujú. Dostanú šancu pozrieť sa na svet z inej než svojej perspektívy.
Čítajte viac Najradšej hrám bez mejkapu, hovorí Natalia Germani. V nových filmoch bude životom skúšanou ženou, princeznou, športovkyňou aj pornoherečkouMix, ktorý funguje
Príbeh i estetiku ohraničujú žánrové konvencie trileru a hororu a miešajú sa s baladickou poetikou, rozprávkou či folklórom. Na Nvotovej zobrazení je špecifická kombinácia žánrovej dramatizácie s civilnou štúdiou charakteru hlavnej hrdinky.
Cez ňu otvára intímne témy súčasných žien a dialóg otvára aj medzi dedinou a mestom. Oslavy Veľkej noci ukazuje autenticky ako každoročný traumatický a ponižujúci zážitok pre mnohé slovenské ženy. Ľudová veselica pri fatre sa počas svätojánskej noci premení na klubovú tanečnú párty s otvorenou sexualitou.
Z dialógu o bežných témach, ako je materstvo či očakávania od budúcnosti, preteká príbeh k štylizovanej vízii utrpenia, ktoré prináša snaha byť sám sebou. Nvotová upozorňuje na hodnoty, do ktorých sa rodíme a pod vplyvom očakávaní od okolia prehodnocujeme, kým sa chceme, máme a môžeme stať. Podľa mysliteľky a lesbickej feministky Audre Lorde vyrastáme vo svete, kde je ustálenou normou rasizmus, sexizmus, elitárstvo, heterosexizmus a triedna nerovnosť. Vytesniť toto pokrivené vnímanie z našich životov a otvoriť sa odlišnosti je aj konkrétnym bojom Šarloty a Miry.
Čítajte viac Film Svetlonoc Terezy Nvotovej dostal cenu na festivale v LocarneNvotovej interpretácia spoločensky akútnych problémov, ako je mizogýnia, nadradenosť či nenávisť voči inému, je expresívna a tvrdohlavá, no jej filmový svet funguje výborne. Obsahuje gýčové, hysterické a pri niektorých dramatických scénach prvoplánové riešenia, no odhodlaním a odvahou ísť práve touto a nie inou cestou je Svetlonoc odzbrojujúci a podmanivý film, ktorý nemá v súčasnej slovenskej kinematografii obdobu.
HODNOTENIE PRAVDY 3,5 hviezdičky z piatich
Svetlonoc/Slovensko, 2022/r. Tereza Nvotová/h. Natalia Germani, Eva Mores, Marek Geišberg, Jana Oľhová a ďalší.