Film Svetlonoc: Ženská sila, ktorá dostane zabrať

Druhý celovečerný hraný film Terezy Nvotovej Svetlonoc ocenili na významnom festivale v Locarne Zlatým leopardom, okrem iného za autorskú víziu, ktorá mladej režisérke rozhodne nechýba. A nechýba jej ani odvaha experimentovať pri otváraní premlčaných spoločenských tém. Svetlonoc nie je dokonalý film, jeho nespútanosť mu takým ani nedovoľuje byť.

29.09.2022 06:00 , aktualizované: 06:38
SVETLONOC, Natalia Germani Foto:
Natalia Germani ako hlavná hrdinka filmu Svetlonoc.
debata

Zlo je to, čomu nerozumiem

Tajomný príbeh sa začína tragédiou. Šarlota (Natalia Germani) uteká z domu pred hnevom matky ako malé dievčatko. Mladšia sestra ju v strachu z opustenia nasleduje, no nešťastnou náhodou, vinou Šarloty, padá zo skaly. Ostrým strihom sa ocitneme v súčasnosti, aby sme s hrdinkou postupne nachádzali odpovede na jej otázky.

Film Svetlonoc: ženská sila, ktorá dostane zabrať

Pozrite si fotografie z nového slovenského filmu režisérky Terezy Nvotovej.

Fotogaléria
Do kín prichádza nový slovenský film Svetlonoc,...
Natalia Germani a Noel Czuczor vo filme Svetlonoc.
+2Natalia Germani ako Šarlota vo filme režisérky...

Šarlota má tridsať a vracia sa do rodného kraja v slovenských horách, aby tam za dramatických okolností redefinovala svoju identitu v konfrontácii s osobnou traumou a vinou. Antagonistom na jej ceste za oslobodením je komunita dedinčanov, ktorí pripisujú svoje nešťastie bosorkám a zaklínadlám. Netrvá dlho a cudzinka Šarlota sa pre nich stáva obavou a terčom nenávisti.

Svetlonoc, trailer

Dedinčania sú nositeľom vonkajšieho konfliktu a spoločenských predsudkov, zároveň reprezentujú hodnoty ako patriarchálna spoločnosť, heteronormativita a svoju mravnosť korunujú kresťanskými dogmami. To všetko vylučuje rešpekt voči osobnej slobode či inakosti. Ich zatvorená názorová bublina núka paralelu s virtuálnymi skupinami v on-line prostredí, kde sa šíria konšpiračné nepravdy a rastie nenávisť. Zlo je pre dedinčanov všetko to, s čím sa neidentifikujú a nechcú tomu rozumieť. V kontraste s neochotou hrdiniek prispôsobiť sa ich spôsobu uvažovania prepukne konflikt do otvoreného násilia. Šarlota postupne nachádza seba v dialógu s Mirou (Eva Mores), ktorá sa vyhraňuje voči nástrojom patriarchálnej moci. Navzdory predsudkom okolia a na úkor pohodlia je relatívne slobodná. Normám sa vymyká aj tým, že nepracuje, zbiera byliny a vyrába z nich liečivé masti a naplnenie nenachádza v založení tradičnej rodiny ani vo viere v Boha.

Tereza Nvotová Čítajte viac Tereza Nvotová: Hlavná cena priniesla Svetlonoci život na medzinárodných festivaloch

Obe hrdinky stelesňujú generačný pocit nielen žien, ktoré hľadajú cestu svojho naplnenia mimo spoločenských konvencií. Nvotová so scenáristkou Barborou Námerovou vychádzajú z osobnej perspektívy, čo dodáva filmu osobitú silu, rovnako ako herecké výkony nielen Germani a Mores. Svetlonoc je feministický film, no o komplikovaných témach hovorí s ľahkosťou, humorom, dramaticky pútavo. Vďaka žánru sa môžu do katarzného zážitku zapojiť aj tí, ktorých autorky subtílne kritizujú. Dostanú šancu pozrieť sa na svet z inej než svojej perspektívy.

Natalia Germani Čítajte viac Najradšej hrám bez mejkapu, hovorí Natalia Germani. V nových filmoch bude životom skúšanou ženou, princeznou, športovkyňou aj pornoherečkou

Mix, ktorý funguje

Príbeh i estetiku ohraničujú žánrové konvencie trileru a hororu a miešajú sa s baladickou poetikou, rozprávkou či folklórom. Na Nvotovej zobrazení je špecifická kombinácia žánrovej dramatizácie s civilnou štúdiou charakteru hlavnej hrdinky.

Cez ňu otvára intímne témy súčasných žien a dialóg otvára aj medzi dedinou a mestom. Oslavy Veľkej noci ukazuje autenticky ako každoročný traumatický a ponižujúci zážitok pre mnohé slovenské ženy. Ľudová veselica pri fatre sa počas svätojánskej noci premení na klubovú tanečnú párty s otvorenou sexualitou.

Vzácnym hosťom premiéry oceňovaného filmu...
Herečky Jana Oľhová (vľavo) a Juliana Brutovská.
+13Herečka Jana Oľhová prišla tiež podporiť nový...

Z dialógu o bežných témach, ako je materstvo či očakávania od budúcnosti, preteká príbeh k štylizovanej vízii utrpenia, ktoré prináša snaha byť sám sebou. Nvotová upozorňuje na hodnoty, do ktorých sa rodíme a pod vplyvom očakávaní od okolia prehodnocujeme, kým sa chceme, máme a môžeme stať. Podľa mysliteľky a lesbickej feministky Audre Lorde vyrastáme vo svete, kde je ustálenou normou rasizmus, sexizmus, elitárstvo, heterosexizmus a triedna nerovnosť. Vytesniť toto pokrivené vnímanie z našich životov a otvoriť sa odlišnosti je aj konkrétnym bojom Šarloty a Miry.

svetlonoc Čítajte viac Film Svetlonoc Terezy Nvotovej dostal cenu na festivale v Locarne

Nvotovej interpretácia spoločensky akútnych problémov, ako je mizogýnia, nadradenosť či nenávisť voči inému, je expresívna a tvrdohlavá, no jej filmový svet funguje výborne. Obsahuje gýčové, hysterické a pri niektorých dramatických scénach prvoplánové riešenia, no odhodlaním a odvahou ísť práve touto a nie inou cestou je Svetlonoc odzbrojujúci a podmanivý film, ktorý nemá v súčasnej slovenskej kinematografii obdobu.

HODNOTENIE PRAVDY 3,5 hviezdičky z piatich

Svetlonoc/Slo­vensko, 2022/r. Tereza Nvotová/h. Natalia Germani, Eva Mores, Marek Geišberg, Jana Oľhová a ďalší.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #filmová novinka #Tereza Nvotová #Svetlonoc