Knižná predloha bola nominovaná na Pulitzerovu cenu a je veľmi pravdepodobné, že Dominikov film bude figurovať medzi tohtoročnými nomináciami na Oscara. Minimálne v kategóriách hudba, ktorej autormi sú Warren Ellis a Nick Cave, a hlavný ženský herecký výkon.
Predstaviteľka Normy Jeane Mortensonovej Kubánka Ana de Armas je nositeľkou vybičovaných emócií a jej výkon je absolútny. Rozhodne však neplatí, že Blonde je iba o jej herectve.
Čítajte viac Blondínka je jednotkou Netflixu, ale diváci film kritizujú za krutosť a sexizmusMonroe ako obeť
Dominik síce poňal metabiografiu Marilyn Monroe ako krikľavú manifestáciu bolesti, no na verejne známej postave – pri ktorej mnoho faktov už zľudovelo alebo naďalej slúži konšpirátorom – zverejňuje svoju interpretáciu jej osobných démonov.
Jeho Norma je dieťa v tele ženy, ktoré sa naučilo predať vlastnú krásu, pristúpilo na pravidlá patriarchátu a vplyvom životných okolností podlieha skaze. Zábavný biznis a slávu nevyužíva vo svoj prospech, ale, naopak, dá sa okrádať o identitu, a navyše zanedbáva aj svoje duševné zdravie. Možno mohol režisér zmeniť meno hlavnej hrdinky, aby sa publikum dokázalo lepšie otvoriť jeho imaginácii o témach ako identita, trauma, zneužívanie a sexizmus.
Monroe (filmovú aj reálnu) definovalo v súkromí traumatické detstvo v neúplnej rodine, nešťastné lásky a nenaplnená túžba po dieťati a zázemí. Ako herečka, hoci stelesnila predstavy o americkom sne, nevykročila z hereckej škatuľky hlúpučkých a naivných krások, ktoré dobrovoľne slúžia ako objekt mužskej túžby. Režisér obe tieto plochy použil ako odraz pre psychologickú sondu svojej tragickej filmovej postavy.
Stretla som sa s výčitkami, že Monroe zobrazil ako obeť, že o nej možno premýšľať aj inak, ako o cieľavedomej bizniswoman. V jeho interpretácii je veľmi akútna téza zneužívania, ktoré ukazuje na všetkých úrovniach, no práve to sa hviezdnej herečke v kulisách sexistického mužského sveta dialo, bez ohľadu na jej osobné motivácie.
Čítajte viac Najodvážnejší pohľad na príbeh Marilyn Monroe už čoskoro na NetflixeBlonde je náročné kino, Norma má takmer ustavične slzy buď na krajíčku, alebo plače. Dominik dosahuje podobný efekt ako rané filmy Larsa von Triera Prelomiť vlny, Tanečnica v tme či tematicky príbuzný Dogville, kde hrdinka tiež podlieha fatalite obetavosti. Hranične emotívny je Dominik aj vo svojich zatiaľ posledných dvoch dokumentoch o hudobníkovi Nickovi Caveovi.
Navyše jeho rukopis definuje artistná, prezdobená kamera. Práve premýšľaním o kompozícii (obľubuje intimitu veľkých detailov) a svetlom vyvoláva požadovanú intenzitu. Jeho nástrojmi v snímke Blonde sú zveličenie a obraznosť.
Tendenčné, ale presné
Ponor do Norminho strachu, bolestí a osamelosti je aj napriek tlaku na pílu bolestne presný. A namieste je aj zobrazenie Hollywoodu, kde ženám vo filme prislúchali len herecké a pomocné profesie. Ponižujúce, sexistické roly, ktoré zraniteľná a naivná Norma hrala vo filmoch ako Páni majú radšej blondínky, Ako si vziať milionára či Slamený vdovec s povestnou scénou vlajúcej sukne, písali pre Marilyn Monroe muži. Andrew Dominik filmom zdôrazňuje dievčenskú chúlostivosť a metaforicky ju vyjadruje aj v názve filmu.
Zahraničné ohlasy na film Dominikovi vyčítajú, že Monroe vykreslil ako detinskú a nasprostastú (napríklad v kuchyni jej neznalosť "ženských prác” naozaj preháňa) a opomenul jej silu, cieľavedomosť a dravosť, bez ktorých by nikdy nebola filmovou ikonou. Týchto aspektov sa zrieka dobrovoľne.
Z príbehu slávnej herečky vyberá obeť, aby jej fabulou posunutý osud artikuloval v dotyku so ženskou emancipáciou a zdôraznil dôležitosť feministických hnutí. S jeho interpretáciou sa nemusíte stotožňovať, ale Blonde zaručene precítite.
Hodnotenie Pravdy 3,5 hviezdičiek z piatich
Blonde/USA 2022/r. Andrew Dominik/h. Ana de Armas, Bobby Cannavale, Adrien Brody, Julianne Nicholson, Xavier Samuel, Lucy DeVito, Sara Paxton, Garret Dillahunt, Scoot McNairy.