Hovoriť o peniazoch nie je sexy
Östlund delí film do troch dejstiev, a hoci prostredia (zákulisie modelingu, luxusná jachta a "opustený ostrov”) vytvárajú veľmi dôležitú kulisu, pokojne by ich mohlo nahradiť divadelné javisko. V prvej časti filmu sa zoznámime s mladým párom a budeme ho považovať za ústredné postavy. Model Karl (Harris Dickinson) a jeho frajerka, influencerka a úspešnejšia modelka Yaya (Charlbi Dean) nesú hlavnú myšlienku aj príbehovú líniu v inak motivicky košatom príbehu.
Už v prvých minútach filmu vidíme, ktoré spoločenské problémy sa na každodennosti úbohých mileniálov odtláčajú. On chce, aby si boli ako partneri rovní, aj v platení účtov. Ona ho napomína, že hovoriť o peniazoch nie je sexy a plne využíva svoje postavenie vyplývajúce z jej rodovej roly. Ich starší a úspešnejší spolucestujúci už mnohé z ich problémov prekonali, sú totiž na vrchole rebríčka, kde už ako boháči nemusia nič riešiť.
V Trojuholníku smútku sú načrtnuté problémy západného neskorého kapitalizmu, ktoré ozvláštňujú inak jednoduchú príbehovú premisu. Östlund nakrútil stroskotanecký film a do okruhu preživších zaradil milionárov a tých, ktorí by nimi chceli byť.
Pred tragickou hĺbkovou analýzou kapitálu a jeho karikatúrnych výplodov uprednostňuje glosátor Östlund starý dobrý humor. Robí dobre, smiech je najspoľahlivejší prostriedok na ukazovanie prstom s efektom želaného stotožnenia sa. Navyše, jeho zborník príkladov, ako sa prejavuje a šíri túžba byť za vodou, je presný a zahŕňa nás naozaj všetkých.
Jeho postavy sú však aj napriek nedostatkom a anomáliám okúzľujúce. Niektorí hovoria o Trojuholníku smútku ako o najnechutnejšom filme roka. Áno, v druhom dejstve dostanú úplne všetci vďaka morskej chorobe počas večere s kapitánom (Woody Harrelson) poriadne zabrať, splašky sa valia loďou, hostia zvracajú, ale nie je to len pre efekt. Östlund pracuje so symbolikou jedla, ktoré je znakom blahobytu a signalizuje kvalitný život. Na lodi ho nedovolí vychutnať ani jednému z hostí a zákerný motív si prenáša aj na opustený ostrov. Tam stroskotanci každý deň všemožnými prostriedkami bojujú predovšetkým o jedlo. Jedlo rovná sa peniaze.
Ten, kto má postavenie a môže prisľúbiť odmenu, má vyhrané. Ale kapitalista má vyhrané aj pre svoj naturel, vďaka ktorému aj napriek nepriaznivým podmienkam vykorčuľuje zo záhuby. Karl má nanešťastie iba sexepíl a ukáže sa, že ho robí zraniteľným pred najsilnejšou členkou spoločenstva. Östlund nechá Karla padnúť do pazúrov silnej ženy, od ktorej sa stáva fatálne závislý, aby na ich nevyrovnanom vzťahu sarkasticky ukázal, že rodové úlohy nie sú rozdané vždy silným mužom a slabým ženám. "Abigail, neuveriteľné, ale ty si tu nastolila matriarchát,” pochvaľuje si vo filme Yaya.
V ohrození života? My si poradíme
Karl a Yaya sú o pár tried nižšie ako ostatní hostia prominentnej jachty. Keď stroskotá, spoločenskou pyramídou to poriadne otrasie, no model spoločnosti, na aký sú účastníci zájazdu zvyknutí, sa odtláča aj do ich novej reality. Zhodou okolností sa ukáže ako najsilnejšia staršia Filipínčanka Abigail. Na lodi mala na starosti čistotu toaliet, na ostrove presadí matriarchát. Na vrchol rebríčka sa nevyšplhá len pre svoju schopnosť uloviť ryby a nachovať spoločenstvo, ale predovšetkým pre svoju prefíkanosť a egoizmus. V tomto filme sa spájajú všetky nitky. Vzťah Yaye a Karla skúšku nevydržal. Zmätený, ženami manipulovaný mladík, ktorý stelesňuje komplex privilegovaného mladého, heterosexuálneho muža, padne za obeť.
Östlundovo rozprávanie, hoci sa javí ako chaotické a uvoľnené, zviera prísna schéma. Postavy používa ako zástupné znaky, na ktoré aplikuje spoločenské rovnice a nerovnice. Príbeh sa láme v momente, keď sa musí personál celej lode na povel bohatej Rusky okúpať a vychutnať si spontánny okamih. Tu sa prejavia triedne rozdiely v celej kráse. Östlund nakrútil výbornú spoločenskú satiru, poctivú v každom detaile, od kastingu až po matematicky premyslený scenár. Ale najlepším filmom z trilógie zostáva Vyššia moc, azda aj pre napätie z prekvapenia, ktoré sa u filmára postupom času oslabilo.
HODNOTENIE PRAVDY: 4/5 |
---|
Trojuholník smútku/ Švédsko, Francúzsko, Veľká Británia, Nemecko 2022 |
réžia: Ruben Östlund |
hrajú: Harris Dickinson, Charlbi Dean, Zlatko Burić, Woody Harrelson, Dolly De Leon, Vicki Berlin, Henrik Dorsin, Iris Berben |