Recenzia: Horory v newyorskej gejskej komunite 80. rokov

Režisér Ryan Murphy v súčasnosti oslavuje úspechy so svojimi "netflixovými" projektmi Monštrum: Príbeh Jeffreyho Dahmera a Vidím vás. Popritom však nezabudol ani na svojho miláčika, seriál, ktorý ho najviac preslávil - American Horror Story. Marketingová kampaň tento rok nebola nijako výnimočná, málokto zrejme čakal, že vznikne nová séria. Murphy však napokon ohlásil príchod v poradí už 11. série s podtitulom NYC, teda New York City.

03.11.2022 12:00
American Horror Story Foto:
Patrick (Russel Tovey) je detektívom, ktorý vyšetruje vraždy v komunite gejov, zatiaľ čo svoju sexuálnu orientáciu tají.

Metafora pre HIV

American Horror Story už dávno nie je tým, čím bývalo. Zrejme poslednou dobrou sériou bola tá s podtitulom 1984, ktorá bola poctou klasickým slasherovkám ako Piatok trinásteho či Sleepaway Camp. Odvtedy seriál stratil mnoho fanúšikov, ktorým chýbala jedinečná atmosféra prvých sérií ako Asylum či Coven.

Nanešťastie sa nostalgie nedočkáte ani teraz. Dokonca sa o novej sérii ťažko hovorí aj ako o horore – ide skôr o mysteriózny krimi triler. Dejiskom je newyorská gejská komunita 80. rokov, v ktorej začne dochádzať k záhadným vraždám. V stredobode deja stojí detektív Patrick (Russell Tovey), ktorý svoju sexuálnu orientáciu z pochopiteľných príčin tají. Polícia totiž nikdy nebola priateľom LGBTI+ komunity, čo tvorcovia dávajú jasne najavo. Patrickov partner Gino (Joe Mantello) je, naopak, veľmi otvorený, snaží sa pre svoju komunitu bojovať a púšťa sa do pátrania na vlastnú päsť. Vidí totiž, že oficiálnou cestou sa nič nevyrieši a každý deň pribúdajú nevinné obete.

Seriálu sa darí veľmi autenticky zobrazovať problémy, ktorým musela vtedajšia komunita čeliť – nielen vo vzťahu k väčšine, ale aj vo vlastnom vnútri. Násilie, drogy, promiskuita, ale aj chýbajúca vzájomná podpora – to je viditeľné na príklade, keď Gino ako šéfredaktor časopisu pre gejov odmietne riešiť témy týkajúce sa žien – a to napriek tomu, že ide o členky komunity.

Jeffrey Dahmer Čítajte viac Recenzia: Dahmerov príbeh hovorí najmä o nás

Ďalšou veľkou témou, ktorá sa zatiaľ len črtá v pozadí, je začínajúca epidémia neznámeho vírusu. Ten napáda výlučne gejov a zdá sa, že je umelo vytvorený ako biologická zbraň. Celkom očividne ide o metaforu pre vírus HIV, ktorého prvé prípady boli potvrdené práve na začiatku 80. rokov.

BDSM

Je jednoznačne potrebné oceniť, akým spôsobom sa tvorcovia rozhodli uchopiť celú tému. Dej je napínavý a pomerne nepredvídateľný, ako krimi funguje perfektne. Celý čas nie je isté, či ide o obyčajného sériového vraha, alebo o niečo nadprirodzené. Oceniť treba aj svieže tváre v podobe Russella Toveyho a Joea Mantella, ktorí svoje úlohy zvládajú na jednotku. Nejeden fanúšik však v tichosti dúfa v návrat hlavných tvárí American Horror Story, teda Evana Petersa, Sarah Paulsonovej či Jessicy Langeovej. Herci, ktorí sa už objavili v niekoľkých predchádzajúcich sériách, ako napríklad Billie Lourdová, Leslie Grossmanová či Denis O’Hare, stvárňujú len malé roly.

Zobrazenie New Yorku 80. rokov, ktorý bol centrom vtedajšej gejskej komunity, a je ním v podstate dodnes, je unikátne a zároveň temné. Hororovú atmosféru mu dodáva aj BDSM subkultúra, ktorá je v LGBTI+ pomerne dosť rozšírená.

Nový experiment Ryana Murphyho nie je vôbec zlý a určite v mnohom prekonáva posledné série American Horror Story, ktoré nestáli za veľa. Zašiel ním síce do úplne nového teritória, podarilo sa mu však navodiť tú správnu atmosféru a zároveň opätovne otvoriť témy, ktoré sme už ako spoločnosť považovali za uzatvorené.

American Horror Story Emmy Čítajte viac Nomináciám na Emmy kraľuje American Horror Story

Je otázne, ako na seriál zareagujú fanúšikovia. Mnoho z nich už pravdepodobne omrzelo to večné čakanie na návrat k starému dobrému American Horror Story. Murphy sa pokúša získať si ich srdcia aspoň vedľajším projektom American Horror Stories, ktorý funguje ako antológia. Zatiaľ čo prvá séria bola „odfláknutá“, druhá, ktorá mala premiéru tento rok, už nastavila latku vyššie.

V súčasnosti je vonku päť epizód American Horror Story: NYC, ktoré naznačujú, že ide o prekvapujúco kvalitnú sériu. Uvidíme, či to zostávajúcich päť epizód potvrdí.

HODNOTENIE PRAVDY: 4,5/5
American Horror Story: NYC / USA 2022 /