Markíza: Rozhoduje silný príbeh
V ponuke televízie Markíza prevládajú seriály podľa zahraničnej predlohy. „Sústreďujeme sa však tiež na vývoj originálnych nových projektov, a to ako pre lineárne vysielanie, tak aj pre streaming. Výrazne sme preto personálne posilnili náš tím vývoja hranej tvorby na čele s Evitou Twardzik,“ vysvetlila Silvia Majeská, programová riaditeľka skupiny Markíza. „Samozrejme, adaptovať námet, ktorý sa už osvedčil v iných krajinách, je väčšou stávkou na istotu, než priniesť niečo dovtedy nevyskúšané. Nie je to však železné pravidlo, divácke preferencie sa menia a okrem kvalitného námetu sú kľúčom k úspechu aj špičkoví tvorcovia, skvelí herci a atraktívne vizuálne spracovanie. Ak niečo z toho zlyhá, môže to „pochovať“ aj tú najlepšiu predlohu,“ doplnila.
Markíza ponúka televíznemu publiku seriál Výnimočná Nikol, Druhá šanca a Chatári.
Ako vyhľadávajú seriály, ktoré by mohli byť vhodné pre slovenské publikum? „Neustále sledujeme okolité aj svetové trhy a analyzujeme, ktoré programy by mohli byť úspešné aj u nás. Z hľadiska seriálov primárne vždy hľadáme silné príbehy, ktoré majú potenciál zaujať divákov Markízy a sú niečím výnimočné. Zároveň musí ísť o produkt, ktorého adaptáciu vieme zrealizovať v rámci našich finančných možností a má potenciál, aby bol v konečnom dôsledku rentabilný.“
Podľa Majeskej je dôležitá súhra viacerých faktorov, medzi ktorými je kvalita adaptácie scenára, herecké obsadenie a produkčné spracovanie. Tvorcovia sa navyše musia vedieť „trafiť“ do aktuálnych diváckych potrieb.
Takýmto spôsobom sa televízia rozhodla pre adaptovanie seriálov ako Výnimočná Nikol, Chatári či Druhá šanca. Práve posledný spomenutý seriál dosahuje veľké úspechy. „Druhá šanca je už druhú sezónu suverénne najsledovanejším seriálom na slovenskom trhu,“ hovorí Majeská. Darí sa tiež Výnimočnej Nikol. „Vďaka nej sme na Slovensku etablovali žáner odľahčenej kriminálky a už teraz pripravujeme jeho druhú sériu.“
Hanbiť sa nemusí ani komediálny seriál Pán profesor. „Na jeho vzniku sa podieľal medzinárodný vývojový a scenáristický tím spoločnosti Sony, ktorý podporil uvedenie nemeckého originálu. Nám sa ho podarilo naozaj vynikajúco adaptovať na slovenské reálie – od výberu hercov, cez adaptácie scenárov, až po špičkovú produkčnú a vizuálnu kvalitu,“ hovorí Majeská.
Zaujímavým prípadom je seriál Chatári, ktorý vznikol podľa českej predlohy. Ide o tému, ktorá je Slovákom blízka. „Aj slovenskí diváci si chcú pri televíznych obrazovkách oddýchnuť a trávia svoj voľný čas v prírode, na chatách či chalupách, je to teda univerzálne uchopiteľná téma. Podarilo sa nám dať dokopy naozaj hviezdne herecké obsadenie, je to príjemný oddychový seriál, s ktorého výslednou kvalitou sme spokojní.“
Čítajte viac Tatiana Drexler: Som stále seriózne veseláNemusíme sa však hanbiť ani za našu originálnu slovenskú tvorbu – pôvodné seriály z dielne televízie Markíza sa tešia niekoľkým úspešným zahraničným adaptáciám. „Napríklad kultový komediálny seriál Susedia sa dočkal mimoriadne úspešnej adaptácie v Slovinsku. Tamojšia Pop TV nakrútila s miestnymi hercami aj vlastnú verziu nášho rodinného seriálového hitu Búrlivé víno, ktorý adaptovali dokonca aj v ďalekej Nigérii. Televízie v krajinách Latinskej Ameriky, Estónska, Maďarska či Vietnamu zasa prebrali náš slovenský originál a ponúkali ho s dabingom. Do vietnamčiny bol nadabovaný aj úspešný romantický seriál Druhý dych. Podobnému úspechu sa v zahraničí tešil aj seriál Chlapi neplačú, ktorý bol nadabovaný do španielčiny pre venezuelský kanál TELE N. Rovnako tak na Blízkom východe rozprávali naši herci vďaka dabingu plynulou arabčinou. Obľúbený komediálny seriál Horná Dolná si na svoj obraz adaptovala maďarská stanica RTL Klub a zaznamenala s ním obdobne obrovský divácky úspech, aký dosahoval aj u nás. Poľská televízia Puls zas prebrala pôvodné slovenské epizódy Hornej Dolnej a ponúkala ich so simultánnym dabingom.“
JOJ: Máme kvalitných tvorcov
Televízia JOJ zasa stavila na tvorbu z domácej dielne, čo sa jej osvedčilo – Nemocnica je ich najúspešnejším seriálom, darí sa aj Kriminálke Kraj. Na druhej strane tvorcovia občas siahnu aj po zahraničnom vzore – seriál Hranica, ktorý je na obrazovkách TV JOJ už tretiu sezónu, je nakrútený podľa chorvátskej licencie. „V Chorvátsku mal nevídaný úspech, preto sme po ňom siahli. Seriál adaptoval na naše domáce podmienky scenárista Stano Guštafík, namiesto chorvátsko-maďarskej hranice je v našom seriáli slovensko-ukrajinská. S tým bolo spojených mnoho nových kreatívnych a scenáristických nápadov, pretože naturel týchto národov je odlišný. Seriál má svojich lojálnych fanúšikov, ktorí si každý diel pozrú bez výnimky. Čísla sledovanosti Hranice sú jedny z najstabilnejších a presviedčajú nás, že v časoch, ktoré žijeme, potrebujeme komédiu ako soľ,“ vysvetľuje Ivana Semjanová, riaditeľka marketingu JOJ Group. „O tom, či bude seriál úspešný, nerozhoduje, či je napísaný podľa licencie alebo ide o pôvodnú slovenskú tvorbu. Seriál sa stáva obľúbeným, ak má dobrý príbeh, premyslenú réžiu, kvalitnú produkciu a dobrých hercov,“ dodáva.
Podľa Semjanovej sú pôvodné seriály našou hrdosťou a dôkazom, že máme kvalitných scenáristov a tvorivé tímy. „Naši tvorcovia spravidla rozumejú slovenským divákom, dokážu sa oprieť o lokálne témy, nadväzujú a ďalej rozvíjajú slovenskú filmovú a televíznu kultúru a remeslo. Diváci obľubujú odkazy na naše dejiny i na aktuálne dianie, a to dokáže do seriálu zapracovať iba našinec. Kľúčom k úspechu je však dobrý príbeh a kvalitná produkcia. Dovolím si povedať, že tieto dva parametre úspešného seriálového titulu sa nám na Slovensku darí realizovať. Za všetky úspešné a pozoruhodné slovenské seriály spomeniem kriminálku Za sklom, historické seriály 1890 a Slovania, rodinné seriály Divoké kone či ZOO, Prázdniny s detskými hercami v hlavných roliach, vyjednávačskú drámu Ultimátum a ďalšie. Mnohé z týchto seriálov sme predali do zahraničných televízií alebo streamovacích platforiem, kde boli a sú úspešné.“
Čo sa týka žánru, diváci majú radi predovšetkým zaujímavé príbehy. „To, v akom žánri a prostredí sú zasadené, prispieva k atraktivite seriálu, ale bez dobrého príbehu by seriál nedokázal byť úspešný,“ vysvetľuje Semjanová. Dnes sa najviac darí seriálu Nemocnica. "Na obrazovky prišla v pravý čas, diváci dlho predtým nevideli pôvodný seriál z lekárskeho prostredia. Navyše sme v rokoch pandémie dokázali ponúknuť príbehy, ktoré neboli temné a okrem vzťahov medzi lekármi divákov zaujali aj diagnózy, okolo ktorých vznikalo dianie v jednotlivých dieloch. Na sociálnych sieťach fanúšikovia seriálu už tretiu sezónu živo diskutujú o oboch témach. Tvorcovia dokázali obsadiť do rolí lekárov a nemocničného personálu známych a obľúbených hercov a ich postavy sú výborne vykreslené. Seriál dokáže upútať aj tým, že zatiaľ čo diváci sledujú vývoj vzťahov hlavných postáv naprieč celým seriálom, v každej ďalšej časti sa objavujú aspoň dva nové lekárske prípady a vďaka nim do deja vstupujú iní pacienti a postavy s nimi späté. To vytvára dynamiku, ktorá vás chytí za srdce a už nepustí.“
Ivana Semjanová informovala o niekoľkých zaujímavých pôvodných tituloch, ktoré televízia pripravuje. „Pozoruhodný seriál Iveta o ceste mladého a neskúseného dievčaťa z východného Slovenska do hlavného mesta. Prokurátorka je seriál inšpirovaný uzatvorenými prípadmi prokurátora Jána Šantu z deväťdesiatych rokov. V hlavných úlohách sa predstavia skvelá Zuzana Mauréry a Lukáš Vaculík. Veľmi zaujímavým titulom bude Webterapy, ktorú pre TV JOJ napísal Petr Kolečko a námet na seriál vznikol v dobe pandémie. Hlavné úlohy si tu zahrajú Zuzana Fialová a český herec Michal Isteník, známy z českého seriálu Most.
TV JOJ momentálne pracuje na ďalších tituloch, ako sú rodinný seriál z pera Danice Hričovej Ranč, Večne mladí je sondou do života ľudí žijúcich v domove pre seniorov a ich kontaktov s mladšími generáciami, historický seriál Bytosti sa bude odohrávať v ére vládnutia Márie Terézie, autori seriálu Za sklom pripravujú novú kriminálku Lovci lebiek a spolu s ČT pripravujeme seriál Lovec. Treba povedať, že pôvodná televízna tvorba v takomto rozsahu svedčí o kreativite a vysokej profesionalite slovenského televízneho priemyslu.“
Čítajte viac Skartované zločiny. V hlavnej úlohe ŠtBRTVS: Po dokumente o ŠtB chystá výpravný seriál
Verejnoprávna RTVS produkuje predovšetkým vlastnú dramatickú tvorbu. Tá podľa Vincenta Štofaníka, riaditeľa sekcie programových služieb STV , dokázala v posledných rokoch vrátiť k obrazovkám množstvo divákov a získala si uznanie aj u odbornej verejnosti. „Tým sa vytvára priestor pre príležitosti a profesionálny rast slovenských autorov a umeleckých realizátorov. Isteže, je omnoho náročnejšie pre prácu dramaturgie hranej tvorby tvoriť od počiatku seriál s novým námetom, cez všetky fázy literárneho procesu. Aj s istou mierou rizika, ako napokon vo výsledku zafunguje. Súčasne však ide o omnoho tvorivejší prístup, ktorý od prvej chvíle voľby témy, príbehu, spracovania zodpovedá našej realite a oslovuje aj osobnú skúsenosť diváka. Dramaturgia sa cielene venuje závažným spoločenským témam, ktoré sa v seriálovej tvorbe iných televízií neobjavili. Zaiste aj preto sa naše seriály stretli s takým pozitívnym ohlasom a vysokou sledovanosťou. Pôvodné seriály dokážu nielen reflektovať aktuálnu situáciu, ale aj lokálne celospoločenské problémy, ktoré sú divákom blízke. Seriály z dielne RTVS s pôvodnými námetmi sa tešia nebývalému diváckemu úspechu. Dôkazom sú napríklad Kolonáda, Tajné životy, Hniezdo či seriálová novinka roku 2022 Priznanie.“
Odhadnúť, či bude námet úspešný, nie je jednoduché a vyžaduje si množstvo času. „Tvorivé diskusie dramaturgie a autorského tímu pri hľadaní optimálnej podoby budúceho diela trvajú aj týždne. Jeho naplnenie vo forme synops, storylinov a scenárov vyžaduje ďalšie mesiace tvorivej práce. Veriť v úspech seriálu je, samozrejme, motivačné pre všetkých zainteresovaných. Ambíciu vytvoriť dielo so závažnou obsahovou hodnotou a s čo najdokonalejším umeleckým spracovaním je však potrebné posudzovať aj zo skúsenostného hľadiska, z praxe. Dramaturgia hranej tvorby našťastie disponuje týmto profesionálnym ,vybavením’ a dokáže usmerňovať aj prácu tvorivých tímov,“ vysvetľuje Štofaník.
V súčasnosti sa RTVS zameriava predovšetkým na produkciu slovenských filmov a pôvodných dokumentov. Príkladom je projekt ŠtB: Prísne tajné. „RTVS ho ponúkol producent Tibor Búza, ktorý predstavil kreatívnu stránku projektu a zabezpečil vo významnej miere spolufinancovanie z Audiovizuálneho fondu SR, Českej televízie a ďalších zdrojov. Téma ŠtB a jej doterajšie (ne)vysporiadanie s jej pôsobením a činnosťou je mimoriadne dôležitá, preto RTVS zaradila tento projekt do vysielania na Jednotke a reprízy sú zaradené aj vo vysielaní spravodajskej stanice RTVS:24, kde ju sledujú ďalšie tisíce divákov. Okrem televízneho vysielania je plánované aj edukatívne šírenie na slovenských školách.“ Podľa Púchovského nebolo cieľom dosiahnuť rekordy v sledovanosti, ale pripomenúť túto tému divákom. „Jej spracovanie bolo mimoriadne zložité, pretože originálnych obrazových materiálov bolo veľmi málo. Spolupracovníci a predstavitelia komunistickej ŠtB pôsobia naďalej, takmer 33 rokov, vo významných spoločenských a podnikateľských pozíciách na Slovensku a mali dostatok času na likvidáciu diskreditujúcich materiálov,“ dopĺňa.
Čítajte viac RTVS prinesie na obrazovky novinky z televízneho veľtrhu v CannesRTVS však nezanevrela ani na seriálovú tvorbu a pripravuje novinku. „Diváci sa však môžu tešiť na nový výpravný seriál s pracovným názvom Niekedy v Európe, ktorý sa momentálne natáča a pôjde o vizuálne aj príbehovo naozaj silný počin. Ide o 8-dielny historický seriál, mapujúci kľúčové historické udalosti od roku 1914 až po 50. roky cez osudy slovenskej rodiny vo viacgeneračnej ságe. Takýto typ seriálu už roky v našej televíznej dramatike absentuje a veríme, že sa pre diváka stane výnimočným zážitkom. Premiérové vysielanie pripravujeme na jeseň 2023.“