Prečo známy režisér už niektorým ľuďom ruku nepodá?

Čoskoro bude mať na televízii JOJ premiéru nový seriál českého režiséra Jana Hřebejka s názvom Iveta o rómskom dievčati z Trebišova, ktoré sa rozhodne vydať za svojím snom stať sa modelkou. V rozhovore nám Hřebejk okrem svojej seriálovej novinky porozprával aj o tom, ako vníma kontroverziu spojenú s jeho nedávno vysielanou minisériou Pozadí událostí.

30.12.2022 07:00
debata (4)
Video
V novom seriáli si zahrá východniarku Dianu

Povedali ste, že keď točíte na Slovensku, viac sa sústredíte. Znamená to, že máte menej rozptýlení alebo je to namáhavejšie?

Natáčali sme naozaj od rána do večera, pretože väčšina scén je denných, takže sme začínali dosť skoro. Večer sa nikam nedalo ísť. Nesťažujem sa, pre prácu je to výhodné, pretože ľudia nie sú rozptyľovaní ničím iným, to platí aj o mne. Keď som aj večer niečo robil, napríklad počúval audioknihy, tak to bol relax. Alebo si môžem rozmyslieť, čo budem robiť nasledujúci deň, či tam nie je nejaký zádrh. Keď sme natáčali Učiteľku, a ešte neboli žiadne lockdowny, boli sme unavení a navyše bolo také teplo, že sa mladší členovia štábu chodievali kúpať. Ja som vždy bežal do hotela osprchovať sa, pustil som klimatizáciu a ležal som. Druhá vec je, že nemám prehľad o televíznej tvorbe, takže hercov nemám zaškatuľkovaných. Ak je niekto napríklad zaradený ako prvoplánový komerčný herec, ľudia ani nevedia, ako sa volá, poznajú len názov postavy či relácie. Ja takýto prehľad o Slovensku nemám.

Nový seriál Iveta: hercov zmenili na nepoznanie

Skvelí herci, dobrý príbeh: pozrite si fotky za natáčania

Fotogaléria
Je z Východu, je Rómka, výborne spieva a...
Pôvodná slovenská miniséria Iveta s humorom a...
+5Iveta (Alžbeta Ferencová) je mladá, tvrdohlavá...

Vedeli ste od začiatku, že pôjde konkrétne o Trebišov? Bola náhoda, že kameraman Martin Žiaran je odtiaľ?

Áno, bola to úplná náhoda. S Martinom som spolupracoval na niekoľkých projektoch vrátane Učiteľky či Zakázaného uvoľnenia, ktoré bolo tiež divadelnou inscenáciou – hrala sa aj u vás v Astorke. Práve počas natáčania filmovej adaptácie som ho spoznal. Petr Kolečko napísal Ivetu v češtine ako veľmi osobný príbeh. Pýtal sa, čo je ekvivalent najvýchodnejšieho severomoravského mesta a odpoveďou bol Trebišov.

Bavil ma východ a tá divokosť

Bolo niečo záväzné pri výbere hlavnej postavy?

Dané bolo, že je Rómka a jej mama nie je. Nejde však o hlavný motív seriálu. Úplný archetyp príbehu je povedzme My Fair Lady.

Bavilo vás prostredie modelingu, bola to pre vás nová téma?

Bavil ma východ a tá divokosť. Pri modelingu je zaujímavé, že aj toto odvetvie prechádza nejakým vývojom. Chceli sme tam nechať to, že sa o to tie dievčatá usilujú, ale zároveň je v tom niečo smiešne. Petr to prostredie dobre pozná a chcel ukázať, že modeling a návrhárstvo je ťažká práca. Elegantným spôsobom si z toho robí žarty a ukazuje zastaranosť týchto súťaží, zároveň ale tvrdí, že z profesijného hľadiska treba niektoré aspekty brať vážne. Nevzniká to samo od seba. Je to o hľadaní nejakého štýlu. Na jednej strane pohŕdame reklamou, ale zbožňujeme Ameriku a krajiny, ktoré sú na marketingu postavené. Myslím si, že sa tomu dobre vysmieva a zároveň má empatiu.

iveta, Čítajte viac Jojka potvrdila prvý seriál roka 2023: Pripravte sa na niečo, čo tu ešte nebolo

Seriál má rovnaký názov ako miniséria o živote speváčky Ivety Bartošovej. Nebol to problém?

Pred tromi rokmi sa to odložilo kvôli pandémii, natočili a zostrihali sme to. Aby v tom ľudia netápali, tak sme to premenovali na Čaja, ale napokon sme sa vrátili k pôvodnému názvu, pretože naň všetci boli zvyknutí. Ide o dva úplne odlišné príbehy, v ničom si nie sú podobné. Seriál o Ivete Bartošovej sa mi páčil.

Alžbeta Ferencová v seriáli  Iveta. Foto: JOJ
Alžbeta Ferencová Alžbeta Ferencová v seriáli Iveta.

Ako sa Alžbeta Ferencová dostala k hlavnej úlohe Ivety?

Bolo dôležité, aby mala všetky polohy – „buranka“, ktorá chodí s chlapmi do krčmy, je sprostá a neskrotná. Prejde vývojom a rôznymi peripetiami, takže som vedel, že to dievča musí byť uveriteľné na začiatku aj na konci. Svojím spôsobom to bolo jednoduché, lebo keď som ju videl, vedel som, že ju mám. Nikto o nej nepochyboval. Je z východu, je Rómka, výborne spieva a tancuje. Niekedy je zložitý kasting jednoduchý. Pri filme Pupendo som si nebol istý, či má nepočujúceho chlapca hrať herec, alebo naozaj nepočujúci. Poslal som teda kastingovú režisérku do školy pre nepočujúcich, nech natočí kohokoľvek na chodbe. Stretla tam 15-ročného chlapca, natočila ho, priniesla nahrávku a ja som povedal: „Áno, to je on.“ Bol úplne perfektný. To, čo som aj pri Ivete považoval za najväčšie úskalie, sa vyriešilo hneď na začiatku. Potom sme riešili, či pre rolu jej mamky zvoliť Zuzanu Mauréry, ktorá je skvelá herečka, ale nie je z východu a bude si to musieť oddrieť, alebo niekoho, kto z toho východu je. Úloha je natoľko komplikovaná, že som dal prednosť Zuzke.

Na váš seriál Pozadí událostí vyšli dosť rozporuplné recenzie. Ako ich vnímate?

Áno, po tých prvých dieloch som videl dosť predpojatosti a nepochopenia. Tvrdili, že to videli celé, ja o tom pochybujem.

Čo ste ním chceli povedať?

Myslím si, že ide o to, čomu sa hovorí komédia mravov, teda to, čo v klasickej podobe robili ľudia ako Moliére. V dnešnej dobe to robia seriály ako napríklad Biely lotus. Išlo mi o to, aby v tom bola určitá satira – napríklad, že nositelia správnych názorov sa obklopujú úplne príšernými ľuďmi. Chcel som tiež ukázať, že napríklad manželstvo ľudí rovnakého pohlavia treba brať úplne normálne. Štve ma, keď to niekto nadmerne sexualizuje. Sú to ľudia, ktorí na 90 percent žijú ako obyčajná rodina. Chcel som, aby tam boli skôr paradoxné situácie. Keďže sme to ale rozohrali tým, že dekanka je pozérka a pedagóg sa vyspal so študentkou, tak si mnohí mysleli, že to legitimizujeme. Pritom na to ten pedagóg doplatil.

Pozadi udalosti Čítajte viac Recenzia Pozadí událostí: Premárnená šanca na dobrý seriál

Čo vás najviac prekvapilo na recenziách?

Niektorí si mysleli, že naša dekanka je paródiou na konkrétnu osobu, ktorú som v živote nevidel a nič o nej neviem. Dosť ma to vzalo a nahnevalo ma, že recenzie začali vychádzať hneď po prvom dieli. Zdalo sa mi, že kritika ide mimo seriálu. Niektorým ľuďom som dokonca povedal, že im už v živote nepodám ruku. Ide o bezcharakterných ľudí, ktorí napísali niečo, čo nie je pravda. Neprekáža mi, keď niekto kritizuje niečo oprávnene, ale pekáža mi, keď mi niekto podsúva opak toho, čo robím. Seriál je feministický a niekto mi povie: „Vy ste obsadili Katarziu, pretože nevie hrať a kreslí tam hnusné veci.“ Hovorím „Hovno. Jej tvorba v seriáli sú tie najlepšie veci feministickej umelkyne.“ Jej manžel ju navyše na začiatku zosmiešňuje, zatiaľ čo ona to berie vážne. Ľudia si ale myslia, že som to Katarzii urobil schválne, pričom sme sa rok predtým o tom bavili a k seriálu robila hudbu, bola teda prvým človekom, ktorý videl zostrih.

Video

Predpokladali ste také reakcie?

Viem, že niektoré tie veci sú kontroverzné. Keď však niekto v hlavnom vysielacom čase pustí pseudodetektívku, ktorá rozvíri vodu, nemalo by sa v kolektívnych recenziách ozývať, že by sme už nikdy nemali nič robiť pre Českú televíziu. Iné televízie sa do takýchto tém nepúšťajú, robia životopisy. Je to v poriadku, ale nemá to s kontroverziou nič spoločné. V tejto Ivete sú veci, pri ktorých som pochyboval, či ich tam nechať. Nekritizujem katolícku cirkev ani gejov, ale sú tam šialené vety. Kolečko to myslel dobre. Keď sa točil Most!, Česká televízia sa bála, že ju obvinia z rasizmu. Kolečko s Prušinovským obehli azda všetky české rómske komunity, celé im to premietli a ľudia boli nadšení a šťastní, že sa tam vidia. Vylučujem, že je nejaký Róm, ktorý to nevidel. Potom to teda išlo v televízii a hneď vyšli reakcie, že ide o rasizmus. Lenže to pozerali tri milióny divákov. Ide o to, aby z toho bolo cítiť, že veci vidíte, ale nesúdite ich. Človek to musí robiť s rešpektom voči postavám.

Jan Hřebejk (55)

Český režisér a scenárista. Vyštudoval scenáristiku a dramaturgiu na FAMU v Prahe. V roku 1993 debutoval celovečerným filmom Šakalí léta, za ktorý získal Českého leva. Neskôr natočil úspešné snímky ako Pelíšky, Pupendo, Kráska v nesnázích, Učiteľka, Nestyda či Musíme si pomáhat, ktorá bola nominovaná na Oscara. Okrem toho režíroval aj seriály Místo činu Plzeň, Až po uši, Boží mlýny, Pozadí událostí či Iveta.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Jan Hřebejk #seriál Iveta