Recenzia filmu Muž menom Otto: Tom Hanks ako ufrflaný dôchodca

Otto je starý mrzút, ktorý svojou pedantnosťou obťažuje okolie. Svet by sa mal predsa riadiť podľa pravidiel, nemôže byť také ťažké rešpektovať ich! Otto trvá na tom, že ak si chce kúpiť šnúru dlhú meter osemdesiat, nebude platiť za dva metre. Každé ráno kontroluje, či majú susedia na prednom skle svojho auta viditeľne uložené povolenie na parkovanie a kto nezatvára príjazdovú bránu. Jeho obvyklý život však naruší príchod nových susedov a obráti všetko hore nohami.

09.01.2023 09:00
tom hanks Foto:
Tom Hanks ako hlavný hrdina americkej variácie švédskeho príbehu, ktorý sa stal svetovým bestsellerom.

Tom Hanks sa v novom filme Muž menom Otto zmení na nepoznanie. Čas plynie aj legendárnym hercom a tu sa zjaví s novou tvárou a v inej hereckej úlohe, no so svojím starým majstrovstvom. A čas je aj dôležitým prvkom tohto filmu: sám od seba nelieči, iba plynie.

Muž s veľkým srdcom

Muž menom Otto je smutnosmiešny skvelý príbeh podľa švédskej knižky Fredrika Backmana Muž menom Ove. Podľa tejto predlohy nakrútili úspešný film najprv Švédi (tretí najsledovanejší švédsky film vôbec, nominovaný na dvoch Oscarov). Teraz ho Tom Hanks ako producent preniesol do Ameriky, kde sa z Oveho stal Otto. Mladého Otta hrá Hanksov syn Truman a hereckou partnerkou v postave novej susedy Marisol je populárna mexická herečka Mariana Treviño. Práve jej sa vďaka úprimnému záujmu, otvorenosti a veselej povahe nakoniec podarí prelomiť Ottovu mrzutosť. Ale má s ním riadnu robotu!

Otto zatrpkol po smrti milovanej manželky a teraz ťažko znáša svoj odchod do dôchodku, dokonca chce so všetkým skončiť. Lenže noví susedia s dvoma deťmi a tretím na ceste mu vtrhnú do života ako záplava novej zdravej energie. Pochádzajú z Mexika a najmä Marisol Ottovi ukáže, že nie je žiadnou hanbou požiadať o pomoc a aké jednoduché je oplatiť ju. Že nikto nežije sám na pustom ostrove a aj medzi susedmi, ktorých sme si nevybrali, môže vzniknúť priateľská komunita, o ktorú sa dá oprieť. A dokonca spoločne sa chrániť pred neprávosťou.

Ottovi kedysi vniesla farby do života milovaná manželka, teraz sa to darí mladej empatickej susede Marisol. Pomaly, krôčik po krôčiku, ten starý mrzút odhaľuje svoje veľké srdce. Človek, ktorý chcel mať od každého pokoj, sa chtiac-nechtiac dostáva do situácií, keď zachraňuje iných: susedov, bývalého žiaka svojej ženy aj túlavého kocúra. Prelom nastane v momente, keď to už spraví z vlastného rozhodnutia a nielen pod tlakom okolností.

Trailer škandinávskeho filmu Muž menom Ove.

Otto vyhral susedov

Vo filme Muž menom Otto na seba narazia rôzne svety – Ottov svet uzavretý do železných pravidiel a pulzujúci, stále sa meniaci život mladej rodiny s priateľským otcom, mladou mamou vo vysokom štádiu tehotenstva a dvoma zvedavými dcérkami. Okrem toho sú tu ďalší susedia, ktorí Ottovu mrzutosť tolerujú, zvykli si na jeho občas zábavné a občas frustrujúce „výstrelky“. Tom Hanks svoju postavu komentoval takto: "Otto s takýmito susedmi vyhral lotériu, lebo Marisol je zvedavá. Je družná. Je otvorená. A vo svojej náklonnosti je veľmi priamočiara a úprimná, dokonca aj ku chlapíkovi ako on.”

Luna (Christiana Montoya) a Abbie (Alessandra... Foto: Niko Tavernise
tom hanks Luna (Christiana Montoya) a Abbie (Alessandra Perez) sú Ottove nové susedky.

Čím táto predloha oslovia Toma Hanksa, ktorý vo filme okrem hlavnej postavy vzal na seba aj produkciu? „Susedia pomáhajú napĺňať našu potrebu vzťahov a súdržného spoločenstva. Hoci sa s nimi nemusíte práve ľúbiť, hoci máte iné kultúrne zázemie, náboženské či politické presvedčenie, skôr či neskôr budú oni potrebovať vašu pomoc a vy ich. Ak neviete, ako odvzdušniť radiátory, na koho sa obrátite? Ak potrebujete dobiť batériu v aute, koho sa spýtate? Ak vám chýba jedno vajce do rozvareného obeda, za kým pôjdete? Aj toto je posolstvo Muža menom Otto – je to film o kmunite a rodine,“ vysvetlil.

tom hanks Čítajte viac Tom Hanks by už gaya vo filme Philadelphia nehral. A ani Forresta Gumpa

Tom Hanks je populárna osobnosť a tak sa môže ľahko stať, že jeho známa tvár zatieni citlivé rozprávanie z predlohy s univerzálnym všeľudským posolstvom. Aj v tejto postave je výborný, no našťastie ho vyvažuje menej známa, ale skvelá Mariana Treviño. Najmä vďaka nej môže vyniknúť sila príbehu o rodine, komunite a vzájomnej pomoci. O tom, že nikto by nemal byť na všetko sám. A že život má vždy aj svoju veselšiu tvár. Taký príbeh sa oplatí pripomínať.

HODNOTENIE PRAVDY: 4/5
Muž menom Otto/USA 2022/r. Marc Forster/h. Tom Hanks, Mariana Treviňo, Rachel Keller, Manuel Garcia-Rulfo

Viac na túto tému: #Tom Hanks #Muž menom Ove #Muž menom Otto