Recenzia: Ako si neurotický údržbár na vozíku poradí s mafiou

Tak dobre sa človek len málokedy nasmeje. Najmä ak ide o slovenskú komédiu. Režisér Jonáš Karásek si vo svojom novom filme Invalid neberie servítku pred ústa, a predsa nepotreboval byť urážlivý ani trápny. Hlavným hrdinom tejto absurdnej snímky je neurotický údržbár Laco (Gregor Hološka), ktorý po potýčke s miestnymi mafiánmi zostane na invalidnom vozíku. Keď sa rozhodne vziať veci do svojich rúk, rozdúcha tým poriadny chaos.

09.02.2023 07:00
INVALID Foto:
Invalid je jedna z najlepších slovenských komédií posledných rokov.

„Záhorák“ ako sa patrí

Laco je prototypom typického prísneho tatka „ze Záhorá“, ktorý sedí doma na gauči v tielku a trenkách, zatiaľ čo popíja pivo a opravuje pokazený televízor. Zdá sa, akoby ho všetko v živote otravovalo a svoj nesúhlas sa nebojí dať najavo. Práve jeho neustále výbuchy hnevu ho privedú do situácie, ktorá mu dramaticky zmení život. Po tom, čo svojmu synovi vyhodí z okna magnetofón, mu (na popud rozhnevanej manželky Zdenky, ktorú stvárnila Helena Krajčiová) musí zaobstarať nový. Namiesto toho, aby išiel do obchodu, nájde v novinách inzerát, v ktorom ho niekto ponúka za prijateľnú cenu. Laco tak naletí podvodníkom, ktorí ho nielen okradnú, ale aj poriadne zbijú a hodia do kanála.

Zábery z čiernej komédie Invalid.
Režisér Jonáš Karásek na nakrúcaní filmu Invalid.
+9Zábery z čiernej komédie Invalid.

Tam ho nájde Gabo (Zdeněk Godla), dobrosrdečný chlapík, ktorý ho vezme do nemocnice a k Lacovi akosi prilipne. Keď úbohý údržbár zistí, že ochrnul, personál nemocnice i Gabo sa stanú svedkami ďalších neurotických záchvatov. Laca utlmí až svojrázna sestrička, ktorá sa s tým nebabre – počas pobytu v nemocnici zažil takúto sestričku azda každý z nás.

Divák spočiatku sleduje, ako sa obyčajný chlapík vyrovnáva so svojím novým hendikepom. Na jednej strane sme svedkami mnohých vtipných situácií, ktoré ešte umocňuje Lacova nefalšovaná „záhoráčtina“, zároveň však ide o veľmi výstižnú kritiku toho, aký neprístupný je náš verejný priestor pre imobilných ľudí. Dej filmu sa navyše odohráva v 90. rokoch, keď bola situácia oveľa horšia ako dnes.

Laco sa snaží vrátiť svoj život do starých koľají, zdá sa však, že ide o nemožnú úlohu. Manželka ho navštívi len preto, aby podpísal rozvodové papiere, syn sa úplne vytratil zo scény. Práca v miestnom múzeu, ktorá mu predtým poskytovala útechu v podobe pokojného prostredia, v ktorom robil, čo ho bavilo, sa zrazu stala neznesiteľnou – napriek svojej šikovnosti zisťuje, že na vozíku toho veľa neopraví. Všetka nespokojnosť s nespravodlivým osudom napokon vyvrcholí, keď sa Laco rozhodne pomstiť sa tým, ktorí ho dostali na invalidný vozík. Preto s pomocou Gaba, na ktorého si po čase zvykol a začal ho považovať za naozajstného priateľa, vymyslí odvetný plán.

Zlaté deväťdesiate

Tvorcovia vykreslili 90. roky autenticky – nielen oblečením, technickými „výdobytkami“ a činžiakmi v ponurých farbách, ale aj mafiánskymi praktikami siahajúcimi až do politiky. Nový starosta Kot (Sväťo Malachovský), ktorý ľudí obalamutil populistickými rečami, je totiž priamo napojený na mafiu, a nie je úplne jasné, či ovláda on ju, alebo ona jeho. Nuž a polícia? Na tú sa len ťažko dá spoľahnúť, o to viac v Lacovom prípade, keďže jeho príbeh znie ako výkrik pomäteného blázna.

Režisér Jonáš Karásek na nakrúcaní filmu Invalid. Foto: Barbora Jančárová
Jonáš Karásek, Invalid Režisér Jonáš Karásek na nakrúcaní filmu Invalid.

Invalid, to však nie je len umne spracovaná kritika slovenských porevolučných pomerov okorenená drsným humorom, ale aj príbeh o spravodlivosti, priateľstve a vnútornom raste. Nech je Laco akokoľvek tvrdohlavý, vďaka kamarátovi Gabovi a príjemným chvíľam, ktoré s ním strávi, pochopí, že by svoj život mal zmeniť. Preto sa po konečnom zúčtovaní s nepriateľmi rozhodne zapracovať na sebe a na svojom hneve, aby si tak udobril ženu a syna. K dokonalosti to má síce ďaleko, ale taká je realita – človek sa mení len veľmi ťažko.

Tempo deja funguje bez chýb, človek sa ani na okamih nenudí. Tvorcovia dobre využili Gaba ako rozprávača s niekoľkými prestrihmi do súčasnosti. Film vyniká predovšetkým scenárom, ktorého autorom je Tomáš Dušička. Herci z neho vyťažili naozaj maximum, čo je badateľné na výslednom produkte.

Moc Čítajte viac Slovenské filmy, na ktoré sme zvedaví

Akčná čierna komédia Invalid je jednou z najvydarenejších slovenských komédií, aké kedy vznikli. Gregorovi Hološkovi, ktorý sa väčšinou objavuje vo vedľajších úlohách, sadla rola neurotického údržbára ako uliata – nehovoriac o dokonalej „záhoráčtine“, ktorá je jeho rodným nárečím (pochádza z Jablonice). Po jeho boku sa blysol aj Zdeněk Godla či Daniel Fischer ako vyšetrovateľ s dušou (pseudo)spiso­vateľa. V snímke sa v malých úlohách objaví tiež Rytmus, Vec, Gogo a Majk Spirit, ktorí skôr než aby naozaj zaujali hereckými výkonmi, vyvolávajú efekt „Aha, pozri, to bol tuším Gogo!“ A následne divák zabudne, že ich vôbec videl. To ale vôbec neprekáža, pretože samotný film človeku z pamäti len tak skoro nezmizne.

HODNOTENIE PRAVDY: 5/5
Invalid / Slovensko 2023 / r. Jonáš Karásek, h. Gregor Hološka, Zdeněk Godla, Helena Krajčiová, Oľga Belešová, Patrik „Rytmus“ Vrbovský, Daniel Fischer, Ivo Gogál a ďalší.

Viac na túto tému: #Jonáš Karásek #Helena Krajčiová #Gregor Hološka #Zdeněk Godla #film Invalid