Na čej strane stojí Field?
Režisér filmu nominovaného na Oscara v šiestich hlavných kategóriách (za hudbu nomináciu nezískal) mieri práve na problematické spoločenské fenomény – spomínané dôsledky hnutia MeToo, cancel culture a politiku identít – či fungovanie popredných umeleckých inštitúcií ako Berlínska filharmónia. Zámerne ich filtruje cez silnú ženskú osobnosť. V kauzách sexuálneho obťažovania či nevhodného správania, ktoré sa už pár rokov valia zo všetkých kútov západného sveta, sa ženy objavujú spravidla v rolách obetí. Field je prefíkaný, v jeho príbehu obvinia práve úspešnú ženu. Konfrontuje nás s matkou a citlivou umelkyňou, ktorej sa ľahšie odpúšťa. Dáva tak človeku obvinenému z nevhodného správania väčšiu šancu, že budeme ochotní prevteliť sa do jeho kože. Navyše je sám očarený jej dielom a Lýdii zjavne dôveruje. Minulosť, ktorá ju počas deja dobieha, totiž nezobrazuje, ukazuje len jej následky.
Proti Lýdii sú vznesené obvinenia, keď jej bývalá študentka spácha samovraždu a internetom sa začne šíriť zlomyseľne zostrihané video, ktoré dirigentku usvedčuje zo sexizmu a z nadradenosti. Režisér zámerne vypúšťa kľúčové scény. Sleduje Tár pri jej práci a rutine prežívanej s manželkou a malou dcérou. Paralelne so skúškami orchestra sa dirigentka, hoci len platonicky a priateľsky, zbližuje s mladou violončelistkou. Tieto vzťahy ju definujú a odhaľujú. Aj napriek tomu, že Field svoju protagonistku skôr zbavuje viny, motív očarenia nadanou hudobníčkou naznačuje jej praktiky aj nedávnu minulosť. V príbehu uplatní porekadlo "dovtedy sa chodí s krčahom po vodu, kým sa nerozbije”.
Výsmech cez slzy
Hneď v úvode nahliadneme do Lýdiinho vyšperkovaného profesijného životopisu, neskôr aj do jej snov, strachu a stupňujúcej sa úzkosti, no do minulosti, ktorá je pre rozkľúčovanie nášho vzťahu k nej najdôležitejšia, máme vstup zakázaný. Dostávame na dlani jej každodenné fungovanie (vieme, že tvorí v inom byte, ako žije s rodinou, a nie vždy je tam sama), jej šarm a talent, ale aj morálne pochybenia (napríklad voči susedom či kolegovi). Ale vnútri postavy je prázdno v zmysle žánrových konvencií psychologického trileru a tu sa končia všetky snahy niečo plnohodnotné a nové povedať. Field si síce odvážne naložil pálčivé témy, ale zobrazuje ich konzervatívne a vyhýbavo. Cate Blanchett v úlohe Tár sa jeho zámerom podvoľuje a jej postava často vyznieva tragikomicky. Jej motiváciám dôveruje aj vtedy, keď ju scenár núti karikovať.
Režisér Lýdiu pozoruje pri hre na klavíri, plnení si rodičovských aj pracovných povinností, skúškach, ale aj pri konkurze na sólistu a pri obsadzovaní dôležitej pozície vo filharmónii, kde výberové konanie neprebieha transparentne. Tár zakaždým ťaží zo svojho statusu a moci.
Field pri každej príležitosti pateticky pritlačí na výsmech politiky identít – Lýdia stráca oproti nebinárnemu študentovi bod, keď sa ho snaží presvedčiť, že Bachova hudba je veľkolepá a geniálna aj napriek tomu, že bol mizogýn. Field si strieľa aj z tvrdohlavého oponenta a pokračuje tým, že Lýdiina manželka je jej bývalou žiačkou, teraz ašpirantkou na sólistku, a jej asistentka Francesca možno i bývalou milenkou. Autor to naznačuje v subtílnych gestách, vždy keď tieto dve postavy na plátne spojí, aby v dôverných šifrách nadviazali na neviditeľnú minulosť. Vymažú ju ako e-mailovú schránku a možno sa nič z dohadov ani nestalo.
Čítajte viac Február v kine: Medveď na kokse, životná rola Cate Blanchettovej aj adepti na OscaraNa smetisko dejín
Ťahanie za nos, ambiciózne a v mnohých momentoch aj vydarené, sa roztápa v maniere. Film Tár si zvolil polohu umeleckého filmu o umení. Scenár sa snaží byť oddramatizovaný, dramaturgicky nekreslí klasickú trojaktovku a informácie dávkuje nepriamo a nejednoznačne. Blanchettovej privreté oči pri preciťovaní Mahlerovej Piatej symfónie či sebavedomé, no vyprázdnené frázy o tvorivosti a genialite toho-ktorého velikána nestačia. Hudba tvorí len atraktívnu kulisu pre manipuláciu s našimi domnienkami.
Ako psychologický triler so spoločensky naliehavou témou Tár obstojí. Fieldovi sa podarilo pomenovať mediálne nástroje a odhaliť našu zraniteľnosť a naivitu voči realite audiovizuálnych záznamov či novinových správ. Film rieši aj odvekú otázku, či možno oddeliť súkromie, svoju identitu a umelecké povolanie. Tár sa stáva zraniteľnou práve preto, že je schopná očarenia a lásky, aj preto, že je úspešná žena. MeToo nás naučilo, že toho, kto zaváha, to bude stáť súkromný život aj kariéru. Field toto status quo len staromódne potvrdil.
HODNOTENIE PRAVDY: 3/5 |
---|
Tár /USA, 2022 / r.: Todd Field / h.: Cate Blanchett, Noémie Merlant, Nina Hoss, Mark Strong a ďalší |