Pozrite si snímky nových majiteľov zlatých sošiek
Štyroch Oscarov, vrátane toho za najlepší zahraničný film, si pripísali tvorcovia vojnovej drámy Na západe nič nové, ktorý sa nakrúcal hlavne v Česku. Žiadny zo štyroch nominovaných Čechov ale vo svojej kategórii nezvíťazil.

Film Všetko, všade, naraz v uplynulých týždňoch dominoval sezóne amerických filmových cien a svoje ťaženie teraz korunoval tým vôbec najprestížnejším ocenením. Okrem Oscara za najlepší film má tiež sošku za strih a pôvodný scenár, filmová akadémia ocenila aj réžiu autorskej dvojice Daniel Kwan a Daniel Scheinert.

Originálny film navyše ovládol všetky herecké kategórie okrem tej pre najlepší mužský výkon v hlavnej úlohe, kde nemal svojho zástupcu. Podľa denníka Los Angeles Times sa stal iba tretím filmom, ktorý vyzbieral tri herecké ocenenia. Doteraz mali tento úspech na konte len tvorcovia drámy Električka do stanice túžba z roku 1951 a Televízna spoločnosť z roku 1976.

Za najlepšieho herca v hlavnej úlohe vyhlásila americká akadémia Brendana Frasera, ktorý v 54 rokoch premenil svoju prvú oscarovú nomináciu. Ikonickú sošku si odnáša za stvárnenie samotárskeho, obézneho učiteľa angličtiny v dráme Velryba. Denník The New York Times (NYT) poznamenal, že tým vôbec najväčším víťazom 95. ročníka Oscarov je možno filmové štúdio A24, pod ktorého hlavičkou vznikali Veľryba aj Všetko, všade, naraz.

Hlavnú hrdinku Všetko, všade, naraz hrala Michelle Yeohová, ktorá sa stala prvou ázijskou víťazkou hlavnej ženskej hereckej kategórie v dejinách Oscarov. „Pre všetkých malých chlapcov a dievčatá, ktorí vyzerajú ako ja a pozerajú sa, toto je znamenie nádeje a príležitostí,“ uviedla pri preberaní zlatej sošky. „A dámy, nenechajte si nikdy od nikoho nahovoriť, že ste za zenitom,“ dodala 60-ročná rodáčka z Malajzie.

Film Všetko, všade, naraz je označovaný za trochu netradičného víťaza hlavnej oscarovej kategórie, kde väčšinou bodujú drámy. Agentúra AP napríklad dáva tohtoročný výsledok do kontrastu s tým pred päťdesiatimi rokmi, keď si najprestížnejšie ocenenie odniesol film Krstný otec. „Všetko, všade, naraz triumfoval s výrazne odlišným rozprávaním o skúsenostiach prisťahovalcov. V jeho excentrickom príbehu rodiny čínskych imigrantov… sa mieša sci-fi a alternatívna reality šou s námetom obyčajnej ženy a majiteľky práčovne,“ píše.
Pomerne dobre si počíňala tiež nová adaptácia románu Ericha Márie Remarquea Na západe nič nové, ktorá sa podľa NYT so štyrmi oceneniami stala najúspešnejšou snímkou videotéky Netflix na Oscaroch. Okrem kategórie zahraničných filmov uspela aj v tých za najlepšiu hudbu, kameru a filmovú scénografiu.
Bez ocenenia však zostali štyria českí filmári, ktorí boli za svoju prácu na vojnovej dráme spoločne s kolegami nominovaní na Oscarov za zvuk (Viktor Prášil), masky (Linda Eisenhamerová) a vizuálne efekty (Viktor Müller a Kamil Jafar). V týchto kategóriách uspeli tvorcovia filmov Top Gun: Maverick, Veľryba a Avatar: The Way of Water. Aj po tohtoročnom vyhlásení víťazov tak pokračuje čakanie na nového českého držiteľa Oscara, ktoré trvá od 2008 a úspechu Markéty Irglovej s piesňou Falling Slowly.

Úplne bez ocenenia skončilo niekoľko filmov nominovaných v hlavnej kategórii vrátane čiernej komédie Duchovia z Inisherinu, ktorá mala deväť nominácií. Ani psychologická dráma Tár si neodniesla jediného Oscara, hoci mala šesť nominácií.
Cenu pre najlepší scenár podľa predlohy si odnáša Woman Talking (Nech ženy prehovoria) o dileme skupiny žien žijúcich v náboženskej komunite, najlepším animovaným filmom vyhlásila akadémia Pinocchia Guillerma del Tora a v kategórii celovečerných dokumentov bodoval Navaľny o ruskom opozičnom predákovi Alexejovi Navaľnom.

Najlepšou filmovou piesňou je Naatu Naatu z indického akčného filmu RRR. Táto i ďalšie nominované piesne zazneli v priebehu tri a pol hodiny trvajúceho ceremoniálu, počas ktorého sa na pódiu Dolby Theatre v Los Angeles vystriedali aj popové hviezdy Rihanna a Lady Gaga či herecké legendy vrátane Salmy Hayekovej a Harrisona Forda, ktorý oznámil víťaza hlavnej kategórie.
Vyvrcholenie sezóny filmových cien sa tentoraz zaobišlo bez viditeľných zádrhov po tom, čo vlaňajší slávnostný večer vykoľajil fyzický útok herca Willa Smitha na moderátora za vtip o jeho manželke. Či sa filmovej akadémii podarilo zvrátiť klesajúci trend sledovanosti Oscarov, nebolo hneď jasné.
