Recenzia: Brutálnejší, kreatívnejší, vtipnejší. Nový Vreskot prekonal očakávania

Viacero fanúšikov kultovej série Vreskot, ktorá je známa predovšetkým premyslenou satirou hororových filmov, malo z najnovšieho dielu obavy. Dôvodom bola informácia, že Neve Campbellová sa v snímke neobjaví - predstaviteľka najväčšej hviezdy série Sidney Prescottovej totiž nebola spokojná so sumou, ktorú jej tvorcovia za účinkovanie vo filme ponúkli. Ide teda o prvý diel série, v ktorom sa táto postava neobjaví. Tvorcovia preto museli vynaložiť dvojnásobné úsilie, aby fanúšikov presvedčili, že aj bez nej je Vreskot sebestačný - aj sa im to podarilo.

15.03.2023 06:00
Ghostface, Scream 2022, Vreskot Foto:
Ghostface.

Vraždy v New Yorku

Dej sa vôbec prvýkrát presúva mimo Woodsboro – konkrétne do New Yorku. Nejeden hororový fanúšik si spomenie na Piatok trinásteho 8: Jason na Manhattane, keď obľúbený vrah v hokejovej maske prvýkrát opustil Crystal Lake a vydal sa zabíjať od sveta.

Nemusíte sa však obávať, tentoraz sa celý dej skutočne odohráva v New Yorku – nie ako v prípade Jasona, ktorý strávil väčšinu filmu na výletnej lodi a do newyorských ulíc sa dostal až v posledných momentoch filmu.

Dermot Mulroney ako detektív Bailey.
Melissa Barrera a Josh Segarra.
+7Mason Gooding, Jenna Ortega, Jasmin Savoy...

Nové prostredie snímke vôbec neuškodilo, práve naopak. A ak si naši hlavní hrdinovia myslia, že ich plné ulice ochránia pred neznámym maniakom v maske, veľmi sa mýlia. Nový zloduch, ktorý je oveľa bezohľadnejší než akýkoľvek jeho predchodca, sa vôbec neštíti verejnosti, svoje obete pokojne pobodá aj v preplnenom metre.

Sledujeme štvoricu preživších z predchádzajúceho dielu – dcéru Billyho Loomisa Sam (Mellisa Barrera), jej nevlastnú sestru Taru (Jenna Ortega) a dvojčatá Mindy (Jasmin Savoy Brownová) a Chada (Mason Gooding), ktorých strýko bol Randy.Meeks (Jamie Kennedy). Sam sa pokúša vyrovnať s udalosťami z predchádzajúceho filmu – netrápi ju však ani tak trauma, ako skôr fakt, že zavraždenie Richieho, ktorý sa skrýval za maskou Ghostfacea, v nej vyvolávalo príjemné pocity.

Trailer k filmu Vreskot 6.

Okrem toho je Sam posadnutá starostlivosťou o jej mladšiu sestru Taru – tá však túži po voľnosti. Keď sa objaví nový Ghostface, naši hlavní hrdinovia zistia, že najlepšia taktika je držať pokope. Ani to však neznamená, že sa im podarí prežiť.

Návrat Kirby

Duch Wesa Cravena je prítomný aj v tomto filme – nechýbajú odkazy na iné horory (zaujímavá je opotrebovaná maska Ghostfacea, ktorá pripomína masku Michaela Myersa v najnovšej trilógii Halloween), satira a, samozrejme, zhodnotenie situácie na základe hororových znalostí.

Tentoraz platia nové pravidlá, v podozrení nie sú už len nové tváre či romantické známosti, ale všetci. Rovnako aj obeťou sa môže stať hocikto – od Sam až po Gale (Courteney Coxová), ktorá sa ani po rokoch nezmenila a svoju chýbajúcu chrbtovú kosť nezaprie ani v tomto filme.

vreskot 6 Čítajte viac Ako prežiť hororový film? Nesmieš mať sex. Ako sa z Vreskotu stala kultová séria

Fanúšikov poteší návrat Kirby Reedovej (Hayden Panettierová), preživšej zo štvrtého dielu, ale aj Laura Craneová, profesorka filmovej vedy, ktorú stvárnila Samara Weavingová, známa z viacerých súčasných hororov (Opatrovateľka na zabitie, Krvavá nevesta, Vzbura). V snímke sa mihne aj Skeet Ulrich v úlohe Billyho Loomisa, ktorý sa zjavuje v Saminých paranoidných víziách.

Sidney sa musí vrátiť

Vreskot 6 má všetko, na čo sú fanúšikovia série zvyknutí, a pridáva k tomu ešte čosi navyše. Nechýba čierny humor, ktorý často búra štvrtú stenu, podozrievanie všetkých postáv okrem skutočného vraha (či vrahov) ani zázračné zmŕtvychvstanie po dvadsiatich bodných ranách. Ide o jedno zo základných pravidiel – o tom, že je niekto skutočne mŕtvy, sa presvedčíš jedine streľou do hlavy.

Demi Lovato - Still Alive

Podarilo sa teda tvorcom vykompenzovať stratu Neve Campbellovej? Rozhodne áno. Aj tak si však dovolím poznámku, že by jej v budúcich filmoch mali zaplatiť toľko, koľko si zažiada. Campbellová si je totiž veľmi dobre vedomá svojej hodnoty a toho, že úspech série stojí vo veľkej miere práve na jej postave. Pri jednom filme sa jej absencia ešte dá odpustiť, fanúšikovia však budú celkom opodstatnene očakávať jej veľkolepý návrat.

V každom prípade môžeme bez výčitiek skonštatovať, že Vreskot 6 je zatiaľ najlepším filmom série. Za zmienku stojí aj vynikajúci soundtrack, ktorý obsahuje napríklad aj chytľavú pieseň Still Alive v podaní Demi Lovato, ktorú napísal Mike Shinoda z Linkin Parku. No a na koniec len jedno odporúčanie: nezabudnite si počkať na potitulkovú scénu. Tvorcovia si pre vás totiž pripravili dôležitý odkaz.

Viac na túto tému: #film #recenzia #horor #vreskot