Pátosom nešetria
Aronofsky nakrútil Veľrybu podľa scenára debutanta Samuela D. Huntera, ktorý adaptoval svoju rovnomennú divadelnú hru. Ten pri postave Charlieho vychádzal aj z vlastnej skúsenosti, ale len pri jeho profesii. Keď vyučoval dramatické písanie, tiež nabádal študentov, aby zabudli na pravidlá a napísali niečo úprimné. Hoci premisa jeho Veľryby smrdí od hlavy vykonštruovanou tézou a teatrálnym pátosom, autori aj herecký kolektív každému detailu absolútne dôverujú. Práve to robí z tohto srdcerváča nespochybniteľný film.
Fraser, ale aj jeho herecké kolegyne Hong Chau (opatrovateľka Liz), Sadie Sink (dcéra Ellie) a Samantha Morton (bývalá manželka) potia pred kamerou krv a aj preto sa emóciám pri komornej dráme o konci jedného nešťastného života nedá ubrániť. Autori síce v mnohých momentoch efektívne vytlačia slzy na krajíček, ale ich zaslzené oči im bránia v komplexnejšom uvažovaní nad načrtnutými témami. Ich Veľryba viazne na emocionálnej plytčine.
Aronofsky dobre vie, kde udrieť, aby z publika vydoloval empatiu, a žmýka ju v každom detaile. Veľryba rozhodne nie je pohodlné kino. Na obmedzenom priestore zatuchnutého bytu graduje tragédiu jednej rodiny, ktorú zničila zakázaná homosexuálna láska a slepá viera v Boha. Hunter využíva triky zručného dramatika, aby sme po sprche afektov odišli z kina zničení a očistení, Aronofsky zasa príbeh o samotárovi uväznenom vo vlastnom tele perfektne graduje.
Je to ešte očistec alebo už peklo?
Charlieho čas sa kráti, zdravie mu nedovoľuje vychádzať zo svojho pochmúrneho bytu, no dvere sa neustále otvárajú a zatvárajú. Väčšinu dňa presedí na pohovke a prijíma návštevy. Aronofsky ho pre filmové rozprávanie nachádza pár dní pred smrťou. Vo filme prechádzajú Charlie, Liz (plní aj funkciu nevlastnej sestry Charlieho zosnulého milenca), Ellie a jej mama, Danteho spaľujúcim očistcom.
V zmysle hesla „pred smrťou sa treba pozrieť pravde do očí“ je tento čas pre Charlieho intenzívnym pohľadom do svojej zraniteľnosti a bolesti, ktoré roky zajedal. Prejedať sa začal zo žiaľu, keď jeho partner spáchal samovraždu. Opustil pre neho vtedy osemročnú dcéru a matka mu zakázala vídať ju. Prirodzene to všetkých zúčastnených poznačilo, Ellie je agresívna a smutná, jej matka je alkoholička a Charlie umiera na následky žiaľu. Vo Veľrybe im Aronofsky doprial poslednú spoločnú hostinu uvarenú z ich vlastných chýb, samoľúbosti a neochoty porozumieť druhému.
Dialógy sú plné prázdnych fráz a morálnych poučiek. Do Veľryby napchali priveľa: zakázanú homosexualitu, bigotných veriacich, rozbité rodiny, fatálnu lásku a korunovali to gýčovými poučkami o tom, že máme zostať sami sebou.
Keby Charlie a jeho manželka nemysleli pri rozchode na seba, Ellie by nestratila otca. Keby rodičia Liz uprednostnili pred cirkvou svojho syna a porozumenie, nespáchal by samovraždu. Nešťastných keby je v príbehu celá plejáda. Veľryba tým odhaľuje potrebu starostlivosti o druhých, ale aj o seba samého. Aby nás všetko to nešťastie napokon nezožralo.
Čítajte viac Recenzia: Brutálnejší, kreatívnejší, vtipnejší. Nový Vreskot prekonal očakávaniaHODNOTENIE PRAVDY: 3H |
---|
Veľryba / USA, 2022/ r. Darren Aronofsky / h. Brendan Fraser, Hong Chau, Sadie Sink, Samatha Morton a ďalší |